Ska sätta kakel i ett kök och en tvättstuga och tänkte köpa mig en Sigma (lånade en sån en gång och det var ju ganska stor skillnad jmf med "icke-proffs" maskinerna).

Har kollat på dessa tre

7A, 7F och 6 http://www.sigmaitalia.com/?page_id=422&lang=en

7A känns lite i enklaste laget, nån som har testat dessa tre?

/Dea
 
M
7A är bra till mosaik eftersom den har de mjuka fälten runtom

Jag har en 7F och den är smidig och funkar bra till små och medelstora plattor.

6an har jag använt lite, gillar den mycket med den extra linjalen och bredare stöd för plattorna
 
Perfekt feedback!

Vi ska köra old-school design så det är helt vanliga 15x15cm vita som ska användas, inga vinkelkapningar heller.

Känns som den extra tusenlappen för en 6:a inte riktigt är värt det för det vi ska göra.

/Dea
 
Mikael_L
Dea_34 skrev:
Vi ska köra old-school design så det är helt vanliga 15x15cm vita som ska användas, inga vinkelkapningar heller.
Jag köpte en 7A och har varit jättenöjd med denna.

Nu har jag ju förvisso ingen erfarenhet av andra kakelskärare, eller knappt ens av att kakla ... :surprised:
så vad mina åsikter är värda vet jag ju inte.

Men jag har skurit och kaklat med ganska ordinärt 10x30 kakel, en massa av en lättsam 20x20 klinkerplatta (lerklinker) samt en tjockare klinker (granit ..?...) 10x10 som jag var lite orolig att den skulle ge mig problem att skära.
Totalt ca 30 kvm.
Men allt har funkat jättebra med min sigma 7A.

Det har varit företrädesvis 90°-snitt, ibland har jag höftat till lite svaga vinklar och det har gått bra.
Ska man klinkra ett golv med plattor i 45° och därför får en massa kap i den vinkeln kan jag tänka mig att man väldigt gärna betalar extra för en skärare med anhåll som går att ställa i vinkel.

Men jag är alltså helt enkelt mycket nöjd med min 7A, och då den inte heller kostade i princip något mer än någon skum skärare från typ Biltema är jag ännu mer nöjd.
Jag köpte min, hör och häpna, på Beijers bygg för att den var billigast där. :eek:
Kommer inte ihåg priset exakt, men under 600:- var det i alla fall.

Det är väl bara om jag skulle haft plattor större än 30cm som det hade blivit tråkigt. Eller om det skulle varit oherrans mycket vinklade kap då.


edit:
Den har nog gått upp aningen i pris:
http://www.beijerbygg.se/store/priv...--glasverktyg/kakelskärare-7a-sigma-004510018
 
Redigerat:
M
Ska man kapa många i 45° vinkel kan man offra en platta som man kapar exakt 45° och sedan använder som anhåll
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
MaxPax skrev:
Ska man kapa många i 45° vinkel kan man offra en platta som man kapar exakt 45° och sedan använder som anhåll
Det är sant.
Som plattsättare är det metoden.

För mig hade det nog blivit en bit masonit, spånskiva eller likn som fått bli kapad i exakt 45° med kap/ger-sågen.
(Men samma sak egentligen)

Men tack för tipset. :)
 
Jag har också en 7A från Beijer :) tycker den är kanon. Sen har jag vid ngt tillfälle använt en av de största, och den var väldigt smidig.

Men med min lilla har jag kaklat två badrum samt ett antal golv och ett par kök. Har inget att klaga på...
 
Hittade en 7F för 895:- så då är skillnaden inte större än att det får bli en sån.

/Dea
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Och nu är den testad, väl investerade pengar :), knäcker som en dröm.

/Dea
 
M
Dea_34 skrev:
Och nu är den testad, väl investerade pengar :), knäcker som en dröm.

/Dea
Härligt.

Om du har plattor som det blir märken i efter "klackarna" så kan du bara ha på lite maskeringstejp på dessa.
 
Tack för tipset men den har plast längst ut på klackarna. Har inte sett några märken och då är det ändå vanligt vitt 15x15 kermikkakel och det är ju ganska mjukt.

/Dea
 
T
MaxPax skrev:
Härligt.

Om du har plattor som det blir märken i efter "klackarna" så kan du bara ha på lite maskeringstejp på dessa.
Det blir bara märken när klackarna är nedslitna, alltså inte på en helt ny skärare.
 
M
tank77 skrev:
Det blir bara märken när klackarna är nedslitna, alltså inte på en helt ny skärare.
Tack! Du har löst ett mysterium!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.