slacker skrev:
En entreprenör får inte ens gå upp till 15% över ursprunglig offert utan kundens godkännande. /
Jo detta var ett arbete på löpande räkning, men där det finns en uppskattning av material och arbete. Som jag tolkar det.

Då får entrprenören överskrida uppskattningen med 15%, utan att det överhuvudtaget handlar om något tillägg eller ändring. Det går helt enkelt åt lite mer virke, eller det tar lite längre tid att spika av någon anledning.

Om sedan "prutningen" på arbete, resp. material skall följa förhållandet i kostnadsuppskattningen, eller förhållandet i fakturan har jag ingen aning om.
 
En delfråga:

enligt konsumenttjänstlagen:

"Har säljaren lämnat en ungefärlig prisuppgift, så får det priset inte överskridas med mer än 15 procent om du och säljaren inte har avtalat något annat."

"ungefärlig prisuppgift",
det måste väl innefatta totala kostnaden, inklusive både material och arbete?

Jag tänker hela tiden att det är inkl både material och arbetstid, men det är kanske fel?

Om jag tänker rätt, så tycker jag att man skall tolka det som att totalsumman på offerten (inkl arbete och material) inte får överskridas med mer än 15%. De har nu överskridit med totalt 40% (både en del på materialet men mest på arbetet) men de kommer endast att kunna fakurera 15% utöver offerten. Hur de väljer att fakturera dessa 15%, enbart arbetstid som sedan ger mig 50% skattereduktion, eller allt material och mindre del arbetstid som totalt sätt inte berättigar till lika mycket ROT avdrag, så påverkar detta i sin tur slutpriset som jag skall betala efter ROT avdrag.
 
Jag tror du har rätt Byggmannen.

Du har fått ett pris vilket får höjas med 15%. Om byggaren väljer att öka materialet eller arbetet har du inte med att göra. Han kan förmodligen höja materialet 50% bara han sänker arbetet med motsvarande del.
Att arbete och material är specat i offerten får nog mer ses som en service för att man ska kunna uppskatta ROT-avdraget.

Det är i alla fall vad jag tror.
 
missade att läsa de två föregående inläggen, men håller med där.

det finns tre alternativ,

1) följa förhållandet i kostnadsuppskattningen,
2) följa förhållandet i fakturan
3) hantverkaren gör egen fördelning ?

Antar att skatteverket borde veta vad som gäller. Kan fråga och får jag något bra svar så kan jag lägga in det här.
 
Byggmannen skrev:
Antar att skatteverket borde veta vad som gäller. Kan fråga och får jag något bra svar så kan jag lägga in det här.
Har du kontaktat hantverkaren och framfört att du tycker att fakturan är för hög?
 
  • Gilla
Emil_K
  • Laddar…
Ja, men vad jag förstår så har byggaren redan presenterat en slutfaktura där det tydligt framgår hur stor andel som består av material och hur stor andel som är arbete.
TS bestrider fakturan och är villig/skyldig? att betala 15 % över ursprunglig offert.
Summan TS är villig att betala borde enligt mig vara i proportion material/arbete som framgår av byggarens slutfaktura.
Därefter, när detta är klargjort och alla är överens kommer nästa steg , nämligen ansökan om ROT-avdraget som är byggarens jobb.
Och ja, om det inte finns tillräckligt utrymme för rotavdraget så får beställaren betala mellanskillnaden, men det är en smäll han får ta om konsumentlagen säger att det rör sig om max 15% (som andra i tråden säger) i merkostnad på en offert. Detta är förmodligen reglerat i offerten.
Att tvista om detta kostar mer än det smakar och utgången är förmodligen osäker för beställaren.
 
HakanS skrev:
Har du kontaktat hantverkaren och framfört att du tycker att fakturan är för hög?
Bara frågat om fördyrningen och hur han ser på det här med 15%, inväntar svar, alltså inget regelrätt bestridande än så länge. Det återstår lite plåtarbeten mm så jobbet är inte helt slutfört ännu. Ingen slutfaktura än alltså, Fördyrningen kan jag se på de delfakturor som jag fått under arbetets gång.
 
