Vi är nybörjare på att leta hus (bor i bostadsrätt idag) men har äntligen hittat en villa som vi är intresserade av, men är lite fundersamma till besiktningsprotokollet.

Så här står det:
Fuktroskanter på tapet vid fönster/trappvagnstycke. Klinkerplattor sitter bomt (ej dikt kontakt med underlag) invid dörr till tvättstuga samt utmed övergångslist mot vardagsrum. Klinkerplattor sitter bomt i område vid arbetsbänk/spis i köket.
I badrum 1 sitter en del klinkerplattor bomt i duschplats. Ansluter ej tätskikt i golvbrunn, ej klämring i golvbrunn.
I badrum 2: sprickor i klinkerfogar, fogsläpp, släppta plattor och enstaka platta spräckt i område vid skåp. Spricka i klinkerfogar mellan badkar och duschvägg. Felaktigt fall i golv i duschplats. Urlakade fogar, golv i duschplats. Ej tätskiktsanslutningar i golvbrunnar. Rörgenomföringar i vägg bakom badkar.


Bakgrundsinfo: 1,5-planshus med platta på mark med golvvärme, träfasad och trästomme. Byggår -94 och bergvärme som uppvärmning.

Fråga 1. Ska vi räkna med kostnad för att renovera båda badrummen? Ska vi räkna med fuktskador? (att "bara" byta badrum och fixa ev. fuktskada borde kosta lite olika va?) Jag har förstått att bomt betyder att plattorna har lossat från kittet/underlaget, men går det att veta om det är fuktskador utan att riva ut badrummet?
Fråga 2. Efter en del läsning här inne verkar det vara ett känt problem med att klinkers sitter bomt på gjuten betongplatta med golvvärme. Men hur funkar det om vi skulle lägga nytt golv där? Skulle man få samma problem igen? Jag antar att det är mest kosmetiskt, men kan det finnas några andra bakomliggande problem?
 
Det som troligen är det allvarligaste är skrivningen om tätskiktsanslutning till brunnar. Och det går med stor sannolikhet inte att åtgärda med mindre än total renovering av badrummen.

Att sätta klinker på gjuten platta med golvvärme borde inte vara några större problem.
 
Om badrummen inte är renoverade så är de ju 20 år och närmar sig väl därmed slutet på sin tekniska livslängd.
Felen som är upptäckta behöver inte innebära en omedelbar fara, men om ni överväger att köpa huset så ta med i er kalkyl att en renovering kan vara nära förestående.
 
Tack för era svar! Efter att googlat runt lite mer så blir jag mer och mer fundersam till det här med tätskiktet och att klämringen saknas till golvbrunnen i ett av badrummen... Huset är byggt -94 och badrummen är från när huset byggdes, klämringen verkar så fundamental, jag förstår inte hur den kan saknas...

Kan en besiktningsman upptäcka om det är vattenskador under tätskiktet? Eller blir det en överraskning när man river ut badrummet?
 
Njaej, Det kan i vissa fall gå att avgöra om det redan finns en fuktskada. Dvs. om det redan syns i angränsande utrymmen är det ju lätt.

Det finns fuktmätare som mäter på djupet, beröringslöst. Det typen av mätare har proffsen i princip alltid. Enklare mätare som finns att köpa i butik för oss andra mäter mha. nålar som trycks in i materialet, och så skickas en ström som mäts. Sådana duger inte här. Skulle man mot förmodan lyckas trycka in nålarna i tätskiktet, så blir det ju punkterat och därmed förstört.

problemet med proffsmätarna är att de kan "se" fukt en bit in i väggen, men de säger inget om hur djupt fukten går.

Och det är helt normalt att det finns vatten bakom kakel, under klinkers. Så länge det inte finns under det tätskikt som finns.

Men vatten letar sig under de keramiska plattorna och där kan vara blött i flera veckor efter en dusch. Och det kan inte instrumenten avgöra.
 
Ett badrum på bottenplan ser jag inte några faror med eftersom det är platta på mark. Det värsta som kan hända att plattan lokalt runt brunnen blir lite fuktigare än annars. Men betong tål fukt.

Vad gäller ett badrum med bjälklag i trä så är risken större för större bekymmer.
 
Jag har för mig att försäkringsbolag anser att tättskikt i ett badrum har noll värde efter 15 år.
Detta behöver ju inte innebära att det omedelbart blir en fuktskada men det kan ge en fingervisning om beräknad livslängd.
När det gäller klämringar i avloppsbrunnar och för övrigt också kraven på fuktskydd har genom åren ändrats och kraven skärpts.
Det behöver inte vara så att fuktskydd och golvbrunn är felaktigt med hänsyn till kraven som fanns året det byggdes.
Man kan inte kräva dagens standard i ett hus byggt 1994. Om säljaren uppger att badrummet är nyrenoverat. Jadå gäller givetvis dagens standardkrav.
 
Att tätskiktet inte ansluter till golvbrunnen och det felaktiga fallet mot andra golvbrunnen låter som två rena byggfel, och borde ha varit det också 1994. Jag hade frågat mig om vilka andra byggfel som också finns.

Räkna med att båda badrummen måste renoveras. Ska ni ha kakel/klinker och enkel inredning så räkna med 100000:- per badrum.

Jag skulle tro att båda badrummen kan göras fullt funktionsdugliga och vattensäkra om ni sätter in duschkabiner.
 
Om badrummen är 20 år utan klämring borde eventuella fuktskador redan uppstått. Jag hade varit mer nervös om badrummen var renoverade nyligen...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.