Hej

Jag söker en bildel som jag inte kan få tag på, delen är ca 20cm lång 5-6 bred och kanske 5cm tjock, i formen av en elips, förmodligen något tjockare bas än topp.

Kan förmodligen låna samma del men hur kan man kopiera den? Är ju ett jäkla meck (antar jag) att mäta upp hela delen för hand och programera någon slags fräs.

Har funderat på att gjuta, genom att göra en sandform men då delen är kromad så är jag lite rädd att skada/repa den

Andra tips på hur man kan kopiera?
 
3D scanner och 3D skrivare, snart i var mans hem om man får tro tekniktidningarna.

EDIT: undrar vart resten av texten försvann ...

Du borde kunna hitta företag med ovan utrustning, går att skriva hyfsat hållbara konstruktioner idag.
 
Redigerat:
jo jag har väl tänkt på det :)
 
Matrl?
Vad är det till?
 
Med Laser Sintring av metalliska mtrl så går det idag att göra mer än hyffsat starkt. Det finns maskiner som klarar att tillverka sk superlegeringar som är vanliga i flygmotorer och med hållfasthet på uppemot 1000 MPa högt upp i användningstemperatur. Dock är det fortfarande lite dyrt för gemene man, men i ett fall som TS beskriver så kan säkert vara värt pengarna.
 
Om du skall sandgjuta skall du nog först göra en avgjutning i tex silikon så att du får en form. Sedan gjuter du en vaxplugg i formen som är likadan som originalet. Vaxdelen stoppar du sedan ner i sand och lägger till kanaler. När du sedan häller på metallen förgasas vaxet. Lost wax casting kan du googla på. Ditt original kommer bara i kontakt med silikon och blir inte repig av det.
 
Kolla med ngn gjutare. Om aluminium eller mässing duger så är det inga konstigheter, och det är inte speciellt dyrt.
 
Det är en tutknapp eller vad man ska kalla det, så hållfastigheten behöver inte vara stor
aluminium eller mässing vore helt ok, alu kan man inte kroma tror jag men då får man polera istället

skulle helst inte lägga mer än 2-3000 på att få en ny del

finns det inte 3d scanner kopplat till cnc maskiner då? Läsa av delen och få ut ett program till att fräsa efter
 
Lågbudget ide, gör en gipsform och gjut i tenn. Rent tenn utan bly är ganska hårt. Polera och lacka med klarlack,

Om du kan få 3D skanningen gjord eller ritar upp den så kan http://www.shapeways.com/materials/?li=t_menu 3d printa blankt och fint åt dej.

www.elektronikforumet.com finns många som sysslar med fräsar och 3d skrivare mm. Dom har även en särskild forumdel för tjänster sökes.
 
Kolla med en lokal mekanisk verkstad....jag brukar använda mig av en mycket duktig pensioner som är van att göra prototyper....
 
Är tut knappen så pass gammal och ovanlig så den inte finns att få tag på ?
Någon som är van att rita borde kunna fixa en ritning på just din detalj genom att mäta den du har , sedan borde det vara en enkel match för någon att programera en cnc maskin och köra biten åt dig.
 
jag har letat ett tag nu, bilen är en -61a som gjordes i ca 3000 ex och där olika rattar var tillval
har ev fått tag på en bilkyrkogård i usa som har några bilar, återstår att se om delen finns kvar...

Såg att man kunde använda xbox kinect som 3d scanner, måste nog köpa en å prova,fanns även 3d skrivare som självbygge för ca 5000:-

tack för hjälpen
 
Lycka till, och glöm inte att berätta hur det går. Gärna med bilder. Massor av bilder. :)
 
Om en bil byggts i 3000 ex så har den förmodligen gemensamma delar med andra modeller, tom ferrari har haft fiatknappar under åren. Det finns kataloger som listar vad som passar till vad. En av de mest kända är Hollander Interchange som finns både tryckt och som CD-rom.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag tror på pelle242s idé att göra en gjutform i silikon som ett mellansteg för gjutning av en vaxplugg och sedan gjuta metall i en sandform. Finns gott om guider på Youtube både för att göra silikonformar och lost wax gjutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.