pelpet skrev:
Om hantverkaren säger till mig efter att jobbet är utfört att summan för det här blir X kr för material och Y kr för arbete med mina standardtaxor, men om du vill kan vi efterhandsjustera det här så att jag sänker min marginal på materialet till noll men höjer arbetskostnaden med 1,25 ggr marginalen. Då tjänar jag ungefär Z hundralappar, och du kan göra ett större ROT-avdrag och så totalen för dig blir också ungefär Z hundralappar mindre. Win-win.
Du vinner o alla andra förlorar.

Vad är skillnaden mellan svartjobb o rot fusk?
 
vectrex skrev:
Jag vet inte riktigt vilken bransch (eller värld för den delen) men 400kr för en högskoleutbildad konsult. Det finns bara inte. Det täcker ju inte ens hans lön (med arbetsgivareavg).
Joho-du, det finns, det är mycket mer "normalt" än de siffror du nämner nedan. Det vet jag som köpt in sådana konsulter. Likadant är det inom verkstadssidan, där de även pressar arvodena för projektledarna.

Vad räknar du förresten med att en sådan konsult har i lön?

vectrex skrev:
Vi tar ut 1200 + moms för våra konsulter (it branschen). Är det långa uppdrag så ges visserligen en del rabatt men aldrig under 800kr. Snittet ligger på 970kr.
 
Nimajneb skrev:
Du vinner o alla andra förlorar.

Vad är skillnaden mellan svartjobb o rot fusk?
Det stämmer, jag och hantverkaren vinner och alla andra förlorar.

Så länge som hantverkaren inte går minus på materialet så är det lagligt har jag förstått det.
 
thomasx skrev:
Joho-du, det finns, det är mycket mer "normalt" än de siffror du nämner nedan. Det vet jag som köpt in sådana konsulter. Likadant är det inom verkstadssidan, där de även pressar arvodena för projektledarna.

Vad räknar du förresten med att en sådan konsult har i lön?
Nu vet jag inte exakt vem av konsulterna du avsåg. Men en snittlön ligger väl runt 40k i månaden skulle jag tro.
 
vectrex skrev:
Nu vet jag inte exakt vem av konsulterna du avsåg. Men en snittlön ligger väl runt 40k i månaden skulle jag tro.
Då räcker 400:-/h ganska precis.

Snittlönen för en ingenjör ligger på 32 papp. Vill man tro att konsulter av någon anledning skulle tjäna mer än snittet så kan man ju skruva upp den siffran en aning (men det är en villfarelse skulle jag vilja påstå), men 40k i månaden är det inte många "vanliga" teknikkonsulter som tjänar, det är ett som är säkert.
 
thomasx skrev:
Då räcker 400:-/h ganska precis.

Snittlönen för en ingenjör ligger på 32 papp. Vill man tro att konsulter av någon anledning skulle tjäna mer än snittet så kan man ju skruva upp den siffran en aning (men det är en villfarelse skulle jag vilja påstå), men 40k i månaden är det inte många "vanliga" teknikkonsulter som tjänar, det är ett som är säkert.
Det där stämmer absolut inte med min bild av lönenivåerna för ingenjörer och jag vet att det inte stämmer för de tiotalet civilingenjörer jag en gång pluggade med och har god kontakt med än idag. Svårt att hitta tillförlitlig statistik, men så här säger SACO:

"Lönerna för civilingenjörer varierar beroende på bransch, arbetsuppgifter och ansvar samt – inte minst – erfarenhet och individuella meriter. Tydligast är detta inom den privata sektorn, där också det stora flertalet civilingenjörer arbetar.
För nyexaminerade civilingenjörer i den privata sektorn låg lönen 2012 enligt Sveriges Ingenjörers lönestatistik i spannet 27 000–32 000 kr/månad, med en median på 28 500.
Med 10 års yrkeserfarenhet var medianlönen för civilingenjörer utan chefsbefattning 41 000, och efter 20 år i arbetslivet 49 000 kr/månad. Medianlönen för chefer med motsvarande erfarenhet var 8 000 respektive 14 000 kronor högre. Lönerna kan också vara betydligt högre, särskilt för chefer med stort ansvar. Samtliga uppgifter avser privat sektor."

