Akahigi
Köpte för övrigt från TS Comfort ovan, deras installatör var bra, tyckte jag.
 
Har inte bestämt mig än till 100% av olika anledningar, kommer alltid något mellan.
Jag blev tipsad om Daikin 5års totalgaranti, 8 år på kompressor, tydligen beroende på modell. Är det någon här som har erfarenhet av Daikin, och vilken modell motsvarar Qheat FD 25?
 
Hej, har också nyligen köp och fått installerat en MITSUBISHI FH25 via Polarpumpen. Jag är nöjd med effektiviteten och installationen (trots närmare 5 veckors väntetid). Det jag däremot är missnöjd med är att innerdelen knäpper som värst var 6:e sekund. Väldigt irriterande eftersom den sitter i vårt vardagsrum, något som installatören rekommenderade. Vi håller den på ca 21 grader och utomhus har det varit runt 10-13 grader sedan installation. Jag tar nu kontakt med Polarpumpen och ska se vad de säger. Om det är något man "måste leva med" så skulle jag inte rekommendera köp av den, då detta är ett konstruktionsfel från tillverkaren. Återkommer med hur det går.
 
Vardagsrum , sovrum och andra utrymmen där man är mycket bör man undvika om man riskerar att störas för mycket av ljud och blåst. Oftast bättre att sätta innerdelen på näst bästa stället om det medför mindre risk för att störas.
Knäppningar i plasten kan man få och då som oftast i samband med avfrostning eller om den stannar när den har uppnått börvärdet, det skiljer dock mellan märken , modeller samt även bland samma modeller.
Om det knäpper onormalt mycket får man ta kontakt med återförsäljaren så får han/hon komma ut och kika varför det är så mycket. I värsta fall får man byta innerdel.
Om det knäpper/tickar "normalt" så får man dessvärre leva med att innerdelen är placerad där den är.
Om det är normalt eller onormalt mycket hos dig kan jag inte avgöra
 
andypandy72 skrev:
Hej, har också nyligen köp och fått installerat en MITSUBISHI FH25 via Polarpumpen. Jag är nöjd med effektiviteten och installationen (trots närmare 5 veckors väntetid). Det jag däremot är missnöjd med är att innerdelen knäpper som värst var 6:e sekund. Väldigt irriterande eftersom den sitter i vårt vardagsrum, något som installatören rekommenderade. Vi håller den på ca 21 grader och utomhus har det varit runt 10-13 grader sedan installation. Jag tar nu kontakt med Polarpumpen och ska se vad de säger. Om det är något man "måste leva med" så skulle jag inte rekommendera köp av den, då detta är ett konstruktionsfel från tillverkaren. Återkommer med hur det går.
Har även jag nyligen fått en FH25 installerad och även denna knäpper. Hos mig är det plasten som knäpper när den börjar köra värme och innedelen värms upp och sedan knäpper den när den slår av och innedelen kyls av.
Vad knäpper på din maskin?
Vad fick du för svar från Polarpumpen?

Med vänlig hälsning
Henrik
 
Hos mig är det också plasten som knäpper, efter att innerdelen har värmt upp och sen går ner i "normalläge" igen. Temperatur förändringar i plasten skulle jag tror. Vilket antagligen är en (mycket grov) konstruktionsfel eller installationsfel (att något har spänts åt allt för tajt och plasten har inte utrymme för att expandera/krymper). Möjligtvis har det blivit lite lite bättre sista veckan, men inte så pass mycket att jag är "nöjd" med köpet. Skulle alltså inte rekommendera Mitsubishi FH25 till villa med placering av innerdel i boyta. Möjligtvis källare, garage eller sommarstuga - eftersom den är effektiv. Tyvärr är knäppandet allt för irriterande.

Har inte fått svar från Polarpumpen ännu (mejlade dem för 6 dagar sedan).
 
Jag komemr ta kontakt med installatören, återkommer med besked. Tycker även att fler borde uppmärksammat detta om fele finns hos flera.
 
