Är det några problem med att ha en acktank i ett kallförråd,
Om man har rejält med isolering... tex 500mm på topp 300 på sidorna,botten..Men värmeförlusterna går ju iallafall till kråkorna.

Tankar,synpunkter om detta???


 
Ladda på med mer isolering, så svettas inte kråkorna lika mycket! :)

Har tyvärr slarvat bort anteckningarna, men jag isolerade mina tanker -1300 + 1800 liter. De står i ett utrymme som är ca 15 kubmeter och jag lyckades få in drygt 11 kubmeter isolering utan att pressa. Innebar ungefär en meter mineralull på topparna och 50 cm på sidorna.
Har för mig att förlusterna teoretiskt skulle hamna på ca 600 kWh/år.
 
Karkulla skrev:
Ladda på med mer isolering, så svettas inte kråkorna lika mycket! :)

Har tyvärr slarvat bort anteckningarna, men jag isolerade mina tanker -1300 + 1800 liter. De står i ett utrymme som är ca 15 kubmeter och jag lyckades få in drygt 11 kubmeter isolering utan att pressa. Innebar ungefär en meter mineralull på topparna och 50 cm på sidorna.
Har för mig att förlusterna teoretiskt skulle hamna på ca 600 kWh/år.
Står din panna nära tankarna? Står dina tankar på betongplatta? Hur har du isolerat botten på dom?

Lösull kanske skulle funka också...
 
Tankarna står ett par meter från pannan direkt på betongplattan. Fick lagom in en isoleringsskiva mellan golvet och själva tankarna -tankarna står ju på en "fot". Brydde mig inte om att knöka in något i foten, så det mesta av tankbottnarna är alltså inte isolerade. Värme stiger som bekant så det läcker nog inte mycket värme neråt annat än det lilla som leds via metallen ner i plattan.
Däremot är betongplattan isolerad med 30 cm Leca-kulor på sandjord.
 
Finns det någon annan än "karkulla" som har erfarenheter av ackumulatortankar i kallförråd eller ute??

/zac
 
Jag skulle också vilja få lite input i detta spörsmål, själv funderar jag på att ställa en vvb med solslinga i mitt kallförråd. Tanken är att isolera in denna så gott det går. Hur mycket (minst) med stenull skall man lägga mellan den isolerade tanken och gips/spånskiva?

Tanken är att denna vvb skall ligga i serie med befintlig vvb i frånluftvärmepumpen och i sämsta fall fungera som en förvärmning. :) Jag vet jag har redan billigt varmvatten på sommaren...men man är ju lite av en teknik/miljö freak ::) :p
 
Förlusterna från en välisolerad tank "utomhus" är inte så farliga som man kanske tror. Däremot tror många att det är onödigt att isolera rör och tankar i källaren för all värme kommer i huset, det är dock felaktigt. Har man kanske 40 grader i källartaket går mycket av den värmen förlorad.

Man kan räkna med att isoleringen har en värmekonduktivitet på 0,04 W/(m·°C).

Om man tar en tank på 1x1x1 m har den en area på 5 m2 (botten oräknad). Vi antar 80 grader i tanken och 0 grader utanför. Vidare antar vi 0,5 m mineraullsisolering. Detta ger:

0.04*80*5/0.5 = 32 W => på ett dygn 32 * 24 = 768 Wh = 0,8 kWh

Samma tank lagrar ca 60 kWh så förlusterna är inte mycket mer än en procent per dygn (om jag räknat rätt, men annars får jag nog höra det snart ;) )
 
Matss skrev:
Förlusterna från en välisolerad tank "utomhus" är inte så farliga som man kanske tror. Däremot tror många att det är onödigt att isolera rör och tankar i källaren för all värme kommer i huset, det är dock felaktigt. Har man kanske 40 grader i källartaket går mycket av den värmen förlorad.

Man kan räkna med att isoleringen har en värmekonduktivitet på 0,04 W/(m·°C).

Om man tar en tank på 1x1x1 m har den en area på 5 m2 (botten oräknad). Vi antar 80 grader i tanken och 0 grader utanför. Vidare antar vi 0,5 m mineraullsisolering. Detta ger:

0.04*80*5/0.5 = 32 W => på ett dygn 32 * 24 = 768 Wh = 0,8 kWh

Samma tank lagrar ca 60 kWh så förlusterna är inte mycket mer än en procent per dygn (om jag räknat rätt, men annars får jag nog höra det snart  ;) )
Blir då värmeförlusterna 0,960kWh i -20 grader? om jag räknat rätt :)
Har du i ditt exempel isolerat hela tanken med 0,5 m?  Hur stor del av förlusterna går ut från toppen av tanken?
 
Zac skrev:
Blir då värmeförlusterna 0,960kWh i -20 grader? om jag räknat rätt :)
Har du i ditt exempel isolerat hela tanken med 0,5 m?  Hur stor del av förlusterna går ut från toppen av tanken?
Du har räknat rätt! Jag har räknat med 0,5 m runt om. Sen skulle vi kunna lägga till botten. Där är ju förlusterna mindre eftersom det nästan jämt är kallt. Vid 30 grader i tankbotten, 0 i plattan den står på och 10 cm isolering:

0.04*30*1/0.1 = 12 W => 12*24 = 288 Wh Slutsats det är dumt att inte isolera tankens botten mera om det går.

Det lönar sig att isolera toppen av tanken mer eftersom den nästan alltid är het. Medan sidorna i "medel" är bara varma till halva höjden.

Så länge isoleringen ligger tätt med förskjutna skarvar osv isolerar den lika bra horisontellt som vertikalt.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.