Kommer härifrån:
http://www.saco.se/Yrken-A-O/Civilingenjor/
 
Mikael_L
vectrex skrev:
Jag vet inte riktigt vilken bransch (eller värld för den delen) men 400kr för en högskoleutbildad konsult. Det finns bara inte. Det täcker ju inte ens hans lön (med arbetsgivareavg).

Vi tar ut 1200 + moms för våra konsulter (it branschen). Är det långa uppdrag så ges visserligen en del rabatt men aldrig under 800kr. Snittet ligger på 970kr.
Det är ju ganska svårt att generalisera, men jag håller med dig till ungefär hälften. :)

Jag har en vän som är civilingenjör maskin och har jobbat mest med produktionsutveckling och produktionsmetoder.
Han hade en tid ett enmans konsultbolag och hyrde ut sig själv för 400:- / timme.
Det var ett företag där han jobbat innan, men det hela brakade samman och efter rekonstruktionen kunde många inte återanställas. Men han var rätt eftertraktad så han konsultade in sig istället.
Lite snål timpenning var det förvisso, men han hade det inte sämre än innan.


Ett stort och multinationellt bolag vet jag satte en maxnivå på timpriset för konsulttjänster här i Sverige. Jag minns inte riktigt exakt vad det låg på, men minnesbilden var nåt runt 750:- - 800:-
Och vissa fick säkert bara 5 - 700:- osv.
Detta var dock för några år sedan, lite i efterdyningarna av Lehman-brothers-kraschen, så konsulttjänstprierna gick öht ganska bra att förhandla hårt om ifall man var en attraktiv part, och det är detta företag. Värt att sälja sig billigt för att vårda en lång affärsrelation.


Men jag köper din åsikt om att 400:-/h hör nog till undantagen.
Det kan möjligen gå, men säkert ovanligt med så låga timpenningar.


Ang el_richard's fråga så: Ja troligen.
Jag är en som uppskattar större transparens. Så skulle jag vara i tagen att anlita någon så kunde det i sig vara ett säljande argument. Dvs jag behöver inte ens tjäna något i egen plånbok för att uppskatta tänket.
Jag skulle å andra sidan inte heller vilja att det kostar mig mer ... ;)


Frågan är väl lite hur man ska lyckas marknadsföra sin strategi. Så att inte den blivande kunden direkt dumpar offerten i papperskorgen så fort h*n ser timpenningen.
Att gå ut med att man har två olika prissättningsmodeller att välja på är nog en pedagogisk och förtroendemässig katastrof.
- Förutom vad skatteverket möjligen kan ha för syn på frågan ... ;)
 
Redigerat:
Sorry, att jag öppnade asken till denna OT diskussion om konsultarvoden. Låt oss hålla tråden till sitt ämne.
 
Detta råkade vi ut för i samband med en VP-installation. Elen kunde inte tas från angränsande rum, utan fick dras från elcentral. Firman ville ha 5000:- extra för det och "strunta i materialet". Vi hade en lång dispyt om detta eftersom jag ansåg att 12 meter kabeldragning med två genomföringar inte kunde kosta 5000:- mera än 4 meter kabeldragning med en genomföring. Firmans argument var att material + korrekt tid skulle bli dyrare än att betala för en heldags arbete exklusive deras material. Jag vägrade, vilket kostade mig en slant i slutändan. Men jag lät åtminstone inte andra skattebetalare stå för kostnaden för firmans prisfusk... Men jag skulle tro det var rent guld i den elkabeln att döma av meterpriset...
 
Bra agerat!

Synd att företag inte kan hålla sig seriösa vad gäller ROT, dvs. att debitera minst självkostnadspris på mtrl/maskiner och sedan ROT på resten (detta vid fast pris)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.