Hej !

Jag har letat lite i forumet och hittar inte någon riktigt tråd..

Finns det någon ekonomi att värma AccTankar med pellets?? Mot Ved vet jag ju att det är kanon men mot Pellets??

Tacksam för lite tips!
 
Vi kommer att ha så i vårat hus.
Alltså elda pellets via acctank som driver både för varmvatten och golvärmen.
Sen om det är lönsamt det får tiden utvisa. Men jag tror hur som helst att det är billigare än frånluftsvärmepump. ;)
 
Jag planerar också att elda pellets mot ackumulatortank, fast jag vet inte om det är bättre eller sämre. I mitt fall beror det på att jag tänker ha en pelletskamin som huvudsaklig värmekälla och därför måste ha ackumulatortank för att få tappvarmvatten med pellets som energikälla.
 
Jag har idag min pelletspanna mot en 500l tank med vvb, och detta funkar kanon.
Upplever att brännaren inte behöver gå upp på max när man duchar, antar att tanken tar hand om topparna.
 
Kolla runt lite på

http://www.pellets.info/
Det har skrivits en hel del där.

bland annat under tråden
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=569&highlight=ack

Äfab har skrivit en bra rapport om det.
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapporter/pelletsacktank_rapport.pdf

Slutsatsen är väl att acktanken måste vara optimalt isolerad annars gör du en energiförlust på det.

Jag själv gick i acktankar men kommer inte att installera någon förrän jag eventuellt kompletterar med solvärme.

Mvh Rikard
 
Jag var inne på acc-tankar när vi satte in pelletsanläggningen (Värmebaronens panna Joker med pelletsbrännare Viking Bio) för drygt två år sedan, men vår installatör avrådde, och sa att det inte fanns någon anledning. Med facit i hand, så är jag beredd att hålla med. Med en rätt dimensionerad pelletsbrännare, kopplad till panna med inbyggd vvb så finns det ingen anledning att ha acc-tank.
 
det är ju som sagt om man är ute efter sovärmen..... då är det ju vettigt
 
Ja då är det nog lite som jag trodde! Investeringen i en accanläggning är ju en rejäl slant.. och är det ings stora besparingar så tar det ju väldigt lång tid innan den räknas hem..

Just nu så är det pannan som ska bytas först.. men man har ju lite funderingar innan.
Jag har en 1 år gammal VV som matas av min nuvarande Panna. (Den gamla i Pannan är slut)

Vad gäller Solfångare.. Så har jag ett väldigt gynnsamt läge för det.. Jag bor väldigt högt på en ås.. Huset har en SV-NO riktning. Vilket gör att jag skulle få väldigt många soltimmar på dom.. Men jag resonerar som så här.. Det är ju mest under den varmare årstiden som dom är till stor nytta och då är ju inte värmebehovet så stort. Jag använde inte värme förra året mellan mitten av maj och mitten av september. Då gick bara min VV. Och investeringen i en solanläggning tar nog lång tid att räkna hem.
 
Rodgeman skrev:
Jag har en 1 år gammal VV som matas av min nuvarande Panna. .
Om jag har förstått rätt så har du ju en akumulerande tank som du kalar VV. Rymmer den tillräckligt mycket för att ta hand om topparna i varmvvattenförbrukningen så behöver du ju inga fler akumulatorer :).
gaia
 
Om jag har förstått rätt så har du ju en akumulerande tank som du kalar VV. Rymmer den tillräckligt mycket för att ta hand om topparna i varmvvattenförbrukningen så behöver du ju inga fler akumulatorer .
gaia
Nä.. Det är en helv vanlig Varmvattenberedare. Thermia 60 liters. Som min gamla pannas varvattenberedare matar.. med det den klarar av.
 
Rodgeman skrev:
Om jag har förstått rätt så har du ju en akumulerande tank som du kalar VV. Rymmer den tillräckligt mycket för att ta hand om topparna i varmvvattenförbrukningen så behöver du ju inga fler akumulatorer .
gaia
Nä.. Det är en helv vanlig Varmvattenberedare. Thermia 60 liters. Som min gamla pannas varvattenberedare matar.. med det den klarar av.

Kanske jag som fattat det hela helt fel.. Men min gammla Varmvattenberedare har 1 st inbyggd El-Patron. Ett rör för Kall Vatten IN i VVb. Ett rör UT för Varmvatten ut i huset. = alltså ingen möjlighet att koppla mot en Panna, Om man nu intekopplar in pannans varmvatten den där kallvattnet ska komma in.. Kanske kan man göra så? Sånna fall använder man ju VVb som en Ack tank.. :-?
 
Per-Erik skrev:
[quote author=Rodgeman link=1143201348/0#9 date=1143414558]
Om jag har förstått rätt så har du ju en akumulerande tank som du kalar VV. Rymmer den tillräckligt mycket för att ta hand om topparna i varmvvattenförbrukningen så behöver du ju inga fler akumulatorer .
gaia
Nä.. Det är en helv vanlig Varmvattenberedare. Thermia 60 liters. Som min gamla pannas varvattenberedare matar.. med det den klarar av.

