Vårt enplanshus med källare byggt 1942 verkar ha fått problem med yttertaket. Grannen upptäckte nämligen att taket buktar inåt, se bifogade bilder

01.jpg


02.jpg

Inbuktningen är ju inte särskilt kraftig, men helt uppenbar. När jag tittar på grannarnas hus, syns inget liknande.

I bottenplan har tidigare ägare (för 8-10 år sedan) tagit bort delar av innertaket (vardagsrum och kök, för sovrummen är det intakt) och frilagt takstolarna. Vad jag förstår, har bärande väggar bibehållits, förutom en liten vägg markerat med röd färg i bifogad ritning. Som fotona ovan är tagna, så blickar man rakt mot gaveln i ritningens vänsterkant

p.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Misstanken är att friläggandet av takstolarna har något med det hela att göra, men jag kan inte riktigt förstå hur taket kan bukta där innertaket är intakt (den halvan av taket som är närmast fotografen i fotona ovan), om det är så att borttagandet av innerväggen vid köket är orsaken till problemet. Då borde väl buktningen bara vara där den väggen tagits bort?

Nu är frågan hur vi kan avhjälpa detta, och hur akut situationen är. Räcker det att vi försöker se om det är stabilt eller om buktingen ökar t.ex. genom att lägga en planka över taket och mäta inbuktningen regelbundet? Eller finns det en överhängande risk att taket kan haverera vid kraftig snölast? Tar gärna emot tips från kunniga här på forumet på hur vi bör gå vidare!
 
Det där kan bli ett problem om det kommer mycket snö... vill inte låta dramatisk men jag skulle ta kontakt med en konstruktör som tittar på det där omgående.

Har du några konstruktionsritningar på huset, framför allt då på takstolarna?
Hur är det med ytterväggarna på långsidorna, buktar de svagt utåt med?

PS. Välkommen till BH
 
  • Gilla
geting
  • Laddar…
Det är nog läge att kolla på vinden om det ser lika häng där. Hus byggda på den tiden var oftast hela byggnaden bärande både tvärgående och längsgående innerväggarna, det beror på att man har en eller flera murstockar och i dem får inget brännbart vara fäst vid. Det ser ut som man plockat bort väggen även i mitten därav ditt häng. Så rådet ovan sök hjälp hos konstruktör för bättre svar på lösning.
 
Du bör definitivt få det undersökt. Men det behöver inte vara så dramatiskt. Det är inte ovanligt med lite nedböjda takstolar på äldre hus.
 
Sätt en skuv eller spik under takstolsbjälkarna på de yttersta takstolarna. Spänn sedan ett murarsnöre mellan dessa ca en cm ner på varje spik . Sedan kan du jämföra på varje takstol och se om snöret är närmare någon takstol eller rentav tar i takstolen. På så vis kan du härleda hurvida det är problem i huskonstruktionen eller ovan tak.
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 2 till
  • Laddar…
Det är inget ovanligt ,snarare vanligt även på nyare hus det ser mest ut som att det hänger mellan sparrarna
alltså läkterna som har gett sig,är det långt mellan sparrarna ?
 
Hej!

Tack för era svar!

Ska absolut testa jerk:s tips! Kan inte riktigt bedöma hur ytterväggarna buktar och har inga detaljerade konstruktionsritningar för huset. Det är mig veterligt bara den vägg som är rödmarkerad ovan som är borttagen. Mellanrummet mellan takstolarna (=sparrarna?) är ca 108cm. Jag funderar om det borttagna innertaket kan ha betydelse, det var ju ett planktak, så det borde ju ha stabiliserat takstolarna ganska bra. Kan också tillägga att golven på bottenplan också buktar inåt, åtminstone 2 cm från yttervägg och in mot mitten.

Som av en händelse meddelade Folksam precis att den försäkring jag har innefattar besiktning av Anticimex var 5 år och att denna ska ske 14/11. Kanske kan jag få bra vägledning där? Eller ska jag kontakta någon byggnadsingenjör (t.ex. http://byggbesiktning.nu/). Har någon tips på liknande firmor i Stockholmstrakten?
 
Anticimex har enligt min mening noll koll på detta,o inte så mycket på annat heller
 
  • Gilla
kulle och 3 till
  • Laddar…
Om det var ett planktak som plockats bort så har ju tyngden/belastningen minskat så det är nog inte troligt.
 
När jag tittar på din ritning kan jag inte se ngn bärande vägg på 2/3 delar av våningsplanet !

Spännvidden för takstolarna 7,2 m !

Skulle nog kontakta en byggnadsingenjör.
 
  • Gilla
klaver och 2 till
  • Laddar…
Måste väl saknas hjärtvägg i mellan kök/v-rum och mellan hallen/v-rum....fanns väl ingen så öppen planlösning 1942...
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Håller med Enk Projektet, det bör ha varit en vägg även i mittendelen från början, så att det blir en riktig hall/korridor innanför kapprummet. Är det ingen balk i taket där? Vardagsrummet är väl också en vägg borttagen i, det bör ha varit två rum från början, med stor dörröppning eller dubbeldörrar i. Den senare väggen ska väl knappast ha något med bärigheten att göra dock.
 
Takstolarna behöver ingen hjärtvägg. Dock verkar hela taket vara renoverat. Och nån typ av parallelltak har byggts. Ev är det råsponten som sviktar kanske pga renoveringen
 
Enk Projektet skrev:
Måste väl saknas hjärtvägg i mellan kök/v-rum och mellan hallen/v-rum....fanns väl ingen så öppen planlösning 1942...
Jag tänkte det samma.
Men det finns ju inget på ritningen, som förmodligen är en originalkopia.

Men där är en streckad linje längs trappan.
Vad är det för något?
 
Västerhaninge 17 skrev:
När jag tittar på din ritning kan jag inte se ngn bärande vägg på 2/3 delar av våningsplanet !

Spännvidden för takstolarna 7,2 m !

Skulle nog kontakta en byggnadsingenjör.
skulle spännvidden vara ett problem?
vet inte men jag byggde precis ett garage med vanliga fackverkstakstolar med spännvidd över 7,2m och går väll o spika ihop som klarar säkert 20m också. kan ju även bero på annat än takstolarna.
är nog bäst att anlita tex en snickare som får komma o kolla vad det beror på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.