Hej.
Har köpt mig en tomt och kommer till våren att snickra ihop mitt egna fritidshus ute i Stockholms skärgård.

Kort fakta,
Platta på mark
Ca 110 Kvm invändigt
Ca 123 Kvm utändigt.
sadeltak 16 graders taklutning.
270 i takhöjd
inga bärande innerväggar.

Kommer göra så mycket som möjligt själv, och bygger vartefter jag har pengar.
Dock skall stomme, panel, tak upp nu i vår så det är vind och vattentätt.

Plamnlösningen skall se ut ungefär som bifogad bild. Har varit många vändor fram och tillbaka, så stirra inte på utsatta mått, de stämmer inte alltid, Riktiga mått har jag på konstruktionsritningarna.
Denna är bara för att få en bild av hur jag vill ha det invändigt.

Allmänna åsikter uppskattas, ris och ros
Det jag funderar på nu är hur jag skall lyckas klämma in en liten bastudel i stora badrummet.
Tips någon ?

plan.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej Skarman, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Mitt första intryck är att det är fruktansvärt stort och flott för att vara en sommarstuga!

Det är faktiskt större än mitt året-runt hus med tre sovrum om 108m2.

Ett par funderingar: Där är inritat två sovrum för dubbelsängar.
Och ett litet rum med våningssäng. Hurdan familjekonstellation är det tänkt för egentligen?

Och beträffande bastun:
Är det inte bättre att lägga den fristående som en friggebod, kanske kombinerad med en jacuzzi under bar himmel, eller nära sjön för ett svalkande dopp?

Men som sagt, jag är lite undrande över fördelningen sovrum/sällskapsrum.
Ett fritidshus skall väl vara liiite spartanskt i alla fall.

Hur spatiöst har ni det hemma i vardagsboendet egentligen :)
 
Jag tycker det ser jättetrevlig ut! Jag antar att ni har bäst vy över landskapet från den övre fasaden på ritningen.
Det enda jag tänker på som ett, för mig, minus är köket. I ett stort avlångt rum kan det se lite inträngt ut när man gör ett L-kök i ena änden. Det går ju förstås att lyckas bra med möbleringen. Jag hade nog ritat lite mer på ett lite mer avgränsat kök som tar upp lite mer av rummet. Dock inte med väggar, utan en större fast ö kanske.
 
KnockOnWood skrev:
Hej Skarman, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Mitt första intryck är att det är fruktansvärt stort och flott för att vara en sommarstuga!

Det är faktiskt större än mitt året-runt hus med tre sovrum om 108m2.

Ett par funderingar: Där är inritat två sovrum för dubbelsängar.
Och ett litet rum med våningssäng. Hurdan familjekonstellation är det tänkt för egentligen?

Och beträffande bastun:
Är det inte bättre att lägga den fristående som en friggebod, kanske kombinerad med en jacuzzi under bar himmel, eller nära sjön för ett svalkande dopp?

Men som sagt, jag är lite undrande över fördelningen sovrum/sällskapsrum.
Ett fritidshus skall väl vara liiite spartanskt i alla fall.

Hur spatiöst har ni det hemma i vardagsboendet egentligen :)
Hej, och tack för synpunkterna.
Jag är faktiskt inte ny här, Har läst i ett par år, men inte orkat regga mig tidigare.

Gällande storleken, skillnaden i kostnad om jag gör 60 eller 120 gör att jag tycker det är värt att faktiskt bygga stort från början.
Familjekonstellationen är jag + sambo. Men man skall få plats med vänner som sover över.
Ja bastun kanske är lika bra att lägga utanför på tomten.

Bygger man helt nytt finns det väl egentligen ingen ide att bygga spartanskt,
Jag kommer göra det mesta själv när det finns pengar, så det får ta ett par år innan jag är helt klar.

Köket behåller jag nog där det ligger, har testat lite olika varianter men denna är minst sämst.
Övre fasaden har helt riktigt bra utsikt.
 
Minst sämst är ett, för mig, vanligt beslutsunderlag när man håller på och bygger :)

Lycka till!
 
Många funderingar får jag:
► Vad är den runda cirkeln i varje sovrum?
► Groventré med dubbeldörrar?
► Tvättstuga med dusch och toalett?
► Master Bedroom med privat badrum?

