Jag vet en som har ett litet företag som säljer handverktyg för snickeri av högsta kvalitet. Och man tjänar inte många tior på att importera samma verktyg själv. Och då är det ingen vinst som köpare att importera själv med tanke på garanti, support osv. Och jag vet ett annat företag i sverige som säljer skärande verktyg och dom har extremt bra priser även om man jämför med ebay. Så uppenbart går det att ha konkurrenskraftiga priser även Sverige.

Det kanske är så enkelt att vi är vana att ha stora pålägg i alla led för att det har fungerat. Men det funkar inte att göra så i dag. Jag tror att det kommer att bli ändring på det inom snar framtid. Och som Hempularen skrev man måste ta bort alla mellan led. Företagen kommer att köpa direkt av fabrikerna istället från importören.

Pär
 
Det finns ingen lokal service längre. Vi köpte vitvaror för 70 000 i ön största butik för att få service.

Jo pytt, dom hänvisar enbart till tillverkarnas egna serviceorganisationer. Aldrig mer lokala inköp till överpris. :mad:
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
De flesta av oss har ju en begränsad säck med guld att ösa ur..
För egen del kan jag inte motivera mig att betala uppemot 50-100% mer för tex en löparsko eller ett elverktyg för att vara lokal-lojal.
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
bobas skrev:
Kanske lite orättvist att jämföra ett postorderföretag som amazon med ett fåtal stora lager världen över och få anställda i relation till vilka summor de hanterar med en butikskedja med många butiker och anställda.

Service och lokal närvaro kostar, postorder är billigt.
Konkurrens är sunt, inte orättvist. :)
 
  • Gilla
MB77 och 2 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Konkurrens är sunt, inte orättvist. :)
Absolut!

Det var detta stycke jag tänkte på när jag svarade, men jag glömde citera:

mycke_nu skrev:
Jag har lite svårt att tro att Clas Ohlsons, eller XL-Byggs distributionskedja skulle vara så speciellt mycket längre. Möjligen ETT steg i så fall, men det motiverar knappast prisskillnaden för företag som CO vilka säljer mycket stora volymer.

Man tar helt enkelt betalt för att man kan.
 
B
Dr.L skrev:
Jag håller oxå med om att handeln kommer att förstöra många svenska jobb. I slutändan leder detta till större problem i samhället, eftersom detta scenario drabbar många branscher och det ökar konstant! Bekymret ligger det i att dom flesta lever över sina tillgångar på lånade pengar och köper saker man egentligen inte har råd med.
Jag tror du överdriver ordentligt när du skriver att mer än hälften av Sveriges befolkning lever över sina tillgångar (de flesta=mer än hälften). Att det finns ett problem med att Sveriges skuldsättning ökar kan jag hålla med om och det gör även politiker iom 85%-gränsen samt snacket om amorteringskrav.

Det är en liten del privatpersoner som köper egna proffsverktyg och att vi skulle paja tillgången i lokala butiker tror jag inte på. Däremot att Sverige i stort handlar mer över gränsen tror jag och anser att det är sunt, en del av utvecklingen mot att fler kommer att sälja tjänster istället för fysiska ting. Så småningom kommer fler tillverkare se den handeln och fler kommer nog gå mot europeisk eller global garanti får att locka kunder.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
M
breakman skrev:
Däremot att Sverige i stort handlar mer över gränsen tror jag och anser att det är sunt, en del av utvecklingen mot att fler kommer att sälja tjänster istället för fysiska ting. Så småningom kommer fler tillverkare se den handeln och fler kommer nog gå mot europeisk eller global garanti får att locka kunder.
Instämmer! Ingen utveckling utan förändring! Och förändring är aldrig bekvämt för inarbetade vanor vare sig det handlar om samhällsinstanser, marknadsekonomisk fördelning, inrotad fackhandelskultur, herr Börjessons frukostvanor eller Fru Svenssons skoköperi.

De svenska handlarna, vilka det än är som gör de största pengarna på premiumverktyg i nuläget i sverige, kommer fortsätta hålla upp priserna så länge det går men förhoppningsvis köper fler och fler från utlandet med tiden. Jag tror att många yngre företagare inom hantverk/verkstad dessutom till större del handlar från UK/DE/DK jämfört med "inbitna" äldre som handlar från maffian ("fackhandeln")...
 
Apropå konkurrens så ska det bli intressant att följa hur marknaden utvecklas här i Nacka. Under alla år har Bygg-Ole regerat i nacka och Värmdö. För den som tycker att de är dyra kan man åka till närmaste "konkurrent" Fredells och låta sig förskräckas över konsumentpriserna där. Konkurrensen är i stort sett åsidosatt eftersom den professionella byggmarknaden hos dessa två företag inte tvingar fram konkurrens som gynnar privatkonsumenter.

