Varför är dessa blad olagliga i Europa? Inte utan att det skulle vara väldigt praktiskt om man kunde använda det.

Mvh
Cm
 
Olagliga är de nog inte, säljs bla av CMT (http://www.cmtutensili.com/show_items.asp?pars=SB~230.012~2#tabs_6) en italiensk tillverkare, går att köpa av en svensk återförsäljare som jag tappat bort namnet på.

Dock så kanske inte sågen är anpassad för bredare blad, tex får jag bara på kanske max 10mm blad på min såg.
 
bygga_bo skrev:
jackt, tänker du på Toolbox? [länk]
Precis! Tack. Frågade en ggr och de tog ca 2300kr har jag för mig..
 
Jag ringde runt till lite olika och flera stycken sa att det var olagligt i Europa :p sen är det ju som ni säger med att man inte får på så tjocka klingor på sågen :-/ får helt enkelt fortsätta med fräsen
 
Bygg ett justerbart fräsbord då.
 
Lite spekulationer från min sida men kan det vara så att sågen inte längre är godkänd för yrkesmässigt bruk om man monterar dado blades? Klyvkniv och ev. också klingskyddet behöver väl oftast plockas bort och då blir sågen "olaglig". Alltså blir marknaden för dessa alltför liten för att det skall vara lönt att sälja dem i EU?
 
Herregud - Dom där klingorna ser ju helt livsfarliga ut! :eek:
 
slacker skrev:
Herregud - Dom där klingorna ser ju helt livsfarliga ut! :eek:
Du menar till skillnad från vanliga harmlösa och förlåtande klingor... :wow:
 
  • Haha
Niklas435
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Du menar till skillnad från vanliga harmlösa och förlåtande klingor... :wow:
Nja, men inte vet jag om jag skulle vilja spänna fast och köra med en sådant tingelst i bordssågen - Förstår helt klart syftet men likväl. SER ju galna ut...

SDS-0842.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
slacker skrev:
Nja, men inte vet jag om jag skulle vilja spänna fast och köra med en sådant tingelst i bordssågen - Förstår helt klart syftet men likväl. SER ju galna ut..
Ja jag kan bara hålla med. Utseendet för på något sätt tankarna till något medeltida tortyrredskap... Det jag, kanske inte så framgångsrikt, försökte förmedla är att en vanlig klinga antagligen är tillräckligt farlig om man petar med fingrarna på fel plats. Men helt klart lär dessa vara värre.
 
Varför skulle dessa klingor vara värre än en vanlig enkel klinga i bordssågen? Sågbredden ökar ju givetvis men har du fingrarna så nära klingan att detta är ett problem förtjänar du kanske ändå blodvite. Betänk även att dessa klingor i tio av tio fall inte körs genom arbetsstycket utan på sin höjd exponeras i ena kanten när man sågar en fals.
 
phl skrev:
Varför skulle dessa klingor vara värre än en vanlig enkel klinga i bordssågen? Sågbredden ökar ju givetvis men har du fingrarna så nära klingan att detta är ett problem förtjänar du kanske ändå blodvite. Betänk även att dessa klingor i tio av tio fall inte körs genom arbetsstycket utan på sin höjd exponeras i ena kanten när man sågar en fals.
Några av problemen som kan uppstå är att det vanliga klingskyddet är för smalt och inte skyddar som det ska. Sen kommer inte den vanliga klyvkniven att fungera (iofs oftast ett mindre problem då man inte skär helt igenom materialet. Vidare så (beroende på typ av broms) är bromsen inte dimensionerad för så mycket extra vikt och kan få stryk/helt enkelt inte fungera.
 
Daniel_N skrev:
Några av problemen som kan uppstå är att det vanliga klingskyddet är för smalt och inte skyddar som det ska. Sen kommer inte den vanliga klyvkniven att fungera (iofs oftast ett mindre problem då man inte skär helt igenom materialet. Vidare så (beroende på typ av broms) är bromsen inte dimensionerad för så mycket extra vikt och kan få stryk/helt enkelt inte fungera.
Håller med om det du listar men det enda som är ett problem i praktiken är bromsen och jag har svårt att se att varken en mekanisk eller elektrisk broms tar permanent skada av att man använder dadoklingor då och då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.