Hej,

framför huset har jag fyra stycken krukor, i dag är där några olika mindre träd planterade i men de vissnar ner nu allihopa, så jag undrar om ni skulle kunna tipsa om något "träd" ca 1m högt kanske som står grön hela året runt?

Buxbomsträd?

Mvh
 
Buxbom funkar mycket bra men krukorna får inte vara små och man bör vattna dem då och då på vintern också. Blir det extremt kallt bör man skydda dem eftersom de är mer utsatta för torka i kruka än i jorden. Man ska också tänka på att köpa buskarna av seriös plantskola som garanterar att buskarna är fria från den numera härjande buxbomssjukan. Vill man vara säker väljer man istället taxus. Det senare alternativet är betydligt dyrare om man redan från början vill ha större plantor..
 
Tack.

Några tips på seriösa plantskolor/blomsterbutiker i Malmöområdet?
 
Här på Österlen har vi ännu inte buxbomssjukan men den härjar vilt i Malmös kyrkogårdar så jag skulle nog undvika buxbom i ditt fall och istället välja taxus.
 
yonna skrev:
Här på Österlen har vi ännu inte buxbomssjukan men den härjar vilt i Malmös kyrkogårdar så jag skulle nog undvika buxbom i ditt fall och istället välja taxus.
Låter ju inte så bra. Har i dagsläget inga buxbom, kan buxbomens sjukdom sprida sig till andra växter? Tittade på taxus men är inte alls förtjust i barrväxter.
 
Vet inte hur taxus ser ut men när vi var på Blomstetlandet sist hade de en växt som var mycket lik buxbom. Skillnaden var att bladen var lite mjukare men utseendet var väldigt likt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.