KnockOnWood skrev:
Mycket bra kommentarer Anna_H (y)

Och cirklarna är alltså sådana här Alvar Aalto-pallar

[bild]

Haha nästan.
Mer nått för 150 SEK på ikea :D
 
skarman skrev:
Haha nästan.
Mer nått för 150 SEK på ikea :D
Klart prisvärt!

Jag har haft ett äkta Alvar Aaltobord i askfanér och kvaliteten på det var långt under IKEAs.

Fast formgivningen är ju AAs.
 
skarman skrev:
Gällande storleken, skillnaden i kostnad om jag gör 60 eller 120 gör att jag tycker det är värt att faktiskt bygga stort från början.
Skillnaden blir ungefär 100%, eller....?

skarman skrev:
Bygger man helt nytt finns det väl egentligen ingen ide att bygga spartanskt,
Jag kommer göra det mesta själv när det finns pengar, så det får ta ett par år innan jag är helt klar.
Om du gör det mesta själv så kommer det att ta ett par år om du inte behöver vänta på pengar.
 
andersmc skrev:
...
Om du gör det mesta själv så kommer det att ta ett par år om du inte behöver vänta på pengar.
Hur många timmar tar det att bygga ett enplanshus om 120 m2, 2000 timmar kanske?
Förutom grund- VVS- och elarbeten.

Normal årsarbetstid är i runda slängar 1900 timmar.

Det blir nog tufft att bygga ett helt hus själv på fritiden på två år.
Fast Skarman kanske bygger på heltid.

Tillägg: Det skall bli kul att följa bygget :)
 
Redigerat:
Så, nu jag har ändrat lite i planlösningen.

Anna var det något sånt här du menade med rummen?
Synpunkter på denna ?

Har ändrat till 70 reglar för inneväggar
flyttat om rummen
Gjort ett separat rum för tt/tm vvb och pump.
Ändrat fönsterstorlekar.
+ lite annat smått.

ritningen_lilla.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ni får nog zooma en del för att se,
Dett är en nedskalad variant, då jag ritar upp i mm i visio.
 
Redigerat:
Ser mycket trevligare ut!! Går nog fortfarande att ha åsikter om planeringen i själva allrummet, men sådant är ju en smaksak, så...
 
Hej Skarman, roligt och ambitiöst bygge o med det läge du beskriver blir det säkert fantastiskt!

Här får du lite fler synpunkter att koka på.

Tycker lösningen i din sista ritning med groventre - hall - toalett - kök blev jättebra.

Skulle dock göra lite förändringar på andra sidan och försöka få mer sammanhängande vägg i stora rummet. Vi hade tidigare ett centralt rum i huset med många dörrar åt alla håll, och jag upplevde det som väldigt oroligt. Fanns liksom inga friheter i möblering och inga långa stycken vägg att jobba med, det blev aldrig riktigt bra.

Konkret skulle jag försöka få till en "hall" genom vilken man når sovrummen o badrummet. Färre dörrar mot stora rummet o jag tycker det är en fördel att badrummet ej låses till ett enda sovrum.

Lägger man sen badrummet på "längden" kanske man kan få in ett fönster där?Jag tycker det blir så mycket ljusare o trevligare då...

Sen får man göra lite trixande med gäst/sovrummen. Det skulle nog gå att få in tre små ifall man ville men det beror på om målet är att få in många gäster, eller ett fåtal som sover riktigt bekvämt.

Med den lösningen skulle jag nog vilja vända sängen i huvudsovrummet så den får huvudändan mot höger, o ev ta bort det fönstret. Tycker sängen hamnar i bättre läge då givet ingången till rummet, och man ser fortfarande ut.

Rent konstruktionsmässigt - inga bärande innerväggar? Vad har du för bredd på huset, hur löser du det? Vore intressant att höra...

Lycka till!!!
 
Min vana trogen föreslår jag att ni först av allt kontaktar en trädgårdsdesigner. Det är bakvänd ordning att börja med huset, En riktigt god planlösning binder samman hela miljön med användarnas behov. Detta gäller i synnerhet när man inte bygger på standardiserade villatomter inne i stan.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
McGonagall skrev:
Hej Skarman, roligt och ambitiöst bygge o med det läge du beskriver blir det säkert fantastiskt!

Här får du lite fler synpunkter att koka på.

Tycker lösningen i din sista ritning med groventre - hall - toalett - kök blev jättebra.

Skulle dock göra lite förändringar på andra sidan och försöka få mer sammanhängande vägg i stora rummet. Vi hade tidigare ett centralt rum i huset med många dörrar åt alla håll, och jag upplevde det som väldigt oroligt. Fanns liksom inga friheter i möblering och inga långa stycken vägg att jobba med, det blev aldrig riktigt bra.

Konkret skulle jag försöka få till en "hall" genom vilken man når sovrummen o badrummet. Färre dörrar mot stora rummet o jag tycker det är en fördel att badrummet ej låses till ett enda sovrum.

Lägger man sen badrummet på "längden" kanske man kan få in ett fönster där?Jag tycker det blir så mycket ljusare o trevligare då...

Sen får man göra lite trixande med gäst/sovrummen. Det skulle nog gå att få in tre små ifall man ville men det beror på om målet är att få in många gäster, eller ett fåtal som sover riktigt bekvämt.

Med den lösningen skulle jag nog vilja vända sängen i huvudsovrummet så den får huvudändan mot höger, o ev ta bort det fönstret. Tycker sängen hamnar i bättre läge då givet ingången till rummet, och man ser fortfarande ut.

Rent konstruktionsmässigt - inga bärande innerväggar? Vad har du för bredd på huset, hur löser du det? Vore intressant att höra...

Lycka till!!!
Hej och tack för synpunkterna !
Ja försöker visualisera upp hur du menar med hall / sovrum / badrum men kan inte riktigt hänga med på hur du menar tyvärr .(

Konstruktionsmässigt, Inga bärande väggar
yttermått med panel = 14509 * 8509
Takstolar sadeltak med 16 graders lutning.
 
Hej.
Tänkte uppdatera denna tråd lite.
Så här blev slutgiltiga varianten.
Jag har krympt ned huset en del, samt flyttat om lite.

ritningen_final_v3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.