Jaha, då grävde grävmasinisten av telekabeln vid tomtgränsen. Hur skarvar man denna bäst? Det finns ju omärkta vita ledare i kabeln som jag inte begriper hur man ska veta vart de ska :eek:. Vi kör adsl och tele i kabeln. Kabeln har 8 ledare (enkelkardeler).

Tänkte att en fuktsäker geldosa nedgrävd borde funka bra. Tips på att koppla de vita ledarna mottages tacksamt.

(kabelurschlingen låg 10 cm under mark och inte i rör. Svårt att snklaga grävaren tycker jag)

Svar till "pappa med desperata barn"
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så kallade "mörtögon" finns hos din välsorterade elbutik. Finns fyllda med fett för förläggning under mark.
 
Redigerat:
Aha läste igen och såg att det var inkopplingen som var problemet, om du avmantlar lite extra så är troligen varje viting tvinnad kring respektive färgad ledare.
 
Ok. Var det så enkelt! Tack för snabbt svar. Gelkopplingsbox, är det överkurs? Kopplingen måste ju skyddas på något sätt. Känns lite taffligt med att bara körs gaffa runt hela klabbet även om jag tänkte lägga fiber i bår ;)
 
Mörtögon finns att köpa över disk på Kjell o company, har även sett den på något byggvaruhus. CO hade dem till för något år sedan.

Jag skulle nog investera en gelkopplingsbox också, finns en variant på Jula.
 
Klipp bort minst 0,5 meter åt vardera hållet, anledningen är att kopparn i trådarna riskerat blivit uttöjda eller till och med gått av.

Använd fiskögon att skarva med och sedan förläggs skarvarna och några cm av kabelns ytterhölje i gelsnap.

Trådarna är partvinnade.
 
Perfekt! Stort tack. Det får bli mörtögon och gelbox!
 
Dåså, fiskögon inhandlade och kopplade. Internet fungerar (tack och lov) men inte telefonin. Kan det vara så att det finns ett skydd i stationen för sådana här händelser (om det tex blivit korsutning) och att de måste nollställas av personal från Skanova? Jag vill inte lägga in detta i gelboxen innan telefonin fungerar.

Det gick inte att kapa ca 0.5 meter i varje ända, utan bara ca 1 dm. Ena ändan ligger under asfalt och den andra har ingen "töjmån" att tala om. Bara att hoppas att telefonikardelerna är oskadda alltså :(

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tyder tyvärr på ett kabelbrott. ADSL kan fungera med endast en ledare, t.o.m med halvtaskig kontakt. Telefonen är däremot tvärtyst om en ledare är av.
 
Tack för svaret, innerst inne trodde jag också på kabelbrott men hoppet är som bekant det sista som överger en.

Ska gräva ned fiber till våren då de ska ta upp gatan. Undrar om jag inte väntar på det. Känns inte så kul att behöva göra det två gånger. Jag är mest lack på att kabeln låg så grunt och inte i rör - då hade vi sluppit allt det här.
 
Här verkar det ju finnas några saker borde gjorts annorlunda..

1. Innan grävning ska grävfirman anmäla jobbet till ledningskollen.se. Då kommer Skanova ut och markerar kabeln.
2. Gräver man av kabeln så anmäler man detta till Skanova via sitt telefonbolag.

Var kabeln felmarkerad så får Skanova betala, annars grävfirman. I inget fall skall man skarva eller betala själv.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 2 till
  • Laddar…
Lämpligaste hade kanske varit att skaffa fram 1m likadan kabel eller en ersättare och gjort två skarvar så att man vet att man kopplar med friska ledare. Det är även en bra ide att försöka hålla antalet skarvar och upptvinningar till ett minimum.

Det finns viss skydd av kortslutning i vissa stationer. dessa brukar dock återställa sig själv efter en kort tidsperiod. Det du kan göra är att kontakta skanova och bara kolla om de har någon uppgift om de har signal. annars får man väl lägga fram kortet så att ligger kabeln 10cm under jord så är det knappast det första man tänker på. De kan ju undra varför du skarvat om den men är ju bara förklara läget isf. Jag hade inte tagit en kostnad när kabeln ligger så utsatt. Även om jag starkt förordar kabelutmärkning innan man gör något markarbete.

Kontrollera bara så att knivarna i fiskögonen har klämt åt ordentligt runt varje ledare och bara inte evt plasthölje.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Tack alla. Har anmält till Telia nu, så får vi väl se vad de och Skanova säger...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.