Det skissade hus är ett flerfamiljshus. I detaljplanen får bostadshus resas i 2 våningar. Huset är gigantiskt med sin taknock som är 2,5 dörrar hög. I detaljplanen finns inga regler om taklutning/höjd.

Jag läste att ett "loft" får vara max 190cm i takhöjd annars kan det klassas som inredd vind eller våning (om övriga kriterier är uppfyllda för vad som är ett våningsplan)

Om nu måttet A i bild understiger 70cm så räknas inte vinden som våningsplan även om den inreds?

Fråga två är, får man inreda en vind om måttet A är mindre än 70cm?


abc.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det finns speciella mätregler för sådana våningar.
För enkelhetens skull har jag tagit fram tre länkar som har lite information om saken (även om det i princip står lika i alla tre).
Svensk standard http://epublicering.sis.se/flashpublisher/magazine/88 (s. 4)
Fastighetsbyrån http://www.fastighetsbyran.se/Documents/Produktblad/Mata_bostad.pdf (s.4)
Skatteverket http://www.skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc800064538/38905_del4.pdf (s. 1)

Det är eventuellt skatteverkets information som är mest relevant för dig.
 
Fredrik Skoglund skrev:
Det finns speciella mätregler för sådana våningar.
För enkelhetens skull har jag tagit fram tre länkar som har lite information om saken (även om det i princip står lika i alla tre).
Svensk standard [länk] (s. 4)
Fastighetsbyrån [länk] (s.4)
Skatteverket [länk] (s. 1)

Det är eventuellt skatteverkets information som är mest relevant för dig.
Hej o tack, men det var inte riktigt svaret på det jag undrade. I länkarna finns info om hur man räknar fram yta i en bostad. Jag är ute efter definiering av våningsplan som verkar lite oklart, eller kanske mer om vilka typer av vindar man får inreda till bostad eller ej. I mitt exempel så känns det solklart som ett 3-våningshus, men om nu måttet A understiger 70cm så skulle det faktiskt kunna vara två våningar plus vind (inredd eller ej)
 
Om detaljplanen medger inredd vind eller 1/2-plan då får man inreda vind, så i ditt fall skall det stå i DP Två plan men inredd vind eller liknande.
höjden begränsas normalt med bygghöjd.
 
Ja, jag missuppfattade frågan inser jag nu själv.

Taget ur Boverkets regler;
Med våning avses ett utrymme i en byggnad som åt sidorna avgränsas av byggnadens ytterväggar, uppåt av ett tak eller bjälklag och nedåt av ett golv.

Om inget annat anges i planen är inredning av vind tillåten.
En vind ska anses vara en våning endast om
1. ett bostadsrum eller en arbetslokal kan inredas i utrymmet, och
2. byggnadshöjden är mer än 0,7 meter högre än nivån för vindsbjälklagets översida.

Byggnadshöjden räknas till skärningen mellan fasadplanet och ett plan som med 45 graders lutning inåt byggnaden berör byggnadens tak.
------------------------------

Så som jag tolkar det blir svaret på dina frågor:
Om nu måttet A i bild understiger 70cm så räknas inte vinden som våningsplan även om den inreds?
Sant såvida måttet är beräknat med 45 graders lutning inåt byggnaden. Enligt Boverket ska båda kraven uppfyllas.
Fråga två är, får man inreda en vind om måttet A är mindre än 70cm?
Oklart. Beror helt på vad kommunens detaljplan tillåter, hör med dem för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.