Hej igen själv HusköpareS!

Det går inte att förutsäga vilken storm en liten fråga här på Bygga Hus kan orsaka, det är bara att hålla i hatten och låta (den mänskliga) naturen ha sin gång :)

Men det låter ju som att ni, husägare A, B, och C eller vad ni nu kallar er har förutsättningar för lite "grannsamverkan".

Och att återställa det där diket, med ny dragning bredvid garaget, är väl inget att göra affär av.
De behövs väl knapp någon maskin; tre motionssugna gubbar, tre spadar, så är det gjort på ett par timmar, eller?

Varför börja bråka med kommunen om en sådan bagatell?
Fixa det hela nu så ni slipper skriskobana till vintern.
Att börja driva talan mot kommunen kommer ju att ta flera år.
 
Även jag tror att det blir svårt att få kommunen att hjälpa till. Men vill nog slå ett slag för lagen om almäna vattentjänsters 6§.

[h=4]"Kommunens skyldighet att ordna vattentjänster[/h]6 § Om det med hänsyn till skyddet för människors hälsa eller miljön behöver ordnas vattenförsörjning eller avlopp i ett större sammanhang för en viss befintlig eller blivande bebyggelse, skall kommunen
1. bestämma det verksamhetsområde inom vilket vattentjänsten eller vattentjänsterna behöver ordnas, och
2. se till att behovet snarast, och så länge behovet finns kvar, tillgodoses i verksamhetsområdet genom en allmän va- anläggning."


Om marken är sank och det inte går att lösa lokalt på tomten skulle man kunna argumentera att kommunen har ett ansvar i synnerhet då det gäller flera tomter inom ett detaljplanerat område.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20060412.HTM
 
Hej igen,

jag provar att bifoga en skiss över området. Det blå strecket är det numera igenfyllda diket, som rinner mitt emellan två garage. Det gröna är A:s stenkista som B har tvistat med A om. Tomterna lutar mot vägen och min tomt litar också lite mot det igenfyllda diket.

Det är svårt att gräva mellan garagen idag. En grävmaskin kommer inte in. Granne B:s garage har dessutom redan satt sig lite, så risken är att man förvärrar hans problem om man gräver mellan garagen. Snarare tror jag man kan följa hela det gamla diket, för att sedan runda A:s garage på den östra sidan.

skiss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om varje garage står en meter från tomtgräns bör det vara två meter mellan byggnaderna.

Det räcker väl för en minigrävare? Takutsprången tar kanske en meter också förstås...
 
Hej igen,

jag kan också lägga till en sak till för att ytterligare förtydliga. Jag har ett dagvattensystem för allt vatten som hamnar på mitt hustak. Detta rinner iväg via underjordiska rör till en avrinningstomt i närheten.

Marken där jag bor är väldigt lerig och det gör att dagvatten på gräsmattan blir stående. Vattnet rinner ner mot det gamla diket eftersom tomten lutar däråt. Men sedan har det ingenstans att ta vägen, utan blir stående i stora pölar utmed min östra tomtgräns.

Jag har funderat på att gräva ett (täckt) dike runt hela min tomt och sedan ansluta det till det befintliga avvattningssystemet. Men det är nog inte tillåtet. Och så känns det surt att jag själv ska betala för att gräva upp det dike som A har fyllt igen (innan jag bodde i huset).

Jag hoppas på svar från Länsstyrelsen i morgon. Vore onekligen intressant om A har brutit mot Miljöbalken när han fyllde igen diket.

/Stefan
 
HusköpareS skrev:
Hej igen...
Jag hoppas på svar från Länsstyrelsen i morgon. Vore onekligen intressant om A har brutit mot Miljöbalken när han fyllde igen diket.

/Stefan
Det skall bli intressant att höra om du får något gehör den administrativa vägen.
Men då kan ju A överklaga osv. Det kan väl ta år?

Ta spaden i handen och gräv nu i stället!

Hoppas att du uppdaterar här!
 
Hej,

i och med att B har drivit en process mot A angående hans stenkista, där A vann enligt såväl Stadsbyggnadsförvaltningen som Länsstyrelsen, så är grannsämjan inte på topp. B är besviken på att ha en tomt full av vatten. A är besviken över att ha blivit anmäld. Dessa två pratar inte med varandra överhuvudtaget. Detta gör att det kan bli svårt för mig att komma in och medla och försöka hitta en fredlig lösning. I slutändan hoppas jag fortfarande på en fredlig lösning, men det vore mycket lättare att få en sådan till stånd om jag visste att A bröt mot Miljöbalken när han grävde igen sitt dike.


Jag uppdaterar så klart här när jag fått tag på Länsstyrelsen.
 