Jag skulle nog se till att ha en riktig entré med gästtoalett/gästbadrum i någorlunda direkt anslutning, och istället sätta pannrumsdelarna i tvättstugan. Kanske ska då lilla sovrummet och tvättstuga/pannrum byta palts? I annat fall flytta tvättstugedelen till Master Bedroom, måttligt trevligt för gästerna att hamna i er tvättstuga.

Din planering gör dessutom att det inte ryms nattygsbord till den ena sängen i Master Bedroom. "Funker icke" som norrmannen sade. Altandörr i sovrummet känns för mig helt onödigt när du dessutom planerat in två altandörrar i vardagsrummet. Alternativt känns det orättvist att gästerna inte har någon "privat altan". Eller är det gästerna som får eget badrum och egen altandörr och ni som använder tvättstugan?

Om du följer ViCtors tips om separat bastu har du säkert dusch där också, då bör det räcka bra med ett riktigt badrum i huvudbyggnaden och bara WC med tvättställ som gästtoa i huvudbyggnaden.

Känns också som overkill med tre stora garderober i ett gästrum, oavsett om det är rummet med badrum och altandörr eller det enklare rummet som är gästrum.

Kaminen/brasan i storstugan skulle jag sätta på väggen mot pannrum/entré/tvättstuga/gästbadrum (vet inget bättre sätt att beteckna de två knepiga utrymmena), den väggen är annars bara helt tom (förutom eventuell TV då) och du vinner ett bra hörn för soffgrupp i storstugan. Det ger också bättre värmespridning, plus möjlighet att tillvarata brasvärmen i VVB.

Personligen vill jag INTE ha ett fönster i fotändan av sängen inte heller en garderobsvägg, utan en byrå/bokhylla med TV. Med fönster på två väggar och garderober och dörr på den tredje kan du inte ändra möbleringen. Fönster plus dörr på en vägg, byrå med eventuell TV på en vägg (som ju då är flyttbara) och dörr på en vägg ger mycket bättre flexibilitet.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Många funderingar får jag:
► Vad är den runda cirkeln i varje sovrum?
► Groventré med dubbeldörrar?
► Tvättstuga med dusch och toalett?
► Master Bedroom med privat badrum?

Jag skulle nog se till att ha en riktig entré med gästtoalett/gästbadrum i någorlunda direkt anslutning, och istället sätta pannrumsdelarna i tvättstugan. Kanske ska då lilla sovrummet och tvättstuga/pannrum byta palts? I annat fall flytta tvättstugedelen till Master Bedroom, måttligt trevligt för gästerna att hamna i er tvättstuga.

Din planering gör dessutom att det inte ryms nattygsbord till den ena sängen i Master Bedroom. "Funker icke" som norrmannen sade. Altandörr i sovrummet känns för mig helt onödigt när du dessutom planerat in två altandörrar i vardagsrummet. Alternativt känns det orättvist att gästerna inte har någon "privat altan". Eller är det gästerna som får eget badrum och egen altandörr och ni som använder tvättstugan?

Om du följer ViCtors tips om separat bastu har du säkert dusch där också, då bör det räcka bra med ett riktigt badrum i huvudbyggnaden och bara WC med tvättställ som gästtoa i huvudbyggnaden.

Känns också som overkill med tre stora garderober i ett gästrum, oavsett om det är rummet med badrum och altandörr eller det enklare rummet som är gästrum.

Kaminen/brasan i storstugan skulle jag sätta på väggen mot pannrum/entré/tvättstuga/gästbadrum (vet inget bättre sätt att beteckna de två knepiga utrymmena), den väggen är annars bara helt tom (förutom eventuell TV då) och du vinner ett bra hörn för soffgrupp i storstugan. Det ger också bättre värmespridning, plus möjlighet att tillvarata brasvärmen i VVB.

Personligen vill jag INTE ha ett fönster i fotändan av sängen inte heller en garderobsvägg, utan en byrå/bokhylla med TV. Med fönster på två väggar och garderober och dörr på den tredje kan du inte ändra möbleringen. Fönster plus dörr på en vägg, byrå med eventuell TV på en vägg (som ju då är flyttbara) och dörr på en vägg ger mycket bättre flexibilitet.
Tack Anna.
Jätte bra synpunkter !

