Hej!
Har (ytterligare) ett problem.... Vi köpte en vedeldad badtunna förra hösten. I vintras åkte vi på semester en vecka och hade då "hantverkare" (svärfar med bekant) hemma och jobbade lite. De skulle bära in stora gipsskivor och för att det skulle gå lättare drog de ur en elkabel som var ivägen. Det var bara det att denna elkabel gick till tunnans reningsverk och när det slutade gå frös allt sönder. Vi har nu lagat själva reningsverket men när vi fyller i tunnan läcker allt vattnet ut. Någonstans läcker det men vi kan inte se var. Ska vi följa vattnet så verkar det vara avloppsproppen som läcker för vad vi kan se hamnar allt vatten i avloppsröret och rinner ut på gärdet men det konstiga är att ju mindre vatten det är i tunnan ju saktare läcker det ut. Kan det vara så att det finns en massa småsprickor i väggarna som inte syns med blotta ögat? Går detta att laga eller måste vi köpa en ny tunna? Känns inte speciellt roligt eftersom vi bara hann bada två gånger i höstas....
 
Kajjenne skrev:
det konstiga är att ju mindre vatten det är i tunnan ju saktare läcker det ut.
Mindre vatten = lägre tryck = långsammare läckage. Inget konstigt alls.

Ta ni en närmare titt på avloppsproppen och se om där inte finns någon spricka. Nu vet jag inte hur er ser ut men ibland när man får en spricka i gängade plastdelar så syns de knappt när man inspekterar men när de skruvas i så deformeras de och läcker. Om mer eller mindre allt vatten rinner ur tunnan så är ju i alla fall (den största) läckan i botten någonstans.
 
Ska hem och kolla avloppspluggen ordentligt för det verkar mest troligt att det är den som fått sig en känga eftersom vattnet rinner ut på gärdet och inte samlas runt tunnan. Ringde förresten försäkringsbolaget för jag har en tilläggsförsäkring som heter allrisk lösöre men skaderegleraren ansåg att baljan skulle räknas som pool och då krävs en speciell poolförsäkring... De är underbara, försäkringsbolagen!! Sitter och funderar på om jag ska "poolförsäkra" badkaret för det rymmer nästa lika mycket vatten som tunnan gör känns det som...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.