Nyblivna 60-talshusägare behöver lite hjälp. Vi har några frågor angående att öppna upp en dörr till vårat uterum, innefrån, som man nu bara kommer till utifrån. Hur gör man ? måste man ha särskilt tillstånd eller nåt sånt? Hur mycket kan det tänkas kosta? ???
Vi är tacksamma för alla svar/ jens o Maya :D
 
Vet faktiskt inte om man behöver detta lov, lutar nog åt det eftersom det är en yttervägg (bärande vägg). Jag hade nog gjort det själv utan lov eftersom man inte ser det utifrån men varit noga med att stötta upp vägg/takkonstruktion runt omkring först. Är det stenvägg? Brukar väl vara det i den tidens hus. Du behöver en överliggare(kraftig järnbalk) till hålet som tar lasterna uppifrån. Denna mäter du ut för på väggen och öppnar upp för strax ovanför där dörrens karm hamnar. Låt denna öppning bli ca: 30cm på var sida dörr, totalt ca: 160cm om du har 1m:s karmmått. På längden behöver ju inte hålet vara bredare än järnbalken. Sätt balken på plats och mura sedan ovan och under, dock inte undersidan på balken där dörren skall sitta. Har du kommit så här långt utan att allt rasat in så kan du öppna upp för dörrhålet. Kostnad: några hundralappar.
 
Det är ungefär såhär:

Förändrar du utseendet på ditt hus (färg, fönster, fasad etc) måste du ha bygglov.

Gör du ändringar i bärande delar av konstruktionen eller ändrar vatten, avlopp och även ventilation (tror jag ) så måste du ha bygglov, eller åtminstone göra en bygganmälan.

Jag har sökt bygglov för sådant som syns utifrån. Väggar som jag flyttat har iaf inte varit bärande när jag flyttat dom..... ;)
 
MathiasS skrev:
Förändrar du utseendet på ditt hus (färg, fönster, fasad etc) måste du ha bygglov.
Jag vill minnas att den regeln har blivit lite uppluckrad så tillvida att bygglov inte behövs om det är en "mindre" förändring som man gör på fasaden. Har för mig att KarlXII skrev något inlägg här på forumet om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.