haavard skrev:
Pelpet: Det var ironi eller? Om inte var det det dummaste inlägget på länge.
Själv är jag genuint intresserad vad som skulle vara dumt med Pelpets inlägg.
Handikappanpassningen kan man diskutera. I övrigt så känner jag det var helt klockrena idéer. "Staten" skall hålla sina fingrar så långt borta från sina medborgare som det går.
 
Redigerat:
Mikael_L
Även KA's roll bör kanske säkras upp lite, på något vis.

Men trots allt har ju hundratals, jag säkert flera tusen hus uppförts sedan KA-reformen kom, utan att KA alls varit på byggplatsen, eller bara gjort något högst pliktskyldigt mediokert besök där.
Och jag har inte hört talas om en massa hus som rasar ihop till vänster och höger. Husbyggarna fuskar kanske inte så mycket som lagstiftarna tror.
Så det finns nog en enkel lösning på det också.
 
Nu är slutbetänkandet publicerat med video på regeringen.se ...

http://www.regeringen.se/sb/d/14867/a/203710

Slutbetänkandet är på 450 sidor, så det kanske inte alla vill plöja igenom. Videon är inte så dum dock (30 minuter)
 
Har nu sett presskonferensen på videon ovan



Betänkandet innehåller en del bra ideer bl.a gillar jag bygglovsfria mindre tillbyggnader.

Men några andra delar - vilket flum !!

Om jag förstått saken rätt, så föreslås det att detaljplaner upphör att gälla efter 10-15 år och områden därefter blir "planlösa" och att kommunen kan bedömma individuella bygglov med avseende på omgiviningar och hur andra byggt i området etc. Nackhåren reser sig när jag tänker på hur kommunens bygghandhandläggare subjektivt ska "tycka" om enskilda bygglovsärenden utan klara regler.

Följande av detaljplaner har ju ändå den fördelen att subjektiva tyckandet minimeras.
 
Mikael_L skrev:
Sorry, jag hänger inte riktigt med på vad du menar.

Blir det inte alltid skit om någon fuskbygger och slarvbygger, och fungerar bra när folk vet vad dom gör, oavsett vilka lagar vi har?
Jag hängde inte med på ditt orsak-verkan-samband ...
Om man inte knyter den bygglovsfria biten till någon form av anmälans så blir det inte heller några konstruktionsritningar som behöver redovisas för någon på kommunen.
Att bygga "på känn" om man saknar kunskap eller vilja att göra rätt så kan det bli bäddat för framtida katastrof.
Dessutom kan man skippa en KA om det inte är anmälansplikt vilket ökar osäkerheten på om slutresultatet blivit korrekt utfört.

Utan någon form av anmälansplikt så öppnas dörrarna på vid gavel för oseriösa entreprenörer och aningslösa privatpersoner. Med en byggnadsinspektör och en certifierad KA ökar iallafall chansen att fusk upptäcks.
 
För ett tag sedan läste jag en intressant sak apropå bygglov. Det handlade om Nynäs oljeraffinaderi som byggdes 1928 (Sveriges första). Det intressanta med det, som bara nämndes i förbifarten i texten jag läste, var att det byggdes helt utan att tillfråga några myndigheter. På den tiden fanns nämligen ingen PBL och ägde man bara marken kunde man bygga vad man ville, inklusive ett helt oljeraffinaderi.

1928 är inte så förtvivlat länge sedan, många av husen i våra villaförorter är äldre än så. Dessa har alltså byggts helt fritt och utan att följa några detaljplaner eller bry sig om några bygglov. Tydligen gick det bra så också. Nu säger jag inte att man ska avskaffa all bygglovsplikt. Men man kanske ska ha i åtanke att allt kanske inte måste regleras i detalj hela tiden. Det mesta blir faktiskt rätt bra ändå.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Någon som hört något om detta med statusen kring bygglovsfri tillbyggnad på 15kvm?
 
*Bump*
 
TLovskog skrev:
Själv är jag genuint intresserad vad som skulle vara dumt med Pelpets inlägg.
Handikappanpassningen kan man diskutera. I övrigt så känner jag det var helt klockrena idéer. "Staten" skall hålla sina fingrar så långt borta från sina medborgare som det går.
Det här såg jag först nu. Har läst genom mitt gamla inlägg och står fortfarande för vad jag skrev då!
 
Herr Anders skrev:
För ett tag sedan läste jag en intressant sak apropå bygglov. Det handlade om Nynäs oljeraffinaderi som byggdes 1928 (Sveriges första). Det intressanta med det, som bara nämndes i förbifarten i texten jag läste, var att det byggdes helt utan att tillfråga några myndigheter. På den tiden fanns nämligen ingen PBL och ägde man bara marken kunde man bygga vad man ville, inklusive ett helt oljeraffinaderi..
Inte riktigt så enkelt. PBL kom i och för sig inte förrän 1987 men bygglov har krävts långt tidigare fast i gamla tider säkert som lokala regler. I Stockholm krävdes definitivt bygglov och rivningslov redan på 1700-talet.
 
Ingen som vet hur det går?
 
Inga nyheter. När det diskuterades att ta bort byggfelsförsäkringen tog det typ två år - innan det rann ut i inget alls...
 
Herr Anders skrev:
För ett tag sedan läste jag en intressant sak apropå bygglov. Det handlade om Nynäs oljeraffinaderi som byggdes 1928 (Sveriges första). Det intressanta med det, som bara nämndes i förbifarten i texten jag läste, var att det byggdes helt utan att tillfråga några myndigheter. På den tiden fanns nämligen ingen PBL och ägde man bara marken kunde man bygga vad man ville, inklusive ett helt oljeraffinaderi.
Till viss del kan man göra så redan nu. Nuvarande plan och bygglag ger utrymme att i detalplan för industriområde införa bygglovsbefrielse vad gäller om och tillbyggnad samt ändrat användningsområde.
Dock använder få kommuner det.
 
haavard skrev:
Inga nyheter. När det diskuterades att ta bort byggfelsförsäkringen tog det typ två år - innan det rann ut i inget alls...
Den är säkert fortfarande ute på remiss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.