Är det konstant dåligt drag, eller bara vid uppstart?

Det kan ju vara så att skorstenen behöver lite värme för att komma igång ordentligt.

63000, den summan kan jag inte bedöma men det kan vara högt. Kanske ska ta in flera offerter?
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
kan man inte sätta ett insatsrör med verikulit som isolering mellan den gamla skorstenen o det nya insatsröret?
lär ju bli bra drag efter en sådan operation
 
Han motiverar det med att det blir billigare att riva och bygga upp ny än att åtgärda den. Det här tycker jag låter mycket märkligt. Därför har vi ringt upp ytterligare en som ska komma och kolla. Han kommer också låna ut en skorstensfläkt till oss.
 
Vad är det för skorsten i nuläget? Hur grov är rökkanalen och hur lång?
 
spjällvredet längst ner kommer troligen från en kanal som släpper in friskluft under spisen. Dessa spjäll är sällan så täta att ingen kalluft ,som sprider sig runt om spisen,kommer in när du inte eldar. När/om spisen blir varm dras luften med runt termatorinsatsen (som det verkar vara" och ut genom gallret ovan luckorna. En luckförsedd eldstad i ett äldre hus behöver sällan friskluft utifrån för att fungera så prova om kalldraget minskar om du stoppar isolering i friskluftsintaget i ytterväggen. Att få upp värmen i skorstenen så du får upp draget kan vara lite värre med de grejerna du har men en skorstensfläkt kommer såklart att fungera och ge mysbrasa. En spirovent eller annan dragförbättrare fungerar bara när det blåser ute.
 
Ludwig skrev:
Är det konstant dåligt drag, eller bara vid uppstart?

Det kan ju vara så att skorstenen behöver lite värme för att komma igång ordentligt.

6
Draget i skorstenen är olika beroende på om det är kallt eller varmt ute.
Förr i tiden brukade man elda en tidning el. dyl för att få uppvärmd luft i skorstenen och därigenom bättre drag.

Förhållandet mellan eldnings öppningen och skorstensarean är också viktig. Fick lära mig detta av en gammal murare men kommer tyvärr inte ihåg hur förhållandet i arean skall vara. Finns kanske någon här på forumet som sitter med kunskapen?
 
Det är mest när man har en öppen spis som det förhållandet är viktigt. När luckorna är tillslutna skulle i princip insatsen klara sig på ett rökrör på 10 cm i diameter.En för stor rökgång är svårare att få fart i och med tex en helstenskanal behöver det vara en jättekamin eller en öppen spis för att klara detta. Vi avvaktar lämpligen svar på norrbottentorpets fråga innan problemet löses.
 
M
I en öppen spis gäller att kanal-arean ska vara ca 10% av arean på eldningsöppningen. Om den aktuella pipan är mer än två våningar hög kan man gå ner till 8%.

Källa:

http://www.tegel-tidsskrifter.se/pdf/tegel-1950-2-6.pdf

sid 25-29 och 48-56

Men här gäller ju inte saken en öppen spis utan en med luckor. Och jag tycker det verkar lite märkligt att det skulle kosta mer än 63000 kr att åtgärda befintlig spis...

Jag är också intresserad av svaret på frågan ställd i inlägg #19
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.