Hej,

Är det någon som vet om det finns något system för att vattna blommor automatiskt, undandtaget självvattnande krukor?

Jag går i planeringsstadiet att bygga nytt hus, och kommer att försöka automatisera så mycket som möjligt, vill att det skall sköta sig själv i möjligaste mån när man är borta osv.
Jag tror att jag söker ett elektroniskt system som dropbevattnar alla krukor osv som står i fönsterkarmar och större växter som står fritt i viss mån.

Någon som har ideer om detta? Naturligtvis är det lite jobbigt att dra runt vatten inne i huset, så det bör ju helst vara beprövat... :)


- Micke
 
Det låter onekligen som om det skulle bli rejält dyrt om en rörmokare skall dra vatten till alla dina krukor inomhus. Sen om du flyttar blomman så är det kanske inte lika kul längre. Jag har nog aldrig hört talas om någon som har automatisk bevattning på växter inomhus i form av vvs.

Varför inte köra med vanliga självbevattnande krukor ?

Däremot automatisk bevattning utomhus är mkt enklare och billigare, finns färdiga lösningar typ Toro och Gardena med droppvarianten.
 
Ja, kanske är det så. Jag tänker mig dock att det borde kunna dras i rejält tunna plaströr/slangar som skulle kunna dras i VP rör e.d. Ett VP till varje fönster där man tänker sig växter.

Självvattnande krukor är dels ofast större/tristare estetiskt och dessutom funkar dom inte om man är borta några månader.

Kanske är lösningen att bygga ett överlevnadsrum (a.k.a. växthus) till plantorna o kånka ut dom vid utresor. Hmm... Fast någonting måste det väl finnas....  :(
 
Inte för att vara otrevlig men jag hoppas att du inte tänkt igenom detta ordentligt...

För att det skulle fungera så skulle du behöva elektronik och sensorer så du skulle drunka innan du var halvfärdig. Hålla reda på vilka blommor som skall torka ut emellan vattningar, vilka som absolut inte får torka ut etc. Vilket väder som kommer, temperatur/solljus luftfuktighet

Men du kan ju börja med att ringa runt till försäkringsbolaget och höra om de tycker att det verkar vara en bra idé   ::)  

"Växthuset" verkar vara en bättre idé, men duger inte badkaret?
 

Klart att jag inte har tänkt igenom det ordentligt! ;)

Men nä, badkaret är på tok för litet, och är man ute o reser mycket, så kan jag lova att man är hyffsat trött på att kånka växter fram o tillbaka...

Men jag förstår vad du menar med försäkringsbolaget, därför söker jag någon färdig lösning. Vore det bara elektroniken så skulle det vara en baggis, konstruktör till yrket..
 
jag, till skillnad från alla pesimister här på forumet har tänkt detsamma.
Jag är själv i planeringsstadíumet men jag har klurat lite på att dra plastslang i gräsmattan till x-antal bevattningsspridare sedan räcker det med en magnetventil till vattnet och en "timer" för att sköta bevattningen till gräsmattan. Har sett någonstans på nätet "vattenspridare" som stiger upp ur hållaren med hjälp av vattentrycket.
Har väl mest tänkt att använda det för gräsmatta samt stationära planteringar.
Krukor får man väl ta och sköta själv, om man nu inte har utbyggbara kopplingar samt sektionerar hela bygget. Känns dock som överkurs.
Lycka till!!!
 
[quote author=pimmp link=1146126580/0#5 date=1146184602]jag, till skillnad från alla pesimister här på forumet har tänkt detsamma.
quote]

Pessimist låter så trist, realist använder vi istället...   :cool:
 
pimmp skrev:
jag, till skillnad från alla pesimister här på forumet har tänkt detsamma.
:
Krukor får man väl ta och sköta själv, om man nu inte har utbyggbara kopplingar samt sektionerar hela bygget. Känns dock som överkurs.
Du har o-pessimistiskt tänkt på krukväxtidén själv, men sen avfärdat det som överkurs? Go pimmp!
 
Låter som om konstgjorda växter är det enklaste...  ;D
 
Hi hi realist. OK det köper jag bättre än pessimist.

Projektera galna ideer det är ju halva nöjet. Beror ju lite på vad man har för intressen.
Man skulle ju kunna använda sig av olika strypningar för att även kunna vattna krukväxter samtidigt som gräsmattan ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.