A
Hej

Vi ska bygga om kallgaraget som sitter ihop med huset.
Taket är platt med tjärpapp och med en lutning på ca 3 %. Vi rev ner innertaket igår och såg att under den fanns plast och isolering innan råspont. Isoleringen såg inte alls bra ut utan var svart och möglig lite här och där.

Planen är att använda rummet som ett sovrum och öppna upp en öppning in i huset. Temp 22grader.
Min fråga är nu om det har blivit mögel för att det har varit för kallt i garaget eller för att det saknas någon form av papp mellan råspånt och isolering?

Blir det rätt om vi har: tjärpapp, råspont, isolering på 120mm, ålderbeständig plast, gips, innertak?

Något vi missat?
 
Problemet är ju fukt som inifrån tar sig upp i isoleringen.
När solen ligger på takpappen blir det varmt, och den instängda fukten leder till mögel.
Det var ju precis detta du såg när du rev ner innertaket.
Och det kan till och med bli värre när garaget förvandlas till bostad med ytterligare fuktbelastning.

Hur löser man det då?
Traditionellt genom att skapa en luftspalt under råsponten, där fukt kan ventileras ut.
Vilket i sig kan skapa nya problem när fuktig uteluft kommer in.

Den radikala lösningen är att byta ut takpappen mot en duk som släpper ut fukten utan att släppa in vatten.
Men då måste man nog lägga på ett annat ytskikt också i form av pannor eller plåt.

Hur har du förresten tänkt att ordna ventilation i detta nya sovrum?

Några andra "fuktexperter" här som har några tips?

Tillägg:
120 mm isolering tycker jag låter lite. Men det får kanske inte plats mera.
 
Redigerat:
Det låter som ni missat luftspalten. Att ni har mögel där nu är en varningssignal. När ni värmer upp utrymmet och har det som sovrum kommer mängden fukt att öka. En korrekt installation av isolering samt korrekt ventilation är viktigt.

Personligen hade jag nog plockat ner befintligt isolering och isolerat med polyuretan som sprutas på istället. Då kan man slippa luftspalten eftersom polyuretanen i sig är helt tät. Den har dessutom en extremt bra isoleringsförmåga.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Den radikala lösningen är att byta ut takpappen mot en duk som släpper ut fukten utan att släppa in vatten.
Men då måste man nog lägga på ett annat ytskikt också i form av pannor eller plåt.
Pannor är inte att tänka på på ett tak med 3% lutning.
Och den enda plåten som funkar på den lutningen är nog falsad planplåt, ev till och med svetsad vid så låg lutning, vilket inte heller är ett alternativ om man ska vädra den vägen.
 
thomasx skrev:
Personligen hade jag nog plockat ner befintligt isolering och isolerat med polyuretan som sprutas på istället. Då kan man slippa luftspalten eftersom polyuretanen i sig är helt tät. Den har dessutom en extremt bra isoleringsförmåga.
Det börjar stinka lite här tycker jag. Ingen rekommenderar väl en produkt så ofta som du rekommenderar polyuretan utan att det är pengar inblandade?
 
haavard skrev:
Det börjar stinka lite här tycker jag. Ingen rekommenderar väl en produkt så ofta som du rekommenderar polyuretan utan att det är pengar inblandade?
Och varje gång jag nämner ordet polyuretan är du där och opponerar dig. Vad är det du har emot polyuretan egentligen och på vad sätt stinker det att rekommendera någon ett material utan att överhuvudtaget nämna några som helst företag eller leverantörer?

Om du tycker att jag bryter mot några forumregler så anmäl mina inlägg. Annars, lägg av med dina påhopp och anklagelser. Lägg din energi på att hjälpa andra istället!
 
haavard skrev:
Det börjar stinka lite här tycker jag. Ingen rekommenderar väl en produkt så ofta som du rekommenderar polyuretan utan att det är pengar inblandade?
Varför skulle inte någon kunna rekomendera en produkt utan att pengar är inblandade?
Det kan väl vara så att han är jäkligt nöjd med produkten och vill tipsa andra?