Nu öppnar dock Byggmax på Värmdö här i vinter och de planerar även en nackanära butik i Erstavik. Det ska bli oerhört intressant att se vad detta gör med konsumentpriserna eller om de två stora aktörerna inte låter sig påverkas alls.

Nu ska jag direkt säga emot mig själv litegrann...för den som vill påpeka så vet jag, och har också rabatt hos Bygg-Ole. Även hos Fredells kan man få hyfsad rabatt på vissa produktgrupper via Villaägarna. Och det är väl ett sätt för oss privatister att komma ner i kostnader. Byggde 18m2 bod häromåret och Bygg-Ole matchade direkt Bauhaus priser på allt materiel.

Det som jag tycker är tråkigast är att det inte finns någon Woodcraft eller Rockler Store att flanera runt i här hemma. Har varit inne i sådana i Florida och på något sjukt sätt så blev jag helt stirrig därinne...Incra, Lie-Nielsen, Woodpecker högt och lågt..känna och hålla...
 
Och för att ta ytterligare ett exempel på den galna prissättningen i Sverige.

Stihl BR600 Lövblås
Sverige: 6712 SEK +moms
UK: 3484 SEK +moms

Problemet är dock att Stihl inte tillåter sina återförsäljare att kränga deras produkter på nätet. Argumentet ska vara att man ska få professionell rådgivning inför sitt köp. Att reglerna gäller även handskar och leksaker gör att det klingar ihåligt.

Från http://www.frjonesandson.co.uk/help/stihl-mailorder-policy/
Stihl feel that the best service to customers is achieved through face-to-face contact with a Stihl dealer. This ensures that you are sold the correct machine or product, with proper instruction, and you are familiar with all the important information regarding safe operation. Unfortunately, this hand-over policy does not allow us to supply Stihl products bought online and delivered by courier.This applies to all Stihl products, from chainsaws, to gloves, to children’s toys and everything in-between.
 
Äpplen och päron liksom. Nästan iallafall.

När man jämför priser mellan olika fysiska butiker så är det en sak, när du jämför fysisk butik med en internethandel så är läget lite annat. Så där är det ett poäng direkt till internethandlaren.

Dom flesta stora köper antingen via en grossist eller har direktkanaler, priset brukar inte alltid sättas av kedjan eller butiken, dom får ett rekommenderat utpris för resp. land.

Ger mig tusan på att Bosch och DeWalt har detta också, så klaga inte alltid på den lokala järnhandel.. Ta upp saken med HK !

Rabatter, klart du får rabatt. Som proffs så kan man ha upp till 50% på delar av sortimentet.
Dock kanske inte på verktygen, men ändå. Varför klagar inte proffsen över ett överpris jämfört med en internethandel i Tyskland? Han vill ha sin maskin NU för jobbet börjar om 20 minuter. Och han tar ut priset av dig, så det hamnar på dig i slutändan.

Om jag nu handlar verktyg i utlandet, så blir det billigare. Men jag ska inte göra jobb åt någon annan.

Hoppas jag inte låter allför hård i mitt resonemang, men själv så ser jag konkurrens som bra. Dock så tar jag gärna och pratar med den lokala handlaren om priset inte passar, det kan ju hjälpa.

PS. följde länken i inlägget ovan och på den sidan kan man läsa följande:

"As of the 3rd June 2013, Stihl amended this policy to further restrict how we are able to sell their products online:
Stihl feel that the best service to customers is achieved through face-to-face contact with a Stihl dealer. This ensures that you are sold the correct machine or product, with proper instruction, and you are familiar with all the important information regarding safe operation. Unfortunately, this hand-over policy does not allow us to supply Stihl products bought online and delivered by courier."
 
Redigerat:
T
FredrikR skrev:
De flesta av oss har ju en begränsad säck med guld att ösa ur..
För egen del kan jag inte motivera mig att betala uppemot 50-100% mer för tex en löparsko eller ett elverktyg för att vara lokal-lojal.
Så sant, och även om jag hade en riktigt djup säck så skulle jag aldrig, aldrig betala de hutlösa överpriser som det är på premiumverktyg i Sverige.

Tack gode Gud för direkt importen!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Det finns ingen lokal service längre. Vi köpte vitvaror för 70 000 i ön största butik för att få service.

Jo pytt, dom hänvisar enbart till tillverkarnas egna serviceorganisationer. Aldrig mer lokala inköp till överpris. :mad:
Så är det nog tyvärr på många hål.
 
Johan Rubank skrev:
Dom flesta stora köper antingen via en grossist eller har direktkanaler, priset brukar inte alltid sättas av kedjan eller butiken, dom får ett rekommenderat utpris för resp. land.
Visst kan dom få ett rekommenderat försäljningspris, men det är ju naturligtvis inget dom behöver bry sig om. En Grossist/producent får inte bestämma ett pris som en detaljist tar. (Tror det finns någon form av undantag för tex Tobak)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.