Antag jag fått en offert (löpande räkning) med uppskattat pris
-material: 50.000 kr
-arbetskostnad: 100.000 kr

alltså total kostnad 100.000 kr efter ROT.

När fakturan kommer, så blev det istället
-material: 60.000
-arbetskostnad: 150.000

dvs, de har överskridit det uppskattade priset med
40% (före ROT) eller 35% (efter ROT).

Om jag tänker använda mig av konsumenttjänstlagen som säger att 15% på uppskattat pris överskridas, hur mycket skall jag betala då?

Skall jag beräkna 15% före eller efter ROT, skall jag betala 15% extra på varje del (material, arbetskostnad) så att ROT avdraget stämmer, före eller efter ROT isåfall?

/BM
 
Som jag ser det är det 15% på lämnat pris (150.000kr), ROT har inte med det lämnade priset att göra.
Däremot tror jag ingen hantverkare på eget bevåg skulle göra extra arbete på 40% utan att få det godkänt av köparen.
 
Hej!
De har inte gjort något extraarbete, bara samma arbete men dyrare. Siffrorna är i exemplet är inte exakta men det rör sig ändå om ca 40%.

Håller med att det borde vara före ROT man skall räkna, men det jag inte hänger med på är vad jag skall dra av på, alltså fördelningen mellan material och arbetskostnad,

Om jag nu skall betala 15% över uppskattat pris, så blir det 172500 kr (före ROT), alltså 22,500 kr mer (före ROT). Vem avgör om dessa pengar avser arbete eller material? Arbete blir ju mer fördelaktigt för mig eftersom jag bara betalar hälften av det.

/BM
 
Du måste beskriva vad som gjorts och vilken typ av material som avses.
Att generellt säga 15% stämmer inte. Tar man ett ärende vidare med juridisk tolkning kan det bli ett helt annat utslag, helt beroende av texten i offert och även ev. muntlig dialog.
 
Hej! Det var inga konstigheter vad jag kan se. Ett uppdrag för en utbyggnad där vi lämnat arkitektritade bygglovsritningar och detaljerad konstruktionsritning med alla dimensioner på allt material mm.

I offerten står vad som ingår, rivning, konstruktion enl. ritningar, allt material mm, städning och vad som inte ingår, målning, extra arbete för rötskador (fanns ej).

och så står är totalt pris arbete, resp material angivet.

får fakturor på material, reglar, isolering, spik mm ( allt som man kan förvänta sig) och arbetade timmar, men alltså gamska mycket mer än vad som angavs i offerten. Vi har inte begärt något extra arbete över huvud taget. Allt skulle ske enligt de ritningar som vi lämnat.

/BM
 
En entreprenör får inte ens gå upp till 15% över ursprunglig offert utan kundens godkännande. Om det nu inte är så att fel upptäckts till den milda grad att det kan orsaka allvarliga skador för byggnad, konstruktion eller individ får man överskrida ursprunglig offert utan kundens godkännande.
Då byggaren insåg att det hela blir dyrare skall således bygget stoppas och du måste ge ditt godkännande innan det fortsätter.
Så fick jag det förklarat efter en konversation med konsumentverket tidigare i år.

Finns mer matnyttigt på deras webbplats gällande konsumenttjänstlagen:
http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/konsumenttjanstlagen/
 

Konsumenttjänstlagen och 15% tycker jag också borde gälla, men det som jag inte hittar eller förstår i den lagen, är vad man kan fylla upp dessa 15% med. Endast arbetstid som sedan ger rätt till rotavdrag, eller skall det vara en mix av materialkostnad och arbetstid?

För hantverkaren spelar det väl ingen roll, han får offererat pris + 15%, men jag får betala ett slutpris efter rotavdrag någonstans mellan offererat pris + 7.5% och offererat pris + 15%, beroende på mixen av material och arbetstid i dessa 15%.

/BM
 
Nja, om hantverkaren lagt ned fakturerad tid och du inte vill betala med hänvisning till fördyrande av max 15% så har det betydelse för hantverkaren och dess vilja att ge dig det mest optimala gällande ROT- avdrag.
En fråga, finns ROT-avdraget reglerat i offerten att det ska göras?
 
