Hej!

Jag behöver hjälp med mitt värmesystem...jag vet inte vad som är vad bland alla dessa kranar mm. Det verkar vara för lågt tryck i systemet, kan det vara så?
Hur/var fyller man på vatten i systemet?
Det verkar finnas två cirkulationspumpar, varför?
På ett av de bifogade fotona, tror att det är sista fotot... ("är detta rätt ventil") finns längst upp mot taket vid väggen en ventil eller vad det nu är...det står en plastbytta under... ? Är det där man fyller på vatten i systemet?

snälla ni...jag tar tacksamt emot alla tips råd...:(
PICT0361.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PICT0360.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PICT0359.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PICT0358.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PICT0357.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
saknas här en ventil.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PICT0352.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
är detta rätt ventil.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,

Jag är verkligen ingen expert i ämnet men kanske kan leda dig åt rätt håll.

Den stora röda "behållaren" är ett expansionskärl. På den sitter en tryckmätare där du kan se vad du har för tryck i systemet. För en typisk enplansvilla bör du ha runt 1 bar. Sjunker den under detta ska du fylla på vatten i systemet. Det görs vanligen genom någon form av kran (t.ex. ballofix) som öppnar "inkommande"-vatten till systemet. Det är svårt att se på bilderna, men om du följer röret som går ut åt höger från tryckmätaren så borde det någonstans komma en T-koppling. Den ena av dessa förgreningar bör ha ovan nämnda kran som du kan fylla på vatten med.

Jag kan tyvärr inte säga vad den blåa cirkulationspump-liknande saken är. Sitter båda på samma sida av systemet? Den röda grundfos är en väldigt vanlig cirkulationspump. Denna har typiskt 3 olika "växlar" som du kan ställa vattenflödet med. Bör finnas en switch på ovansidan om du vill ändra detta.
 
Den ena pumpen kan vara en laddpump av något slag, svårt att veta utan överblick över systemet. Påfyllningen är på bilden med plastbyttan. Ventilen är troligtvis dålig och läcker, därav plastbyttan. Så var försiktig med den. Ibland kan det vara svårt att få dem att hålla stängt igen. Det ser ut som det mesta har levt över sin förväntade livstid, förutom grundfospumpen då, som är något nyare.
 
Tack snälla ni för fina svar! Jag ska se till att få kollat upp era tips mm. Kan nämna att den där "ventilen" som syns på bilden med plastbyttan mycket riktigt läcker...dock oerhört lite. Jag har skruvat på den men den går bara runt runt som om den greppar?? Vad gäller den blå pumpen på bilden så måste den vara på för att elementen ska funka...den röda pumpen verkar bara cirkulera från elpatronen...kan det vara så??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.