Jag skall gå igenom din text och försöka ändra om vissa delar.

Kan svara på några av frågorna.
Runda cirkeln symboliserar en pall eller liknande
Groventren är huvudentren, Så där behövs det dubbeldörr.

Skall försöka få till separat tvättstuga + vvb och pump,

Gällande alla fönster och dörrar som är på övre fasad så har det sin förklaring till att utsikten är vatten. Så det är bättre än TV.
Skall ändå inte ha någon TV någonstans.
 
Om några besökare är i 12-14 års ålder vill du nog ha nån liten TV i alla fall, de uppskattar inte utsikt :cool:

(tänker på mig själv i den åldern och hur jag fullkomliggen hatade sommarstugan omgiven av vatten och gamla tanter)

Ser fram emot uppdaterad plan!
 
Din plan att bygga i din egen takt låter bra. Ingen idé att jäkta med ett sommarhus!
Eftersom du har tänkt att göra en gedigen lösning för gäster med eget badrum så tycker jag du bör överväga att bygga ett separat gästhus. Speciellt i sommarhus tycker jag det är perfekt med gästutrymmen i separata hus. Om du dessutom startar med det så kan du utnyttja det att bo i när stora huset byggs. I övrigt så saknar jag tänket kring utrymmena utanför huset. I ett sommarhus vill man ju gärna vara ute och får man in tankar om utekök, uteplats under tak, utan tak etc så blir helhetsbilden klarare. I övrigt så sällar jag mig till skaran som tycker att det blir väldigt stort :)
 
Synpunkter:

Innerdörrarna verkar vara alldeles för smala. Kanske bara jag som uppskattar fel med ögonmåttet men verkar som dörrarna är 70 cm? Tycker du borde satsa på minst 80 och helst 90.

Dörren till gästrummet skulle jag vända så den öppnas mot badrumsväggen istället.

Skulle gjort entren till tvättstuga/bad från entrehallen. Inte trevligt med ingång till badrum från vardagsrummet, samt att dörren till badrummet i vardagsrummet gör hela rummet svårmöblerat.

Om budgeten tillåter hade jag satt ett stort hajom-/skjutparti istället för alla småfönster samt det två altandörrarna i vardagsrummet.

Planera för 160-sängar i sovrummen. Det hade vi i sommarstugan och man märker väldigt liten skillnad mot 180, iaf om man är någorlunda "normalbygd", men de extra 20 cm gör stor skillnad när det gäller rymd i rummen.

Skulle ändrat orienteringen på sängen i huvudsovrummet. Skulle ställt gaveln mot kortsidans vägg (under det lilla fönstret)

Förstår inte riktigt varför köksbänken inte går hela vägen till långsidans yttervägg.
 
Har väl inga större synpunkter på layouten. Fritidshus kan ju behövas anpassas mycket till sitt läge. Kanske väljer man att ha en stor glasvägg mot fina havsutsikten även om det inte är idealt i möbleringshänseende.

Men 110 kvadratmeter och så "lite" utrymme inne?
Sovrummen borde gå att göra lite större. 10.9 kvadrat med dubbelsäng och garderober är inte mycket. 14-16 kvadrat är mer standard här.
Ena sovrummet kommer få solläge och andra norrsida eller? Går det inte att ha sovrummen i var sin ände av huset så båda kan placeras mer optimalt? Kanske trevligare med när du har ett annat par på övernattning om ni kan dra er tillbaka till var sin del av huset.

Fungerar det idag att bygga i sin egen takt? Är det inte ganska kort färdigställandetid du har på dig innan huset måste slutbesiktigas idag? Och innan dess får du knappt sätta in en micro där. Ännu mindre övernatta där. Eller siktar du på att få upp stomme och inreda kök, ett badrum och ett sovrum och sedan bygga om resten efter hand?
 
