Den plåt Rinkaby säljer är 4 mm. Original är det 2 mm. Vilken tjocklek bör man välja om man låter tillverka en?
 
Ser att Rinkaby även säljer keramik till V35, "roster" som de kallar det, ca 1000:- lägre pris än vad jag betalade hos Enertech....:confused:

Bifogar den skiss jag gjort, har ej ännu provat den nytillverkade plåten i pannan dock...
 
  • ctc_plåt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar! Bara att skriva ut och lämna till plåtslagaren. Kanoners!
 
IMAG0457.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så har det blivit en ny plåt tillverkad, enligt ovan ritning, till ett bra pris. Plåten passar bra i pannan. Blev i 3 mm rostfritt med förstärkning i centrum bestående av dubbel plåt. Borde styva upp hela plåten samt ge lite extra motståndskraft just där lågan träffar plåten. Blev en svetsskarv på längden i botten också pga. svårigheter att valsa plåten i ett stycke. Skarven bör inte påverka något negativt.
 
Ser bra ut, är ju där som det har bränt hål för mig förut, nu på sista plåten har jag lagt eldfastastenar för att kolla om det håller bättre.
 
Har nu lagt lite mer eldfast sten då plåten börjar brännas bort i framkant, stenarna som har legat där elden slår ned var ganska slitna men räknar med att dom håller ett tag till.

Hur är det med hållbarheten på era plåtar?


85_7HPL1JD2I2SX1383420846.jpg


85_273HWFWRN5Z4G1383420845.jpg


85_3V70WT41TMSK81383420847.jpg
 
Jag tror att anledningen till att plåten är dyr även hos Rinkaby är nog att den inte är gjord i vanlig rostfri plåt utan av MA-plåt som är dyrare men också betydligt mer värmebeständig.
 
S saabdea skrev:
Bytte i våran panna efter ca 4-5 år om jag minns rätt, var hål i den då. Man ska vara noga med att rengöra så det inte fylls igen med aska mellan plåten och räfflorna som den ligger på. Tyckte att det var för dyrt att köpa plåten från ctc så jag gick till en svetsverkstad och dom fixade en ny plåt till mig för lite fikabröd :) gjordes i rostfritt ca 3mm skulle jag tro.
Finns ett sätt till! När första plåten är kass skär man bort mitten delen, då får man 2 st 1/3 plåtar, man tar en av dessa och lägger i mitten när plåt nummer 2 börjar bli kass på så viss sparar man in köp av 2 st nya plåtar!
 
B BrokenArrow skrev:
Nu börjar min egen plåt se för bedrövlig ut, så det är hög tid att byta ut den.
Jag hittade också plåten på Rinkaby för 3310!!! 3310 för några kvadratdecimeter rostfri 4mm plåt. Hutlöst!
Tyvärr är min plåt så deformerad att det är omöjligt att lista ut vilka mått den hade ursprungligen. Är det någon som har en vettig skiss att lägga upp så jag kan få en plåt gjord hos närmaste plåtis för en rimligare peng.
Finns ett sätt till! När första plåten är kass skär man bort mitten delen, då får man 2 st 1/3 plåtar, man tar en av dessa och lägger i mitten när plåt nummer 2 börjar bli kass på så viss sparar man in köp av 2 st nya plåtar!
 
B BobLewis skrev:
När är det dags att byta plåten tro? Någon V35 ägare som bytt sin plåt, hur länge höll den?
Den sk. brännplåten, liggande i nederdelen av pannan "istället" för keramikskål, börjar ta lite stryk. Plåten har mest slagit sig men det känns vettigt att ha en ny hemma den dagen det börjar bli hål i plåten.

Är 1800:- vettigt pris? Vad är det för material, rostfritt antar jag?
Kan vara värt att låta tillverka en hos lämplig firma då formen är ganska enkel...
Finns ett sätt till! När första plåten är kass skär man bort mitten delen, då får man 2 st 1/3 plåtar, man tar en av dessa och lägger i mitten när plåt nummer 2 börjar bli kass på så viss sparar man in köp av 2 st nya plåtar!
 
jag köpte min på nedan länk
den är klockren fick en mycket snabbare uppvärmning av vattnet än innan. + att den känns fruktansvärt mycket stabilare en originalet.
så den kan jag rekommenderahttps://nicita.mamutweb.com/Shop/List/V30-V35/2195/1 starkt!
 
  • Gilla
Nixons
  • Laddar…
chemil chemil skrev:
jag köpte min på nedan länk
den är klockren fick en mycket snabbare uppvärmning av vattnet än innan. + att den känns fruktansvärt mycket stabilare en originalet.
så den kan jag rekommendera[länk] starkt!
Hej Hur funkar plåten håller den bra?
 
Hur långlivad exempelvis en brännplåt blir avgörs av plåtens skalningstemperatur.
Skalningstemperatur uppnås när 0,1 mm gods bortfaller per år vid en specifik och konstant temperatur, därmed kommer materialet förr eller senare att förbrukas, som man ser på era bilder.

Några olika plåtars skalningstemperatur.
Vanligt stål 13/12. 550°
Corten 560°
Rostfritt 2333. 850°
Syrafast 2343. 850°
253 MA. 1150°

Gradtalen är ungefärliga och teoretiska, påverkas av bla vattenånga till det sämre. Svårt att elda ved utan att det Bildas vattenånga.
Cortenplåt är en rosttrög plåt som inte är nämnvärt mer värmebeständig än vanlig stålplåt i motsats till vad många tror.
Ett alternativ till brännplåt är att gjuta egen keramik och då kan man kika på hur Baxi Exelent har konstruerat brännkammaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.