Ja, det står priser för arbete resp. material och totalt att betala efter rotavdrag i offerten (och den vanliga texten om skatteverket finner att man inte har rätt till rot ..... osv)

/BM
 
Jag förstår inte problematiken riktigt. ROT har inget med saken att göra...

Har ni fått offerten 100.000 (antar att det är före ROT), så är du nu tydligen snäll och är villig att betala 115. Sen att Skatteverket går in och tar kostnaden för en del av denna summa har ju inte med saken att göra. Allt skall vara rätt, sen drar man ROT om det går...

Sen när det fäller material så skall inte ROT påverkas alls. Det är ett skattebrott att omvandla material till arbetskostnad...
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Det jag hänger upp mig på är vad för typ av kostnad som de extra 15% ska avse.

Om offerten låg på 150.000 och jag skulle betalt 100.000 efter rot, så går vi nu med på att betala 150.000 * 15% = 172.500 kr.

Alltså hantverkaren kan inte fakturera mer än offert + 15%= 22,500 kr utöver offert.

Han har överskridit material med 10.000 och arbete med 50.000 mot offerten.

Om han väljer att fakturera materialet på 10.000 kr och 12,500 av arbetet, så får jag betala 116.250 efter ROT. Om han däremot väljer att fakturera 22.500 på arbetet och inget extra på materialet, så får jag betala 111.250 kr efter ROT. En skillnad på 5000 kr. Kanske inte så mycket, men är mest ute efter principen.
 
Det vet du inte förrän du informerat om att du bestrider fakturan och varför.
Risken är att det kan bli en tvistefråga.
 
Jag förstår inte hur du räknar.
En procentsats kan omöjligt skilja sig före och efter rot.
Material ligger inte med i rot.

Ett exempel:
Du blir offerterad 1000:- för ett arbete före rot, inkl moms.
Rot tar sedan bort 50% vilket totala summan blir 500:-.

På fakturan ökas summan upp med 15% till 1150:- före rot, vilket blir 575:- efter rot.

Alltså (1000x1,15=1150)/2=575.
Eller 500x1,15=575.

I ditt fall hade jag nog betalat dom 10.000 extra för materialet, är ju trots allt sånt du har fått.

På arbetet däremot måste du nog räkna före rot, beroende hur mycket du får dra av?
Om offerten var på 100.000 efter rot, och du har räknat med 50% i avdrag, blir det följande med en 15% höjning:

200.000x1,15=230.000 före rot.
Sen om du kan dra av 100.000 blir det 130.000 för arbetet.

Arbete + material:
60.000+130.000=190.000 totalt att betala.
 
Redigerat:
Nu hänger jag med! Det finns ju en problematik om man inte kan dra ROT på hela beloppet (att man inte har tillräcklig ROT att ta ut)

Skatteverket kommer ju oberoende av vad fakturan hamnar på isf bara dra den delen du har kvar att dra (ett fast belopp), och dom 15% kommer alltså helt hamna på dig (vilket då såklart blir mer än 15% av det du skall betala).

Jag måste nog i så fall påstå att 15% gäller på hela summan före ROT är dragen. Ngt annat kan ju inte vara aktuellt. Även om hantverkaren drar ROT direkt på fakturan idag så måste du se det som två steg. Först genomförs jobbet och priset görs upp, sen drar man bort rot på slutsumman utifrån de förutsättningar som finns.

Sen om man fått en offert så borde man väl inte behöva betala mer, inte ens 15%....
 
  • Gilla
Nidhögg
  • Laddar…
Jag resonerar såhär (rätt eller fel?);

Ursprunglig offert 150.000:-. varav arbete 100.000:-
Byggarens faktura 210.000:- varav arbete 150.000:- där materialet uppgår till 60.000/210.000 = 28,6 % och arbetet uppgår till 150.000/210.000 = 71,4 %.
Du är villig att betala 150.000:- + 15% = 172.500:- varav man får (28,6%) för materialet = 49.335:- och arbete (71,4%) = 123.165:-. Därav dras ROT-en av 50% på arbetet = 123.165/2= 61.583:-. Således betalar du till byggaren 49.335:- (material) + arbete 61.583:- Totalt 110.918:- och byggaren söker ROTavdrag på arbetssumman 123.165:-.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.