Hej alla glada byggare, nu är det dags att börja fila på nästa års projekt (köpte hus i april) och tanken jag har är att jag ska bygga en trappa från våran balkong på ca 15kvm till baksidan för att enkelt kunna ta oss till bakgården och skapa lite mer användning för våran gård (som det ser ut nu måste vi ta oss igenom hela huset.

Vad ska jag tänka på? Spruta på med orden nu för jag känner att jag börja lite på noll. Trappan kommer att ha ca 2,5 meter stigning och ska ligga jämns med huset. Verandan är byggd på ett tak med tjärpapp så helst kanske man vill gjuta ngn plint + pelare istället för att fästa trappan i huset? eller hur gör man egentligen? :)

Skärmavbild 2013-10-26 kl. 11.16.31.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tjo

Vill du slippa sätta fast trappan helt i huset? Eller bara där du har tätskikt?
Annars kanske du kan fästa innervangeln ordentligt i husväggen. Då skulle det räcka med en pelare på plint under yttervangeln.

En trappa jag monterade för ett tag sen var fristående, 2 pelare på vardera vangel med en snedsträva mellan dessa, snedsträvan från högt nära huset, ner till plinten på pelaren bredvid. Trappans början (mot mark) var fäst i gjuten platta. Trappan var ca 5 meter hög, och 12 meter lång. Dock av stål.

Det finns en formel för trappor för att få en bekväm gång som kan vara ett bra tips
2 x steghöjd + stegdjupet = 600 till 650 mm (optimalt 620-630mm). Då blir den go.

//smedbror
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.