Byggmannen skrev:
Vore upplysande och lärorikt för oss andra i forumet om du lägger ut svaret i forumet även om det inte är "ett bra svar" :)
 
Byggmannen skrev:
Ingen slutfaktura än alltså, Fördyrningen kan jag se på de delfakturor som jag fått under arbetets gång.
I första inlägget skriver du:
Byggmannen skrev:
När fakturan kommer, så blev det istället
-material: 60.000
-arbetskostnad: 150.000
Dessa två inlägg talar lite mot varandra. Du har alltså inte fått någon faktura på 60.000+150.000 kr, utan det du fått är flera delfakturor som hittills tillsammans uppgått till 210.000?
I så fall har du ju haft möjlighet sätta stopp när du såg att jobbet skulle bli dyrare än beräknat.
 
Redigerat:
roland53 skrev:
Summan TS är villig att betala borde enligt mig vara i proportion material/arbete som framgår av byggarens slutfaktura.
Vad har fördelningen med saken att göra?

TS har fått ett upskattat pris. Han borde vara beredd att betala 115% av det priset.
 
Byggmannen skrev:
Bara frågat om fördyrningen och hur han ser på det här med 15%, inväntar svar, alltså inget regelrätt bestridande än så länge. Det återstår lite plåtarbeten mm så jobbet är inte helt slutfört ännu. Ingen slutfaktura än alltså, Fördyrningen kan jag se på de delfakturor som jag fått under arbetets gång.
Du har alltså fått delfakturor som du betalat tolkar jag det som.
Och utifrån dem kan du se att det blir dyrare än uppskattad kostnad.
Skulle inte vilja säga att det är tydligt fall där 15% gäller, speciellt att det också är skrivet om att arbetet utförs på löpande räkning.
Så var förberedd på en tvist ifråga om betalning.
 
Nyfniken skrev:
Vad har fördelningen med saken att göra?

TS har fått ett upskattat pris. Han borde vara beredd att betala 115% av det priset.
Jo, det har naturligtvis stor betydelse i nästa steg. Nämligen när ROT avdraget skall beräknas. Det beräknas ju som bekant endast på arbetskostnaden.

Då är frågan om man skall vara ärlig i beräkningen mellan arbete och material eller oärlig och
som debatterats på annat håll att man saltar arbetskostnaden och minskar materialkostnaden.

Det sistnämnda skjuter över kostanden på skattekollektivet genom ett oförtjänt högre bidrag samt orsaker en osund konkurrans mellan ärliga och mindre ärliga hantverkare
 
Bestrid fakturan och se vad som händer. Antingen kommer det en nya faktura som ligger max 15% över offerten eller så blir det tvist. Om firman kommer med en ny faktura så lär det ju vara på arbetskostnad dom drar bort allt och det är inte så mycket du kan göra åt det skulle jag tro.
 
HakanS skrev:
I första inlägget skriver du:

Dessa två inlägg talar lite mot varandra. Du har alltså inte fått någon faktura på 60.000+150.000 kr, utan det du fått är flera delfakturor som hittills tillsammans uppgått till 210.000?
I så fall har du ju haft möjlighet sätta stopp när du såg att jobbet skulle bli dyrare än beräknat.
Ja det stämmer, första inlägget var lite förenklat och endast ett antagande, men i det läget var jag mer ute efter principen för själva beräkningarna.

Jag tror ändå inte att konsumenttjänstlagen menar att beställaren förväntas ha sådan kompetens och insyn i hur arbetet fortlöper, att man är själv är ansvarig om man inte avbryter uppdraget. Tycker det känns tydligt att detta ligger helt på näringsidkaren.
 
Det är tyvärr här de flesta tvister startar och som kan bli dyra lärpengar att man citat "tror" en sak men att det sedan visar sig att man faktiskt är/kan vara byggherre/ansvarig och t.o.m. förväntas känna till olika regelverk.
Om du vill bestrida en ev kommande faktura bör du kontakta någon juridisk kunnig kring byggnation som kan läsa offerttexten och där ni går igenom vad som även sagts muntligt, har någon förändring gjorts under byggtiden och redan betalda fakturor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.