Hej!

Jag efterlyser en takpanna vid namn: VAN OORDT ALPHEN A/D R.
Den är gjort i Holland, gissningsvis i slutet på 70talet då huset
är byggt 76-77.
 
  • tegelpanna2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, Är du fortfarande intresserad av att få tag på Van Oordt Alphen takpannor?
 
Alltid
 
Jag parasiterar lite på denna förfrågan.

Mitt föräldrahem utanför Halmstad, byggt 1976, har ett tak med brunmelerat taktegel. Dessa mattglaserade tegelpannor har olika bruna nyanser, bruna till mörkbruna, vissa nästan svarta. Nockpannorna är i den närmaste mattsvarta. Takpannorna har samma fysiska utformning som på bilden ovan. På nockpannornas baksida står "VAN OORDT ALPHEN A/D RUN".

I Simone stormen som precis passerade så krossades ett antal nock & takpannor. Men det finns inga kvar i reserv. Så är det någon som vet var man kan få tag i sådana så vore det mycket tacksamt.

Som kuriosa:
Kvittensen från inköpet 1976-07-31 finns kvar. De är inköpta av "H.Å. Johansson & CO. Byggnadsvaror AB" Stapelgatan i Halmstad. Pannorna kostade 2,70kr/st & nockpannorna 11kr/st. Tyvärr anger denna kvittens bara Holländskt taktegel.

Företaget i fråga finns inte kvar.
 
Tyvärr upphörde van Oordt i Alpen aan den Rijn 1996. Man kan ibland hitta begagnade takpannor på nätet men några nya lär det nog aldrig mera bli.
 
För folk som lägger om sina tak så ska man ha ett 20tal extra pannor över. Dels för att efter vintern bör man inspektera pannorna så att någon inte har fryst sönder mm. Även så att man har att ersätta trasiga takpannor i framtiden om det skulle behövas.

En idee kan vara att skjuta ihop pannorna så mycket det går vid omläggning. Detta går givetvis oftast åt en extra rad pannor vilket kostar lite extra men samtidigt så får man "dubbla" skyddet då 1/3 av pannan under täcker evt skada.
 
Ja det är ju synd att Oordt har lagts ner.

I "mitt" fall så har det funnits bådeInock & tak pannor i reserv. Men genom åren efter vintrar & stormar så har de gått åt.

Kanske finns det någon liknande panna som man kan ersätta någon del av taket med, om man nu inte skulle lyckas få tag i rätt.
 
Hej!

Jag är fortsatt intresserad av takpannor av detta slag, ingen som har några??
 
harry73
Kombinera med en resa till Holland. Går att hitta på marktplaats.nl (holländska blocket)
Sök på van oordt dakpannen
 
Om det finns någon som vill sälja runt 20 takpannor av denna sorten så är jag intresserad.
 
Söker svarta tak- och nockpannor från
Van Oordt Alphen a/d om någon har att sälja!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.