Hej,

Vi är ett par som funderar på att bygga ett stenhus och har nu hittat vårt drömhus. Det är ett 1-plans hus på 142 kvm från Willa Nordic. Huset i utgångsstandard har en putsad fasad med en cellplastskiva bakom som isolering. Alltså inget stenhus precis.

Innan vi hittade vårt lilla drömhus hos Willa Nordic hade vi redan spanat in Finja Betong och deras Finja Stilhus. Vi tyckte att det verkade vara ett mycket bra materialval med tanke på lång hållbarhet, underhållsfritt och energisnålt. Dessutom är det väldigt snyggt också.

Vi vill därför bygga vårt hus med Finja Betongs färdiga väggsektioner och begärde en produktionskostnadskalkyl på det.

Men gissa om vi blev chockade när vi fick offerten från Willa Nordic. Drygt 350 tkr mer än utgångsofferten. Att det skulle kosta lite mer var vi medvetna om. Men 350 tkr mer!!!!!

Är det någon som har byggt ett hus i Finja Betong som vet om det är ett rimligt påslag?

 
Kolla med FinjaBetong och andra byggare vad de skall ha för fasaden från FinjaBetong. Kommer ni att ha gavel i vinkel vet jag att detta kostar multum - det är därför många lägger den fula panelen i gavelvinkeln!
 
Varför blanda in Willa Nordic öht?

Ta kontakt med Finja så hjälper de säkert er med tips om byggare och konstruktör. Planlösningen har ni ju.

WN är aldrig kända för att vara billiga eller kostnadseffektiva. Jag talar ur egen erfarenhet.
 
Varför vi valde WN var att de hade tomter i det området vi ville bygga och sedan hade de några förslag på hus som vi tyckte mycket om. Men det är ju inte några billiga alternativ precis utan det ligger ganska högt i pris. Att gå på alternativet med putsad fasad på cellplast och trästomme känns inte rätt. Bara känslan och det ihåliga ljudet när man knackar på väggen gör att man backar.

Nåväl, jag gjorde som så att jag ringde några av Finja Stilhus samarbetspartners för att hör vad ett nyckelfärdigt hus uppförd i Finja Betongs väggelement skulle kosta. Där fick jag ett pris på 14 – 15 tkr kvm. WN ville ha drygt 18 tkr kvm om vi skulle bygga i Finja Betong. Tror kanske det kan ligga något i vad kire säger att WN helst bygger i trä+cellplast och därför prisar ut betonglösningen.
 
Ja, då blev det ett snabbt avslut på förhandlingarna med WN. Vi tackade nej till deras erbjudande idag.

Då är vi tillbaka med att leta tomt igen. Känns trist på ett sätt men ganska bra på ett annat. I och med att vi gjorde prisjämförelser mellan WN alternativ och bl a Finja Stilhus och UniqHus så var beslutet inte svårt att ta. Finns ingen rimlig förklaring till de stora prisskillnaderna.
 
Dobis:
Har du varit i kontakt med Uniqhus? De bygger ju som danskarna gør med "Gennemmurade" hus, d v s innervæggar i mursten som belæggs med en mycket tunn puts, så man ser strukturen av murstensn under, mkt snyggt :)

Jag bor f n i Danmark, har byggt nytt hus hær just i mursten och nu nær vi skall flytta tillbaka till Sverige funderar vi på att bygga ett murstenshus i SE. Har du ngn idé om vad Uniqhus tar før sina typhus de presenterar?

En annan dum fråga... :) Nær ni talar kr/kvm avser ni BYGGAREA eller BOAREA??? (Hæri DK talar man om byggarea)...

/Anna
 
Hej!

Vi funderar också på att bygga med Finnjas väggelement. Mjöbäcksvillan har ju byggt några hus åt Finnja Stilhus, så kolla med dem. Vi tyckte det blev lite dyrt, men inget är bestämt än.

/Sluttis
 
thomas.schulz skrev:
Vi bygger ett Finja Rubin dock med en del förändringar mot orginal utförandet. Vi tittade på andra "putsade" hus och känslan går inte att jämföra, våra väggar känns verkligen gedigna. Från början tittade vi på ett hus från A-hus som föll oss i smaken och kostnaden för det huset med puts var nästan det samma som kostnaden för Finjas betongväggar. Styrkan är just att det är betong, det finns inte puts som är poröst, spricker och måste göras om efter ett antal år.
Att fråga WN om pris på Finja förstår jag blir dyrt, hela deras koncept är DYRT, varför inte ta katalogen på det hus ni gillar och kontakta Arkitekthem i Helsingborg, de kan ta fram ritningar mm och ge Er en offert på det Ni vill ha. Visst är det så att alla små saker kostar pengar och ett bygge tenderar alltid till att bli dyrare än man tänkt sig.

Vad betalar ni för ert hus?

Har själv funderat på Finja stilhus....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.