Hej!

En kanske helidiotisk fråga det här men kan inte låta bli.

Har precis gjort i ordning i källaren och rivit ut isolering osv (invändig). På ovanvåningen har vi en värmepump (luft-luft) som gör sitt jobb bra men det är ändå uppvärmningen av källaren som kostar. Nu till saken, kan man sätta värmepumpen i källaren och elda på rejält där och på så sätt få det hyggligt varmt uppe med, jag snackar alltså om kanske 23-24 grader i källaren och därmed nästan som golvvärme uppe.

Finns det nån hake med detta? Tycker det borde va bra för källaren med rejäl värme och behagligt med varma golv där uppe.

Tacksam för synpunkter!

Mvh Andreas
 
kan du nog glömma.
Och har du ett äldre hus med sågspån i trossbottnarna så är detta nästan ett ventilerat utrymme.
 
ppalm skrev:
kan du nog glömma.
Och har du ett äldre hus med sågspån i trossbottnarna så är detta nästan ett ventilerat utrymme.
Hej!

Så är inte fallet, uppifrån sett: golvspån, 15cm isolering och källartak, i övrigt ganska välisolerat hus. Sen antar jag såklart att jag får komplettera med stödvärme uppe, typ pelletskamin eller liknande, men iden var att få nån form av grundvärme uppe via källaren.

Mvh Andreas
 
Men hur ska du sätta luft/luftpumpen? Har du väggar i källaren som är över mark? Du kan ju inte sätta pumpen i jorden ???
 
Chabo skrev:
Men hur ska du sätta luft/luftpumpen? Har du väggar i källaren som är över mark? Du kan ju inte sätta pumpen i jorden ???
Det är nog det lilla problemet i detta fallet. Jag är övertygad om att det blir svinkallt där uppe oavsett om han så håller 40 grader i källaren, tyvärr. Tanken är annars god!
 
wertok skrev:
Det är nog det lilla problemet i detta fallet. Jag är övertygad om att det blir svinkallt där uppe oavsett om han så håller 40 grader i källaren, tyvärr. Tanken är annars god!
Hej, jag skulle nästan tro att det blir det också, men ändå, hur varma golv har de som enbart värmer hus med golvvärme, det lär väl inte vara 50 grader i golvet på såna hus heller direkt?

Mvh Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.