Kanske jag som fattat det hela helt fel.. Men min gammla Varmvattenberedare har 1 st inbyggd El-Patron. Ett rör för Kall Vatten IN i VVb. Ett rör UT för Varmvatten ut i huset. = alltså ingen möjlighet att koppla mot en Panna, Om man nu intekopplar in pannans varmvatten den där kallvattnet ska komma in..  Kanske kan man göra så? Sånna fall använder man ju VVb som en Ack tank..  :-?[/quote]


Ja Per-Erik.. Du har förstått det hela rätt..

I Min Gamla CTC panna från -67 hade varvatten beredaren börjat göra sitt.. (kopparspiral) antagligen är det en massa avlagringar i slingan. men den ger ju en del Varmvatten om man tex har en snålstråle ;) Så vi införskaffade en vanlig varmvatten beredare som vi bara kopplade på vid det utgånde varmvattnet från pannan. men att kalla den en accumulator blir ju inte riktigt. då beredaren bara får vatten när man tappar av varmvatten någonstans.. Så pannan matar ju inte kotinuerligt.. Men om man tappar mycket varmvatten så blir ju beredaren matad med nytt varmvatten och behöver inte jobba lika mycket för att återvärma.. Sen e det praktiskt när man inte kör värme på sommaren.

Så var det med det..

Det jag frågade om tidigare i tråden var om det finns någon mening om man tänker sig att enbart köra med en Pelletspanna att införskaffa Accumulatortankar.. kan tänka mig att det vore idé om man tänker komplettera med solfångare och kanske satsatde på en Ved/Pellets panna.
 
Rodgeman skrev:
Det jag frågade om tidigare i tråden var om det finns någon mening om man tänker sig att enbart köra med en Pelletspanna att införskaffa Accumulatortankar.. kan tänka mig att det vore idé om man tänker komplettera med solfångare och kanske satsatde på en Ved/Pellets panna.
Nja.. :-?

Jag kör pellets mot en borö 500 l acktank som är för dåligt isolerad (60 mm mineralull) men jag har brännaren i en liten vedpanna därav acktanken.. Brännaren går 2-4 gånger/dygn på vintern o med ca 1,5 dygns mellanrum på sommaren.. Kör tanken mellan 50-77 grader då den är så dåligt isolerad annars så skulle jag kört till 90 grader o halverat starterna..

Men ska du köra pelletspanna mot acktank så ska acktanken o alla rör va mycket bra isolerade.. Pannan bör max ha 60 liter vatten men gärna mindre.. Med en bra isolerad tank på 750-1000 l så behöver brännaren bara starta nån gång/mån för vv.. :)
 
Nja..

Jag kör pellets mot en borö 500 l acktank som är för dåligt isolerad (60 mm mineralull) men jag har brännaren i en liten vedpanna därav acktanken.. Brännaren går 2-4 gånger/dygn på vintern o med ca 1,5 dygns mellanrum på sommaren.. Kör tanken mellan 50-77 grader då den är så dåligt isolerad annars så skulle jag kört till 90 grader o halverat starterna..

Men ska du köra pelletspanna mot acktank så ska acktanken o alla rör va mycket bra isolerade.. Pannan bör max ha 60 liter vatten men gärna mindre.. Med en bra isolerad tank på 750-1000 l så behöver brännaren bara starta nån gång/mån för vv..
Nu Hänger jag inte riktigt med.. Nån gång / Månad?? Vad under håller varmvattnet dess emellan?? Elpatron??

Om jag fårstår dig rätt så Har du en Kombipanna?? Gammal?? Hur Mycket Pellets gör du åt nu på Vintern när det varit så här kallt?

 
Rodgeman skrev:
Nu Hänger jag inte riktigt med.. Nån gång / Månad?? Vad under håller varmvattnet dess emellan?? Elpatron??

Om jag fårstår dig rätt så Har du en Kombipanna?? Gammal?? Hur Mycket Pellets gör du åt nu på Vintern när det varit så här kallt?
Nån gång/månad behöver brännaren bara gå om du har en bra isolerad acktank på 1000 l då du endast kör för vv o de är enbart med pellets.. Då går brännaren även som effektivast då den får gå länge på hög effekt.. 1000 liters acktank rymmer ca 60 kWh sen beror de förstås hur mycket vv du behöver/dygn hur läng det räcker..
Här finns test på acktankar http://www.radron.se/upload/tabeller/2003/nr_5/030516_5_ackumulatortank.pdf
A-tanks 1000 l läcker 3,75 kWh/dygn så då beror de hur mycket man gör av med... Själv gör vi av med ca 8 kWh/dygn för vv på 2 vuxna o en 3 åring..

Jag har en nibe alpha keram ub (inte en combi) o den rymmer 55 liter vatten som installerades okt -04 med en bequem 15D feb -05..

Jag hade innan bytet av panna o brännare en förbrukning på ca 6,7-6,9 ton o nu efter hamnade jag på 4,6 ton..
Kör lite drygt 18 grader källaren på 80m2 o 110 m2 21 grader + 2 gästrum på 25 m2 15 grader o de har gått ca 700 kg/mån nu då det varit rätt kallt.. Senaste 2 mån har det gått 1300 kg pellets..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.