Idag styrs min Laddomatpump av en vattentermostat i pannan som sitter i serie med en Laddomat rökrörstermostat. Jag upplever att laddpumpen går onödigt länge efter avslutad eldning i o m att den går på vattentempen i pannan som givetvis är varm ganska länge efter att det brunnit slut.

Termostaten i pannan är enligt instruktioner i manualen justerad till ca 60 graders tillslag men detta medför ju också att den går onödigt länge efter att det brunnit ut.

Kan jag koppla bort pannans termostat helt och köra enbart på rökrörstermostaten, eller skulle detta kunna innebära något negativt?

Pannan är en Gaselle/Mescoli på 25kW.


Edit:
Har studerat detta lite närmare nu, det finns en tredje termostat också som benämns "anti boiling thermostat" som också verkar sitta i serie med de andra två. Manualen jag har på pannan är totalt värdelös och nämner inte ens denna termostat förutom i ett elschema där den finns inritad...
 
Redigerat:
Känner inte till just din panna och uppställning men mitt system under uppbyggnad har öppet exp kärl, stor ackumulatorvolym och grova rör som underlättar självcirkulation mellan panna och tank: därmed ska det mycket till om det kokar, och om det kokar blir inte konsekvenserna svåra. Så jag törs experimentera lite:

Jag har ännu inte kopplat in styrpanelen på min panna utan styr för närvarande både laddgruppen (termovar= exakt samma som laddomat) och rökgasfläkten med enbart en rökgastermostat.

Funkar fantastiskt bra: när rgt sjunkit stannar rökgasfläkten och laddpumpen. Självcirkulationen för över resterande hetvatten från pannan till tanken.
 
Redigerat:
Jag har en BAXI Bonus och på den startar laddpumpen när jag startar pannan (fläkten) och laddpumpen stoppar när fläkten/pannan stoppar vid ca 110 grader på rökgaserna.
Om panntempen går över 95 grader stoppar rökfläkten men laddpumpen fortsätter att gå för att förhindra kokning.
Om laddventilen funkar som den ska så ska den cirkulera pannvattnet tills det är uppe i rätt temperatur varför laddpumpen ska starta när pannan startar.

Detta funkar bra för mig men jag kör en laddpump från ESBE som heter VTC500.
 
Jag har rivit lite i det här idag, och om jag inte är helt knäpp så är det felkopplat...

För det första sitter termostaterna inte i serie som jag sa tidigare utan jag har tre stycken parallellkopplade. Dels är det den som benämns "anti boiling thermostat" som sitter dold inne i styrpanelen på pannan, den är inställd på ca 95 grader, sedan har vi laddpumpstermostaten i pannan, och till sist rökrörstermostaten, vars enda funktion i dagsläget är att tända en kontrollampa på panelen. P g a denna inkoppling så går laddpumpen ända tills laddpumpstermostaten kommit ner under ca 60 grader igen.

Jag funderar på att koppla bort laddpumpstermostaten i pannan helt, och bara köra med "anti boiling" och rökrörstermostaten parallellkopplade.
 
på min panna fungerar det som så att laddpumpen startar om pannan är över 60 grader och rögastempen är över 100 grader. min panna har en uppstartssekvens som gör att fläkten inte bryr sig om rökgastempen under en viss tid under uppstarten, när sedan veden är slut och rökgastempen går under 100 grader stannar först laddpumpen sedan stannar fläkten efter en viss tid. som du skriver så borde det bli rätt om anti boiling ligger paralellt med det övriga dvs. är pannan över 95 grader ska laddpumpen gå. men jag tycker det verkar fattas en uppstartsfunktion på din panna. dvs rökrörs termostat och laddpumpstermostat borde kunna ligga i serie men kanske kompletteras med ett tidrelä paralellt med dom övriga termostaterna som endast styr fläkten under uppstart . då skulle du ju få funktionen att vid uppstart går fläkten under en viss tid, säg 20 min oberoende av rökgastemp, när sedan pannan blir 60 grader startar laddpumpen, när sedan veden är slut stannar både laddpump och fläkt när rökgastempen är under 100 grader. du har ingen inbyggd uppstartsfunktion på din panna??
 
Är det inte enklast om du kopplar:
Vattentermostat och rökgastermostat i serie
Och din anti boiling termostat parallellt med dessa två?

