Normalt gör man följande (det kan vara lite olika på olika kranar): Den svarta lilla armen som är under pipen vrider du till stängt läge, därefter tar du loss armen och vänder den 180° sätter tillbaka armen, nu har du ändrat från varmt till kallt.
 
Hej!
Det verkar inte fungera så på den här. Ibland vänder man tydligen på kolven och sätter tillbaka eller så skiftar man vänster och höger plugg. Jag har inte kunnat testa det eftersom den vänstra pluggen sitter bergfast och jag inte vågar dra mer i den om den skulle ha någon annan funktion.
 
Kan man inte stänga av vattnet till diskmaskinen med det lilla svarta vredet eller är det bara för att byta mellan varmt och kallt?
 
Jo, man kan stänga av vattnet med det lilla svarta vredet. Jag ville byta från varmt till kallt vatten till diskmaskinen.
 
Willy Lorenz skrev:
[bild] Hej! Så här ser min blandare ut. Den är från 1986-87. Den har två pluggar på sidorna. Nu har jag varmvatten till diskmaskinen och vill byta till kallt. Vad gör jag med den högra pluggen för att det ska fungera? Tacksam för hjälp
Ska den verkligen vara monterad så med vredet i mitten, går kranen att vrida mer åt något håll? Jo det är nog rätt det blir ju svårt att komma åt bakre skruven som sitter mot väggen om det hade varit andra hållet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Willy Lorenz
  • Laddar…
Kranen går att vrida lika långt åt båda hållen. Tydligen byter man vänster och höger plugg på en del blandare för att ändra till kallvatten, men jag får inte loss den vänstra. Den kanske bara kärvar, men jag får inte loss den.
 
Prova att knacka lite på den med en hammare och prova igen. Eller försiktigt med skruvdragare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Willy Lorenz
  • Laddar…
Hej igen!
Jag knackade på den med en hammare och fick loss den. Nu har jag kallvatten till diskmaskinen, men nu läcker det lite vatten från springan nedanföre värmereglaget. Vet du hur man fixar det?
 
  • Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
Jag har inte mekat så mycket med kranar så det blir mest spekulationer, så någon annan har nog ätt bättre svar. Är de det svarta vredet du menar? eller där armen går in som du reglerar temperaturen med? Om det är det sista så är det någon form av keramisk insats en som brukar kalka igen eller börja läcka. http://www.fmmattsson.se/om-fm-mattsson/instruktionsfilmer/Kranskolan-2/ Jag jämförde knackandet med bultar som är svåra att få loss på bilen, och det är väl samma med packningar oavstt vart det sitter, när man monterar dem ska ska man smörja dem med något även om den är monterad redan och ska sättas tillbaka, lite diskmedel på undviker att den korvar eller vrider sig. Ofta fungerar det väldigt bra när man inte har någon ny packning och det blir tätt ett tag. Men i ditt fall är det nog byte insats som gäller förutsatt att jag tolkat droppandet rätt. Du har en äldre kran, men principen är samma du tar bort locket dvs det som indikerar varmt kallt, sedan är där en skruv och du dra bort kåpan det finns bra guider på nätet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Willy Lorenz
  • Laddar…
Tack för hjälpen. Jag skall titta på om det går att få tag i en ny insats, annars får jag testa diskmedel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.