Akahigi
Skumt. Min knäpper inte ett dugg.

Kan det vara så att man drar fast dem för hårt över ojämnt underlag så att det blir spänningar i plasten?
 
Akahigi skrev:
Skumt. Min knäpper inte ett dugg.

Kan det vara så att man drar fast dem för hårt över ojämnt underlag så att det blir spänningar i plasten?
Har tänkt på detta men man ser inget när man tittar på innedelen, jag kan endast se tre hörn då den är ganska närma taket.

Har varit i kontkat med installatören och de har satt upp många FH25 och inte hört problemet innan. De skulle lyfta det med Mitsubshi och återkomma.
 
  • Gilla
andypandy72
  • Laddar…
Bra jobbat Henrik_1981, återkom här när du hört något. När (om) jag får svar från Polarpumpen om FH25 knäppandet, så lägger jag upp det här!
 
Knäppningar i plasten främst vid avfrostningar är inget ovanligt och det står även i bruksanvisningen så att någon installationsfirma ej varit med om detta låter helt otroligt oavsett märke, det är inget som är specifikt för Mitsubishi.
Den frågan borde respektive montör/återförsäljare kunna svara på omgående och efter kontakt skicka någon som kikar på detta om det verkar "onormalt"

Anledningen till högre eller mer knäppningar än "normalt" kan vara att väggen som innerdelens fästplatta sitter på inte är plan som Henrik skrev. Sitter fästplattan med för få skruv så kan fästplattan "skallra" lite mot baksidan.

Om det knäpper "onormalt" mycket eller högt så får montören/återförsäljaren kolla upp det och eventuellt släppa lite på skruvar till värmepaketet så det inte blir så mycket spänningar. Det är dock svårt så här att uppge hur mycket som är "normalt" . Vissa av innerdelarna knäpper inte alls eller knappt märkbart .
Vi har råkat ut för innerdelar ( inte FH ) som det inte går att få ner knäppningarna på så det är sista alternativet.
Att ha detta knäppande i vardagsrum eller närheten av sovrum kan göra en vansinnig så placering av innerdel är viktigt även om det bara är "normalt" knäppande.
 
Har pumpen i en sommartuga så jag ska kolla med inspektionsspegel runt hela pumpen nästa gång jag är på plats för att se så att den ligger dikt mot väggen. Ska även kolla så att väggen är plan. Annars bör det gå att bygga ut med brickor så att man får en plan yta.

Få ge installatören några dagar och se vad han återkommer med för besked.

Vi har pumpen i storstugan där vi även har matbord och tv, till slut hör man bara knäppandet...
 
Väggarna är som oftast plana men inte alltid !!!
Montören brukar se/känna detta vid installation om det är så uppenbart och då åtgärda för detta direkt.

Men dom hade aldrig hört talas om knäppningar i plasten på några innerdelar som till och med står i manualer så då är nog kanske risken att dom inte ser en bananformad vägg ;)

Stör du dig ordentligt på knäppandet och du tror att detta inte är ett "normalt" knäppande så får du be montören/återförsäljaren komma förbi och lyssna samt eventuellt justera lite skruvar på värmepaketet.
 
Fick svar från Polarpumpen, efter att jag har mejlat och frågat varför de inte svarar:

"Installatören får åka ut och kontrollera maskinen för att se om det som du säger är något som sitter och spänner någonstans på maskinen. Normalt försvinner detta efter ett tag när maskinen sätter sig, men om något spjärnar emot så kanske det inte ger sig, men var 6:e sekund skall det inte knäppa..."

Får väl invänta och se vad installatören säger. Väggen som innerdelen sitter på är slät och fin.
 
Hoppas montören får bort dom värsta knäppningarna med att justera skruvar , att "vänta ut" tills dom försvinner med tiden är kanske inte det lättaste om innerdelen sitter så pass till att det stör väldigt mycket.

Positivt är att väggen var slät och fin då en felfaktor kan avskrivas :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.