Funderar på att bygga ut egnahemshus med 10x4 m.
Har ett souterräng hus där det är ca 20 cm ner till bottenplattan.
Tänkte bygga outgrävt under(som blir kallförråd) och få till förlängning på vardagsrummet och ett nytt sovrum ovanpå.
Vad kan detta kosta per kvm? Mellan tummen och pekfingret alltså.
 
Du säger inget om det ska muras eller snickras, hur många fönster det handlar om, typ av tak osv, så jag gissar bara grovt på 10-15 000 per kvm. Det var 2 våningar à 40 kvm, så nånstans på 800 000 - 1 200 000 kr. Givetvis betydligt billigare om du gör det själv.
 
Helt rätt sorry, grunden ska vara typ lecablock som putsas, höjd i nedervåningen är 2,2m Höjd i övervåning är 2,55m. Det kommer stå på rent berg och inte göras mer åt än att rensas från all växtlighet och fylla på singel.. Ovanvåningen ska beklädas med träpanel.
Fönsterna beställer vi själva då vi precis bytt dem, så vi kan återanvända 3 st och behöver köpa ett mindre nytt och sen ska vi ha större fönster också. Men det ligger utanför.
Fråga på då jag säkert glömmer något.
 
Och taket i vinkel från befintligt hus klätt med svarta tegelpannor.
Vill helst inte ha sommarstuge looken, om ni vet vad jag menar.
Förklara säkert som en klant, men tack för den hjälp man kan få.
 
Hej.
Har byggt till mitt hus 8,20x4,5 meter med en sida som sitter fast i befintligt hus. Plintgrund, träfasad, plåttak, med 2 fönsterdörrar samt tre fönster. Tog in hantverkare till grunden samt snickarhjälp i 32 timmar. Egen insats är 420 timmar.
Totalkostnad exklusive eget arbete ca 250000. Snart färdig :)
Lycka till!
 
  • Gilla
Villan32
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.