Så, jag och min man har köpt ett, eller snarare två, hus. Ett gammalt och ett nytt, som sitter ihop med hjälp av en hall. Det finns saker i huset som är lite tveksamma men ändå fixbara och det mesta verkar vara i reko skick förutom badrummet som utförts förfärligt dåligt.

Vi är totala noviser så jag startar en liten generell tråd här med skilda frågor om saker vi funderar på med huset.

1. Toaletten vickar när man sätter sig på den. Har googlat runt lite och det enda tipset man får är att silikona fast den. Det gör vi gärna, men finns det ingen läckagerisk om den kan röra sig? Så man inte silikonar inne problemet på golvet?

2. Finns det bra fuktmätare som är pålitliga som man kan använda sig av själv för att kolla t ex grunden och liknande? Det gamla huset är över 100 år gammalt och vi vill gärna se efter så att grunden och väggarna är okej för att kunna lösa eventuella problem så fort vi kan. Huset har fulrenoverats under åren och det ligger masonitgolv med plastmatta på vissa ställen som vi ska slänga ut så fort vi kan, och plastmatta och gamla hus går inte ihop har jag lyckats förstå.

3. Vi har öppen planlösning och vill ha ett kylskåp som är så tyst som möjligt. Det som står där nu brummar som ett litet flygplan och har en ismaskin (som vi inte vill ha), vilket innebär att planen blir att slänga ut skiten så fort som möjligt. Någon som har köpt ett episkt tyst kylskåp att tipsa om?

Vi hoppas att kunna lösa problem som finns och renovera i gamla delen av huset för att dels rädda det, och dels göra det beboeligt. Kommer utan tvekan behöva er expertis!
 
Välkommen! Du kommer garanterat få många användbara tips här på forumet.

Kan tyvärr bara svara på din första frågeställning.

En toalett kräver en plan yta för att monteras. Är ytan lite ojämn så gör det inget utan kan som du skriver fästas med silikon. Om toaletten tidigare varit fäst med skruv i golvet så trycker du först i silikon i skruvhålen så att det inte kommer ned fukt där. Sedan sätter du under små kilar av något plastmaterial så att du får den i våg. Silikona sedan runt om så kommer den att sitta fast. För säkerhets skull kan du även byta WC-stos. Alltså skarven mellan toalett och avloppsrör. Finns hos din lokala bygghandlare.

Du har redan konstaterat att våtrummet är bristfälligt utfört så du borde kanske göra en större undersökning så du inte riskerar vattenskada.
 
Jag har ingen aning om hur man lyfter på en toalett och tittar därunder för att byta ut något, är det stor risk att man klantar sig med något sånt?
Ja, vi ska ha dit en försäkringsmänska som tittar lite på det. Badrummet är bara tre år gammalt men det är bakfall i duschen och toaletten sitter löst. Knycklig mosaik i duschområdet också. Elände, men vi ser möjligheter i huset så badrummets brister fick räknas in i framtiden, så att säga. Är tydligen ett rollat tätskikt, känns inte hundra heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.