Kulturskyddet togs alltså bort 1999. De reglerna var tydliga och klara. Enligt stadsmuseum så borde dessa regler fortfarande gälla, men enligt SBkontoret är de borttagna. Tidigare jobbade dessa enheter tillsammans.. Även där skiter man i olika intressen..

påminner igen om att grannen sagt att dom inte vill ha mer yta - tidigare.. Annars finn två alternativ till.. Isolera om källarplanet och lägg in golvvärme, eller bygg ut i markplan..
 
Vad är rättvisa skrev:
Nä, men jag ser rakt igenom deras hu - från min säng.. Det är trapphus och toalett.. Det andra fönstret syns inte..
Du kunde kanske flytta sängen lite grand.
Eller skaffa en rullgardin.

Annars tycker jag själv att det är toppen att slippa få solen i ögonen när man ligger till sängs.
 
Kul ide.. Men alla andra lägen ger värre insyn.. Har rullgardin.. Däremot funderar jag på persienner innan thujorna är på den nivån att dom skyddar.. :cool:
 
Du har absolut min fulla medkänsla Vad är rättvisa , tro inte annat!

Jag var i en liknande situation för några år sedan i Göteborg, i ett mycket bra område.
Men husen stod så förtvivlat tätt!
På min lilla gata var det sju likadana typhus, byggda av SIAB 1969.
Tomterna var exakt 10 meter breda och husen var 8 meter breda.
Även om det inte var insyn så satt man ju nästan "i knät" på varandra.

Så vi letade tomter utanför städerna.
Nu bor vi på 15.000 kvm med drygt 100 meter till närmaste granne.
Och det känns som att man kan andas igen.
Men jag har fortfarande rullgardin, mot ljuset. Men inga gardiner mot insyn :)
 
  • Gilla
Vad är rättvisa
  • Laddar…
Men söte värld...varför bor du i ett trångt villaområde i Stockholm om du inte tål något som detta?
 
Jag kommer att. Tåla detta.. Om du läst hit, så har jag sökt information om någon känner till fall likt detta då man mäter paralellt med gatan. Svaret tycks vara ner eftersom huset är av traditionell typ. Jag kan ju inte se något om att det bara är otraditionella hus i texten.. Men skit samma.. Nu har man ju bestämt.. och jag både tål och anpassar mig. Dock tycker jag att det är skit.. området förstörs och det väldigt snabbt.

Det hindrar ju inte mig att sätta upp de högsta thujorna jag hittade så fort jag förlikat mig med att han inte måste riva. Ej heller ändrar det på hur han betedde sig efter att jag överklagade med hänvisning till att det enligt boken om.. Står att man normalt mäter fasad mot gata.. och att området har (har haft) en homogen karaktär som kulturellt varit värd att värna.. Så icke mer! Han var hotfull och gjorde grova övertramp mot mig som person. Smockan hängde i luften flera ggr, och jag tar helst avstånd från sådana människor.

Jag satsar också på att bygga ut ett plan, kan då få 110m2 till, 9km från slottet, vilket säkerligen är en bra investering på sikt!
 
Jag har en vän som bor i ditt område. Jag skriver ditt eftersom du vill bestämma över dina grannar. Jag har varit i området. Påpekar därför att det är ett flertal hus som byggt på en våning. Missnöjet till din granne är troligen starkast hos dig. Din granne är därför inte unik gällande påbyggnaden av sitt hus. Däremot verkar du vara unik som lagt ner så mycket kraft och tid på överklagande, samt dina omfattande skrivningar på detta forum.

Nu känner jag inte din granne men enligt hörsägen så är han en fridens man. Att smockan hänger i luften beror nog helt på dig.

Jag konstaterar att ingen har gillat dina skrivna inlägg. Övriga som har svarat dig, har fått många ”gilla”. Detta borde bli en tankeställare för dig.

Släpp ditt groll till grannen och lev ett värdigare liv.
 
  • Gilla
Cujo och 2 till
  • Laddar…
Ja du.. Om det vore en popularitetstävling att skriva här håller jag med dig, dom flesta tycks tycka att huset ska mätas på långsidan, trots att det är gaveln som är parallellt med gatan. Det är vad jag ville pröva. Det har misslyckats, och jag gillar läget. Dock gör jag vad jag får göra för att minimera insyn och att vi ska behöva ses.
Att området skulle vara mitt, eller att jag inte märkt att fler byggt på höjden.. Får stå för dig. Tråkigt att du är nedlåtande här. Kom på en kopp kaffe istället ;)
Nu har du ju inte hört vad denna fridens man sagt, men det är en bra beskrivning. Jag har gillat vår gransämja och varit glad över att han "aldrig skulle bygga en våning till", men jag betackar mig från vidare kontakt efter hans ord och agerande. Också ett sätt att släppa groll, eller hur.

Trodde denna tråd var död, och mitt sista inlägg tydligt i att jag ju går vidare. Att en verandasittare kör igång förvånar.. Att så många har problem med att man vill pröva detta juridisk är ju lite märkligt.. Har jag mindre rätt än byggherren? Bara för att andra känt sig makalösa och uppgivna i samma situation.. Pratade med en gammal man som verkade skärrad när jag frågade om hur han ställt sig till det när bygglovet gick igenom.. Sorgligt.. Han har det huset nästan rakt i söder och lika nära som jag. Han har dock gott om buskar liksom jag har numer :)
mina närmsta grannar tycker som jag.. liksom många andra.. när dom inser att det med stor sannolikhet kommer att drabba dom också. Det är en bra investering för den som bygger ut så.. Men knappast för de som hamnar i skugga.
 
En annan hörsägen gör gällande att den byggande grannen är mycket nöjd med tujahäcken...
 
jagvetallt skrev:
En annan hörsägen gör gällande att den byggande grannen är mycket nöjd med tujahäcken...
Förvånar mig tyvärr inte ett jota.
 
Zzzzzzzzz
 
  • Gilla
Vad är rättvisa
  • Laddar…
Regeringen har givit boverket i uppdrag att utreda och komma med förtydligande riktlinjer till byggnadsnämnderna.
I uppdragbeskrivningen nämns faktiskt byggnadshöjdsproblematiken jag lyfte fram här som en tydlig otydlighet.. :)

Spännande att se vad man kommer fram till den 15/12-2014.

D nr 20140-4998/2013
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.