Själv rekommenderade jag en Bosch Gcm 8SJ idag till min far som letar ny såg, har rekommenderat den till ett flertal personer, bla här på Byggahus.

Inte en spänn har jag fått utan jag rekommenderar den för att jag har en sådan som jag är väldigt nöjd med....
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
A
Gällande luftspalten så är det små hål borrade i takstolarna så att luften skall kunna vandra fritt, men inget ventilationshål utåt. Behövs det?

Fick en offert på 80 000:- för att isolera med polyuretan i vårt blivande sovrum 21 m2 inklusive flytspackling av golv, flytspacklingen står för 1/4 av kostnaden. Det tar en dag att applicera polyuretan så jag tycker att det är lite dyrt.
 
Ja, det låter liiite dyrt :p

Jag skall bryta mot mina egna regler och föreslå något som inte är allmänt sanktionerat
och som jag inte har provat själv:

Bygg upp och isolera t.ex. 120 + 95 eller 120 + 120 mm i taket.
Sätt plast och var fruktansvärt noggrann att det blir 200% lufttätt.
Sätt takskivor och se till att inte punktera plastfolien det minsta.

Så får du ett varmt och säkert tak som håller sig friskt i många år.

Tror jag. Se reservationerna ovan!
 
KnockOnWood skrev:
Ja, det låter liiite dyrt :p

Jag skall bryta mot mina egna regler och föreslå något som inte är allmänt sanktionerat
och som jag inte har provat själv:

Bygg upp och isolera t.ex. 120 + 95 eller 120 + 120 mm i taket.
Sätt plast och var fruktansvärt noggrann att det blir 200% lufttätt.
Sätt takskivor och se till att inte punktera plastfolien det minsta.

Så får du ett varmt och säkert tak som håller sig friskt i många år.

Tror jag. Se reservationerna ovan!
Detta är emot allt bättre vetande. Gör inte så.
I grund och botten har ni det redan så, och, ni har mögel. När det börjar nyttjas som bostadsutrymme kommer situationen förvärras.
 
Nyfikna Sanna skrev:
Gällande luftspalten så är det små hål borrade i takstolarna så att luften skall kunna vandra fritt, men inget ventilationshål utåt. Behövs det?

Fick en offert på 80 000:- för att isolera med polyuretan i vårt blivande sovrum 21 m2 inklusive flytspackling av golv, flytspacklingen står för 1/4 av kostnaden. Det tar en dag att applicera polyuretan så jag tycker att det är lite dyrt.
Ja, om de begärt 3000:-/kvm enbart för att applicera PU'n så är det väldigt oseriöst. Vilken firma gav det anbudet?

Trots att det är kutym här på forumet inte bara att varna för och namnge oseriösa entreprenörer utan att även tipsa om de vi har goda erfarenheter av, vilket egentligen borde vara det mer vanligt förekommande, så ska jag, för att unvidka att att ge en eller annan byggnadsvårdsfanatiker kväljningar så här på fredagskvällen, skicka dig ett tips via PM. Jag har anlitat dem för min PU-installation även om det var några år sedan nu, och en annan forummedlem kontaktade dem nyligen efter att även han fått ett annat högst oseriöst anbud. Det slutade med att även han anlitade dem. Kommer på PM. Om någon annan läser detta och vill ha tipset, skriv det i tråden så ska jag tipsa.
 
Nyfikna Sanna skrev:
Gällande luftspalten så är det små hål borrade i takstolarna så att luften skall kunna vandra fritt, men inget ventilationshål utåt. Behövs det?
Ja, det behövs i detta fallet. Annars har luften och framförallt fukten ändå ingenstans att ta vägen annat än att vandra runt mellan utrymmena mellan takstolarna och det är ju liksom status quo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.