Funktionen borde då bli:
När pannan nått 60 grader och rökgasen (vad du ställt in exv,) 100 grader startar laddomaten.
När eldningscyklen är slut, sjunker rökgasen till 100 grader och laddomaten stannar (oberoende av vattentemp.).
Skulle panntemperaturen gå över 95 grader kommer laddomaten att start och kyla pannan!
 
  • Gilla
orparn och 1 till
  • Laddar…
Enda uppstartsfunktionen jag har idag är en brytare för att kunna tvångsköra fläkten, sedan när pannan kommit upp i temperatur slår man av brytaren och fläkten regleras av en termostat. Jag hade tänkt ersätta denna brytaren av något slags tidrelä för att slippa gå in och slå av brytaren manuellt när det tagit sig i pannan...


anjn skrev:
på min panna fungerar det som så att laddpumpen startar om pannan är över 60 grader och rögastempen är över 100 grader. min panna har en uppstartssekvens som gör att fläkten inte bryr sig om rökgastempen under en viss tid under uppstarten, när sedan veden är slut och rökgastempen går under 100 grader stannar först laddpumpen sedan stannar fläkten efter en viss tid. som du skriver så borde det bli rätt om anti boiling ligger paralellt med det övriga dvs. är pannan över 95 grader ska laddpumpen gå. men jag tycker det verkar fattas en uppstartsfunktion på din panna. dvs rökrörs termostat och laddpumpstermostat borde kunna ligga i serie men kanske kompletteras med ett tidrelä paralellt med dom övriga termostaterna som endast styr fläkten under uppstart . då skulle du ju få funktionen att vid uppstart går fläkten under en viss tid, säg 20 min oberoende av rökgastemp, när sedan pannan blir 60 grader startar laddpumpen, när sedan veden är slut stannar både laddpump och fläkt när rökgastempen är under 100 grader. du har ingen inbyggd uppstartsfunktion på din panna??

Ja, det låter ju ännu bättre!


omv.peter skrev:
Är det inte enklast om du kopplar:
Vattentermostat och rökgastermostat i serie
Och din anti boiling termostat parallellt med dessa två?

Funktionen borde då bli:
När pannan nått 60 grader och rökgasen (vad du ställt in exv,) 100 grader startar laddomaten.
När eldningscyklen är slut, sjunker rökgasen till 100 grader och laddomaten stannar (oberoende av vattentemp.).
Skulle panntemperaturen gå över 95 grader kommer laddomaten att start och kyla pannan!
 
Så där! Nu sitter laddpump- och rökrörstermostaten seriekopplade med säkerhetstermostaten parallellt. Lyckades även koppla om så att indikatorlampan på pannans panel lyser när pumpen verkligen går, inte som det var tidigare, att lampan tändes av rökrörstermostaten som inte styrde pumpen överhuvudtaget. ;)

Det vore jäkligt kul att veta vilken firma som installerat denna värmeanläggning, ju mer jag lär mig själv om hur det ska se ut och fungera, ju fler fel verkar jag hitta...

Imorgon ska jag se om jag hinner stoppa in ett tidrelä för fläkten under uppstartsfasen också.
 
  • Gilla
Stenolofanders och 1 till
  • Laddar…
På min BAXI så startar jag fläkten med en återfjädrande vippbrytare. När tempen för rökgaserna stigit över inställt värde släpper hållkretsen som används under uppstart. Du kan inte göra så att du gör en hållkrets via den normalt slutna kontakten på rökgastermostaten. Då kör pannan uppstarten tills dess att rökgaserna är varma.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Jag har ju en knapp som jag startar fläkten med idag, sedan när pannan kommit upp i temp så styrs fläkten av en termostat oberoende av knappen. Tänkte lägga ett tidrelä efter knappen bara, så räcker det att man "duttar till" den, sedan håller relät i den tiden jag ställer in det på, sedan tar termostaten över regleringen. Jag fick ett relä av en elektrikerbekant idag, så det ska bara kopplas in nu.


andreasalmborg skrev:
På min BAXI så startar jag fläkten med en återfjädrande vippbrytare. När tempen för rökgaserna stigit över inställt värde släpper hållkretsen som används under uppstart. Du kan inte göra så att du gör en hållkrets via den normalt slutna kontakten på rökgastermostaten. Då kör pannan uppstarten tills dess att rökgaserna är varma.
 
Så där, nu sitter ett tidrelä på plats och nu fungerar det som det borde gjort från början...

IMAG0756.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.