sjostuga2 skrev:
Din plan att bygga i din egen takt låter bra. Ingen idé att jäkta med ett sommarhus!
Eftersom du har tänkt att göra en gedigen lösning för gäster med eget badrum så tycker jag du bör överväga att bygga ett separat gästhus. Speciellt i sommarhus tycker jag det är perfekt med gästutrymmen i separata hus. Om du dessutom startar med det så kan du utnyttja det att bo i när stora huset byggs. I övrigt så saknar jag tänket kring utrymmena utanför huset. I ett sommarhus vill man ju gärna vara ute och får man in tankar om utekök, uteplats under tak, utan tak etc så blir helhetsbilden klarare. I övrigt så sällar jag mig till skaran som tycker att det blir väldigt stort :)
Separat gästhus om det byggs får bli ett senare projekt.
Altan är inritad på den andra skissen, (lägger upp den när jag ändrat lite)
Att det är stort finns det åsikter om. Jag började med 60 Kvm, men ville få lite mer plats, Sen hade sambon en del krav också :D
 
anthill skrev:
Synpunkter:

Innerdörrarna verkar vara alldeles för smala. Kanske bara jag som uppskattar fel med ögonmåttet men verkar som dörrarna är 70 cm? Tycker du borde satsa på minst 80 och helst 90.

Dörren till gästrummet skulle jag vända så den öppnas mot badrumsväggen istället.

Skulle gjort entren till tvättstuga/bad från entrehallen. Inte trevligt med ingång till badrum från vardagsrummet, samt att dörren till badrummet i vardagsrummet gör hela rummet svårmöblerat.

Om budgeten tillåter hade jag satt ett stort hajom-/skjutparti istället för alla småfönster samt det två altandörrarna i vardagsrummet.

Planera för 160-sängar i sovrummen. Det hade vi i sommarstugan och man märker väldigt liten skillnad mot 180, iaf om man är någorlunda "normalbygd", men de extra 20 cm gör stor skillnad när det gäller rymd i rummen.

Skulle ändrat orienteringen på sängen i huvudsovrummet. Skulle ställt gaveln mot kortsidans vägg (under det lilla fönstret)

Förstår inte riktigt varför köksbänken inte går hela vägen till långsidans yttervägg.
Innedörrar är 70, Skall föröska få in 80 överallt. (Hade ändå tänkt att byta ut mot skjutdörrar överallt. (Kanske ej badrum?)
Badrum / Hall / litet sovrum kommer jag flytta och stuva om.
Anledningen med att det är flera fönster är för att huset bygger på 120 Block, + att hålla ned kostnad.
160 Sänger absolut ! fixar det.
Nytt kök har jag även lagt in.

Blir en del ändringar som sagt.
 
cem77 skrev:
Har väl inga större synpunkter på layouten. Fritidshus kan ju behövas anpassas mycket till sitt läge. Kanske väljer man att ha en stor glasvägg mot fina havsutsikten även om det inte är idealt i möbleringshänseende.

Men 110 kvadratmeter och så "lite" utrymme inne?
Sovrummen borde gå att göra lite större. 10.9 kvadrat med dubbelsäng och garderober är inte mycket. 14-16 kvadrat är mer standard här.
Ena sovrummet kommer få solläge och andra norrsida eller? Går det inte att ha sovrummen i var sin ände av huset så båda kan placeras mer optimalt? Kanske trevligare med när du har ett annat par på övernattning om ni kan dra er tillbaka till var sin del av huset.

Fungerar det idag att bygga i sin egen takt? Är det inte ganska kort färdigställandetid du har på dig innan huset måste slutbesiktigas idag? Och innan dess får du knappt sätta in en micro där. Ännu mindre övernatta där. Eller siktar du på att få upp stomme och inreda kök, ett badrum och ett sovrum och sedan bygga om resten efter hand?
Vill ha så stor sällskapsyta som möjligt, Därför försöker jag hålla ned storlek på de andra rummen.
Placering av tomt / vatten / sol är inget jag kan ändra, så det blir som det blir.

Jag har boende (föräldrarnas sommarstuga) 10 min från där detta hus.
Jag har räknat på att vara klar på 3 år.

Jätte bra synpunkter alla !
Tack !
 
Anna_H skrev:
...
► Vad är den runda cirkeln i varje sovrum?
...
Mycket bra kommentarer Anna_H (y)

Och cirklarna är alltså sådana här Alvar Aalto-pallar

pall+Stool+60+Alvar+A.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.