Är i skrivande stund ifärd med att göra ett 140mm hål genom ytterväggen.
Började med en mindre borr och självklart verkar det som att jag träffat på en regel. Nu kan jag inte flytta hålet i sidled, mer än 2-3 cm. Men hur tokigt blir det att borra genom en regel i väggen? tappar jag hållbarhet på något viss?

IMkanal.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gör ett titthål i masoniten, sedan får man se.

Protte
 
Gör hålet, i värsta fall får du öppna upp väggen och förstärka. Det är inget som är särskilt svårt eller tidsödande.
 
prototypen skrev:
Gör ett titthål i masoniten, sedan får man se.

Protte
Jovisst, men regeln är ju fortfarande kvar där hålet ska vara. Det jag kan göra är att flytta hålet (enligt bilden ovan) 3 cm till höger men det är inte tillräckligt för att gå fri regeln. Så även om jag gör titthål så är den ju där.

Kan vara jag som var otydlig, hur tokigt är det att borra genom en regel så att den inte längre sitter ihop?
 
Som elmont skriver, kan du inte lytta hålet får du flytta på regeln
 
Ser ut att vara en gammal kåk, det är inte massivt trä i väggen? Själv har jag en kåk med väggar av spåntat 3" hopslaget med en årsproduktion spik.
 
Är du orolig så ÖPPNA väggen, då kan du lätt avgöra om/hur du ska göra.
 
Huset är byggt mellan 1930-1940 talet. Borrade ytterligare ett litet hål 1,5dm bredvid det tänkta hålet, samma sak där 7cm in och fortfarande rent virke och inte kommit in i något "hålrum".

3" säger du, kanske ska testa och borra ännu mer då och hoppas på tjocka väggar.
 
Samma sak i vår kåk, stående råspont som är typ 2" i två lager, så det är inga problem att hänga upp någon tavla iaf 😊
 
Samma här, hus från -49.
Stående råspont ca 22mm (Varierande) på ca 50mm reglar i hela huset. Täckt med masonite på innerväggar och ibland även tretex på ytterväggar.

Ingen direkt fara att ta upp ett 140mm hål i en sån vägg...
 
Tack, tack för alla svaren. Utmärkt forum detta.

Hålet är nu klart och det var precis som jag hoppats på. Kan konstatera att väggarna även i min kåk är av den grövre modellen.

DSC02758.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.