Hej igen,

Länsstyrelsen säger så här. Det finns inget gammalt markavvattningsföretag registrerat i mitt område. För er som inte är jurister så betyder detta ungefär att det inte finns något gammalt tillstånd att dränera området med hjälp av diken. Om det hade funnits ett markavvattningsföretag så skulle Länsstyrelsen eventuellt kunnat ingripa, men antagligen hade de inte gjort det i alla fall eftersom det handlar om ett detaljplanelagt område.


Och eftersom det igengrävda diket främst syftade till att leda bort dagvatten så tyckte de att jag skulle ta ett varv till med kommunen. Enligt Länsstyrelsen får man inte fylla igen diken hur som helst, men man börjar med att föra sin talan hos kommunen. Sedan kan man alltid överklaga kommunens beslut till Länsstyrelsen.


Nåväl, jag kommer inte längre med Länsstyrelsen. Åter till kommunen. Suck...

-S
 
Och kommunen hänvisar mig tillbaka till grannarna. De menar att jag skulle kunna få ärendet prövat hos dem och att jag skulle kunna få rätt. Men det kan de inte avgöra innan ärendet prövas formellt. Och de tycker att jag i första hand ska prata med grannarna för att försöka få till en fredlig lösning. Skulle det misslyckas kan jag alltid pröva ärendet, men i så fall får jag räkna med att grannsämjan kommer att bli sju resor värre än vad den är idag.

Så nu kommer jag nog inte längre i min kamp mot det allmänna :) Nästa steg blir att försöka agera fredsmäklare och se om det går att få till en lösning som innebär att vi gräver upp det gamla diket och lägger ner ett dräneringsrör. Det kan ta ett tag innan jag får till stånd ett sådant samtal. Jag vill inte gå och ringa på hos grannen, utan tar det när han är ute och räfsar löv någon helg.

Tack för all input så här långt. Jag återkommer när jag vet mer.

/Stefan
 
HusköpareS skrev:
... Nästa steg blir att försöka agera fredsmäklare och se om det går att få till en lösning som innebär att vi gräver upp det gamla diket och lägger ner ett dräneringsrör. Det kan ta ett tag innan jag får till stånd ett sådant samtal. Jag vill inte gå och ringa på hos grannen, utan tar det när han är ute och räfsar löv någon helg...
Kanske dags att låta kvinnan i huset göra en insats.
Tjejer kan ha en otrolig förmåga att lösa små samarbetsproblem :)

Så går de hem och talar om för gubbarna vad de skall göra.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
HusköpareS,

Så farliga är vi inte : -) Kom gärna över på en kopp kaffe så skall jag gärna visa bilder på ”diket” (dvs. avsaknaden av sådant), tagna innan vi började bygga eller planera tomten..

Jag kan även berätta om de tre dagars samtal jag, vår KA och markentreprenör förde med kommunen i samband med att huset byggdes, då vi förbjöds att överhuvudtaget leda något vatten mot dagvattenbrunnen vid vägen.
 
  • Gilla
HusköpareS och 2 till
  • Laddar…
HusägareA skrev:
HusköpareS,

Så farliga är vi inte : -) Kom gärna över på en kopp kaffe så skall jag gärna visa bilder på ”diket” (dvs. avsaknaden av sådant), tagna innan vi började bygga eller planera tomten..

Jag kan även berätta om de tre dagars samtal jag, vår KA och markentreprenör förde med kommunen i samband med att huset byggdes, då vi förbjöds att överhuvudtaget leda något vatten mot dagvattenbrunnen vid vägen.
Sicket inhopp (y)

Nu väntar vi bara på HusköpareB så kan det bli en riktig förbrödring :)

Men jag tycker att det är bra med sådan här öppenhet, eller transparans som det heter nu för tiden.

Jag är övertygad om att ni kan lösa detta till allas båtnad med lite samarbete!
Det enda som krävs är väl nästan att man pratar med varandra.

PS
Välkommen till Bygga Hus-forumet HusägareA!
 
Hoppla,

där blev man tagen på sängen vill jag lova. Som tur är har jag inga grova klavertramp i mina inlägg. Det enda jag egentligen vill passa på och be om ursäkt för är att jag har anklagat granne A för att ha grävt igen diket. Här har jag utgått från att så var fallet, diket fanns med på mina bygglovshandlingar men är igengrävt idag. Men så säger granne A att det redan var igengrävt när han köpte tomten. Mystiken tätnar...

Nåväl, vi får väl ta en kopp kaffe i helgen och se vad vi kan göra. Min avsikt har hela tiden varit att försöka hitta en fredlig lösning på problemet och det tror och hoppas jag fortfarande att vi kan göra.

/Stefan
 
hehe (y)
 
Villa vista skrev:
hehe (y)
Nu kan vi väl lämna A, B, C och vad allt de kan heta ifred att lösa sina dräneringsproblem.
Jag ställer i och för sig upp med en femtilapp till kaffebröd om det hjälper :) Vart skall jag skicka den?

Men nu får ni lösa det hela i lugn och ro tycker jag.
Kom tillbaka och rapportera när det hänt något!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.