Hej!

Jag har en altan i stålkonstruktion. Hela konstruktionen står fristående från huset på åtta ben av fyrkantsprofiler. Dessa är i sin tur fastskruvade i åtta plintar som står på marken. Benen som är ca 3 meter höga bär upp själva altanen i form av en stålram med balkar på vilken ligger altanvirke.

Nu har ett av de mittersta benen sprängts p g a att vatten trängt in och blivit stående i benet och sedan frusit till is. Jag måste alltså byta ut benet och behöver då med domkraft trycka upp altanen för att kunna lyfta av benet från de fastgjutna bultarna i plinten.

Min fråga är nu om man måste lossa på samtliga bultar till samtliga ben i plintarna, eller om ni tror att altanen kanske har ett visst mått av elasticitet så att jag enbart behöver lossa på bultarna som fäster det aktuella benet i plinten och sedan trycka upp altanen med domkraften just där?

Eller är konstruktionen så styv så att om jag INTE lossar på alla bultarna i plintarna som håller benen på plats, så riskerar jag att även "dra upp" bultarna ur plintarna på de ben som jag inte lossar muttrarna i??? Altan 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilderna visar hur tre av benen sitter fastsatta i ramkonstruktionen samt hur de sitter fast med gjutna bultar i plintarna.
 
Lyft lite med domkraft, Kapa av benet på mitten, Ta bort delarna, Kapa rent plattorna, skruva fast de igen. Sätt dit ett ben i rätt längd mellan plattorna, Sänk domkraften. Svetsa fast benet på plattorna på plats.

Det måste vara det snabbaste och enklaste sättet.

Annars måste du nog lossa rätt mkt, Jag personligen hade inte tryckt upp konstruktionen med våld för man vet inte vad man tar med sig.
 
Den övre plattan kan man iofs med fördel svetsa fast på benet på marken så man slipper svetsa under-upp, Det är lite svårt om man inte är duktig på att svetsa.
 
Stort tack för snabba svar! Jag hade nog tänkt att slippa behöva svetsa, men idén med att kapa det trasiga benet efter att ha stämpat upp mellanpartiet var bra! Därefter tänkte jag nog låta en smed göra ett nytt, komplett ben. Och som jag tolkar Er, så är det nog säkrast att lossa på bultarna i plintarna till samtliga ben så att man inte råkar "trycka upp" några ur plintarna!
 
Mikael_L
Ja stål är ju inte lika eftergivligt som trä, så jag skulle nog vålda upp max 1/2 - 1 cm på ett ben utan att lossa på andra ställen.
Fast när man väl håller på så går det säkert att bedöma situationen allt eftersom. I alla fall om man känner sin domkraft, så man har en känsla över hur mycket tryck man har lagt på.



edit: Kan det vara ett alternativ att reparera /svetsa på plats?
 
Redigerat:
Ska du hur som helst lyfta så kapa inte benet, smen har ju då någonting att måtta efter.
Se till att det blir tätt upptill och ett rejält hål nertill.

Protte
 
Jag hade nog bara säkrat stålstolpen och altanen i befintligt läge.
Därefter hade jag bilat bort betongen undertill. ( Bultarna kan eventuellt vara kvar).
Forma och gjuta ny betong.
 
Om benet inte är helt sönderkorroderat så går det ev att laga, kanske tom på plats (slipa bort och svetsa i). Beroende på en massa saker så kan det vara något att ta med i beräkningen.
 
Det är ju ute i ett hörn så att lyfta ngn cm tror inte jag är ngt problem. Hur ser bultarna ut upptill? Frågan är ju om de går att skruva ut helt, annars måste du ju lyfta för att gå fri från dessa innan du får loss stolpen.
 
Aaa, kanske missförstod. Det är inte betongen som frost sprängts utan stålbenet.

Såhär då;
Lossa muttrar, säkra med stöttor, lyft bara någon millimeter så stolpen inte har någon statisk belastning.
Kapa/såga av önskad längd.
Fasa av kanterna i resterande stolpbit både uppåt och den bit som är kvar i foten ca 45 grader.
Införskaffa samma profil i lämplig längd. Kapa så den passar in perfekt.
Fasa av kanterna även på denna.
Ta dit svetskunnig som fyller upp svets i den avfasade "rännan". Slipa jämnt.
Rostskyddsmåla
Slutmåla.

Du skulle kanske överväga att göra dräneringshål i nederkant på samtliga ben för att dränera ut eventuellt inträngande vatten för att undvika framtida frostsprängningar.
Nackdelen blir att om inte profilen är målad invändigt så kan dräneringsvattnet vara rostfärgat och göra rostränder på din fina mur.
 
Sitter den inte med skruvar i ovankant? då borde du kanske kunna lossa hela benet, vrida ovandel fri från balken för att sedan lyfta loss den från bultarna.
 
Återigen ett jättetack för alla tips! Och jo, jag skall definitivt se till att dom tillverkar med dräneringshål denna gång!
 
Lätta på alla pelares muttrar men bara så att dom sitter kvar.....lyft sedan vid den trasiga pelaren så att du får bort pelaren hel....
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hur sitter stolpen upptill?

Protte
 
Tror det är billigare att tillverka en ny stolpe än att ta dit nån som svetsar.

Du bör ju borra upp dränhål i de andra stolparna oxå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.