Har fått ett plötsligt problem med min Panasonic E9DKE. 9 år gammal
Nu när det är plusgrader så kommer det värme men bara på låg fart, ca 1:a fläktfarten.
är det någon minusgrad ute är det knappt så man känner blåsten med handen.
Kör man på "dry" tror jag det heter är det fullt blås.
Ac är ungefär som med värmen.

Har rengjort filtrena
Inget låter konstigt ute eller inne.
Termostaten på innerdelen ser ut att sitta som den ska
Får ingen felkod men har nollställt på fjärren i alla fall.

På utedelen som snurrar som vanligt saknas en dm isolering på ena röret och där kan man känna att det är riktigt varmt på utgående, man kan absolut inte hålla kvar fingret på det röret.
Det andra röret är ljummet.

Vad kan det vara för fel? Tacksam för alla ideer.
 
Kolla om fjärkontrollen står på heat , och resten av symbolerna + fan står på auto.
Dry är luft avfuktare så det är därför den går på max i början.
Min går också bara på lägsta just nu då det är så pass varmt ute och det inte behövs så mycket för att värma inne.
 
A
är det jättestor skillnad på temperatur på rören kan det mycket väl vara köldmedelsbrist
 
Micro skrev:
Kolla om fjärkontrollen står på heat , och resten av symbolerna + fan står på auto.
Dry är luft avfuktare så det är därför den går på max i början.
Min går också bara på lägsta just nu då det är så pass varmt ute och det inte behövs så mycket för att värma inne.
Jag har testat alla möjliga kombinationer på fjärren men det hjälper inte.
Har ca 5 grader ute nu men för någon vecka sedan var det minusgrader och då blev det värre.

Ang köldmedia: Om det skulle vara något läckage borde inte allt försvinna då?
Eller kan den möjligtvis ge lite värme utan media?
Skillnaden i värme på rören är ungefär som sidan av en kastrull när man kokar nåt på spisen, det andra lite varmare än ljummet.

En fråga till, tempgivaren är väl den som sitter på höger sida ovanpå flänsarna?
 
Fläkten(fan) bör inte stå på auto. Ställ den på ett fast läge gärna det högsta.
 
öringen skrev:
Fläkten(fan) bör inte stå på auto. Ställ den på ett fast läge gärna det högsta.
Varför bör den stå på det högsta ??
Min har stått på auto nu i 10år och fungerar klanderfritt , känner den av att den behöver ge mer fläkt så gör den det annars går den tyst o lugnt.
Ger bara oväsen i onödan att ha den på fullt hela tiden (tycker jag):D
 
S
Köldmedia kan läcka ut under lång tid om det är en liten läcka. Det kan mycket väl vara det som är problemet.
 
Micro skrev:
Varför bör den stå på det högsta ??
Min har stått på auto nu i 10år och fungerar klanderfritt , känner den av att den behöver ge mer fläkt så gör den det annars går den tyst o lugnt.
Ger bara oväsen i onödan att ha den på fullt hela tiden (tycker jag):D
Du får sämre värmespridning=dina elradiatorer får jobba mer i övriga rum. Samt att pumpen har en tendens att värma upp runt sig själv viket medför att den inte jobbar för fullt när det är kallt ute. Och har man investerat i en pump vill man att den skall jobba för fullt pga att den ger billigare värme än elementen.
Men ljudaspekten är givetvis viktig också som du skriver.
 
Redigerat:
A
mät tempen på rören
mha en k-givare
om allt är rätt dimensionerat
räkna med en tempdiff på 5-10 grader
 
öringen skrev:
Du får sämre värmespridning=dina elradiatorer får jobba mer i övriga rum. Samt att pumpen har en tendens att värma upp runt sig själv viket medför att den inte jobbar för fullt när det är kallt ute. Och har man investerat i en pump vill man att den skall jobba för fullt pga att den ger billigare värme än elementen.
Men ljudaspekten är givetvis viktig också som du skriver.
Det är möjligt att du har rätt..:)
Själv har jag inga element påslagna överhuvudtaget och den sprider värme jättebra i hela huset , även under vintertid.
Men jag förstår vad du menar..:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.