Bara en fråga om värmesystemtänket. Är det ens tilllåtet att borra i berget för bergvärme bara så där. Man måste väl ansöka om sånt där precis som det är här hemma? Jag hade satsat på en österrikepelletspanna. Sköter sig själv och är system som funkar ihop med sol.

Jag tycker att det är helt självklart att du skall ha vattenburen värme i kåken.
 
Bergvärme är tillåtet och lösbart. Det som lockade med det var ju att kylfrågan gick att lösa. Solvärme i någon form är man skyldig att använda vid nybyggnation. Tror egentligen att man skulle kunna lösa allt med solpaneler och tankar om man bygger ett välisolerat hus.
 
Jag är nästan 100 på att du kan lösa golvvärmen med solpanelerna. En ordentlig ack tank bara så du har för några molniga dagar också. Och luft luft till sommarkylan. En vattenmantlad myskamin kunde vara ett bra komplement att värma acktanken då solen lyser med sin frånvaro. Bergvärme/kyla väljer du om du har för mycket pengar och vill ha det bästa men det känns väldigt överkurs tycker jag.
 
Hantera ved på spanska solkusten? Tillgången och priset är nog inte som hemma precis ...
 
Angående solpaneler fick jag också höra i september att alla nybyggen måste ha två solpaneler. Kapacitet på dem är för mig okänt. Men du lånar eller hyr dessa två paneler av byggherren till slutbesiktningen och sedan tar man bort dem. Det skulle tydligen vara något som spanjorna kallar straffskatt på panelerna som skulle införas. Därför köper dem el istället och kolkraftverk etc tvingas att användas för att producera el. Om detta är en skröna eller ej vet jag inte men det kan vara värt att kontrollera. Vet inte vad elen kostar i Malaga men på Mallorca är den ca dubbelt så dyr som i Sverige. Därför tycker många att en luftvärmepump inte lönar sig eftersom det också är hög luftfuktighet där. Min bror använder gaspanna.
 
Intressant det där med högre luftfuktighet,
det borde ju innebära en högre verkninggrad (COP)
för en LVVP iom det ökade energiinnehållet i den fuktigare luften?
 
I Spanien är man enligt lag tvungen att nyttja solen i någon form vid nybyggnation. Samtidigt har det nu kommit ett lagförslag där man i princip kommer att straffbeskatta småskalig elproduktion (solceller). Här betalar man avsevärt mer för elen än hemma och en förklaring jag läste var att man satsat så mycket på grön elproduktion att man har ett överskott. Det kostar pengar och konsumenten får betala. Energicertifikat ska alla hus ha och 2019 ska Spanien följa överenskomna EU-regler vid nyproduktion. Ska bli spännande att följa den utvecklingen. Just nu är det 13 grader på dagen (soligt för det mesta) och ner mot ensiffrigt på natten. I affärerna står nu på bästa säljplats gasolkaminer, varmvattenpåsar och elektriska filtar. Det här är ett annorlunda land....
 
Har eldat lite grann med ved. Olivträ och några andra sorter. Svenska storstadspriser per m3 och dessutom jäkligt svårt att tända. Sågat upp lite lastpallar som tändvirke och då funkar det någorlunda. En säck med 15l björkved finns tilll det facila priset av 9€....
 
Måste väl kunna gå att fixa billigare om man lämnar kusten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.