Tack för alla svar. Har hittills inte behövt använda vinkelslip någon gång egentligen sen jag köpte hus. Ska ha nu för att kapa lite järnstolpar. Därför jag känt mig tveksam på att köpa en lite bättre men tror nog det blir att köpa lite mer kvalité och säkerhet trots allt.

Jag förstår inte vad alla gör som skriver att de använder vinkelslip nästan dagligen hemma?
 
bockara skrev:
Jag förstår inte vad alla gör som skriver att de använder vinkelslip nästan dagligen hemma?
Grejar man med bilar och maskiner på fritiden så används vinkelslipen "ganska" mycket.

Dom är ju mångsidiga då man kan ha kapskivor, stålborstar, grovrengörare, flapdisks och annat på dom. :)
 
Haha okej jag låter bli att använda vinkelslipen på bilen och maskiner har jag inte så mycket av.
 
bockara skrev:
Tack för alla svar. Har hittills inte behövt använda vinkelslip någon gång egentligen sen jag köpte hus. Ska ha nu för att kapa lite järnstolpar. Därför jag känt mig tveksam på att köpa en lite bättre men tror nog det blir att köpa lite mer kvalité och säkerhet trots allt.

Jag förstår inte vad alla gör som skriver att de använder vinkelslip nästan dagligen hemma?
Tycker det låter som ett mycket klokt beslut med tanke på att vinkelslip är en av de maskiner/verktyg som orsakar flest personskador (om inte mest?). Speciellt om man inte är van med maskinen också.
Och fuska inte med ögonskyddet, det är inte kul med slipgnistor i ögonen (och allt pillande med tops o.s.v bara för att konstatera att man måste till sjukan att få skiten urplockad).

Är man intresserad av maskiner, sköter en gård mm så blir det som skalman1 skriver en hel del kapande, slipande, rostborttagande mm.
 
A
När behöver man stark motor, t.ex. 1400-1500W jämfört med typ 1000W på en vinkelslip? De med starkare motor blir ju ganska mycket dyrare.
 
Fick hem några bosch gws 15-125 CIE (dvs m reglerbart varvtal, 1500W). Har haft ca 10 st blå bosch tidigare av olika modeller, från 30 år gammal 550W till 1100W från förra året. De nya maskinerna har jag hitills kört i ca 1 timme. Känns som vanligt gedigna och rejäla och kraften är helt enorm för en så lite maskin. Däremot är själv kroppen aningen tjock, greppet är inte perfekt. Får se hur de känns på sikt.
 
M
bra-byggare skrev:
När behöver man stark motor, t.ex. 1400-1500W jämfört med typ 1000W på en vinkelslip? De med starkare motor blir ju ganska mycket dyrare.
Om man får för sig att slipa sten/betong eller så med en diamantslipskål och vill ha hög avverkningshastighet. Sedan finns det väl kärnborrar man kan montera på vinkelslip också, då kan jag tänka mig att man vill ha mycket effekt (känns livsfarligt...).
 
Kärnborr på vinkelslip låter minst sagt farligt :x Vid "vanlig" användning, typ kapning/slipning så känns det inte som att effektbehovet är så jättestort. Men t.ex. en stålborste av "koppmodell" kräver lite mer, likaså kan man väl göra gång på lite effekt när man grovslipar (använder en lite kraft) med slipskivan (bråttom, stor avverkning).
 
Min erfarenhet med svaga maskiner är tex när man kapar så tappar dom kraft direkt så man får liksom dutta med slipen hela tiden.
 
Hög effekt och varvtalsreglering är kanon när man kör stålborstar för att ta bort slagg vid MMA-svetsning.
 
Hur är ryobi 125mm eag950rb?
Kostar 549 kr. Någon med erfarenhet av den?
 
bockara skrev:
Hur är ryobi 125mm eag950rb?
Kostar 549 kr. Någon med erfarenhet av den?
Jämför säkerhetsfinnesserna jämfört med tex Boscharna beskrivna ovan så får du en bra bild av hur den är.
 
Om pengen är det viktiga, då hade jag hellre köpt en Makita...tycker Ryobi´n verkar väldigt tung (2,6kg)
 
Den Makitan är trevlig, farsan har en sån och den är den bästa han ägt säger han. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.