Man måste först och främst veta om det är byggnadshöjd eller byggnadens höjd som ska mätas och vad det står i planen....
 
Området var skyddat av någon kulturmärkning till 1999. Då fick man inte ens måla husen i de färger man ville..helt otänkbart med en våning till. Jag flyttade in 2003, området var mycket trevligt och homogent, några hade byggt ut i markplan. Stadsmuseet och stadsbyggnadskontoret gick ut med en skrift 1995, som stadsmuseum fortfarande anser gälla för området, där det pratas om försiktiga utbyggnader som underkastar sig husets ursprungliga form, samt att utbyggnader bör ske in mot tomt...tomterna är ca 650m2 och avståndet mellan våra hus ca 9m.

Min granne kunde mycket välmående ett funktionellt hus med en utbyggnad på 25 M/2 i två plan.
vidare har byggritningarna en takvinkeln om 27 grader, det uppförda 30 grader. Detta gör huset ca 3 dm högre ( om jag räknat någotsånär rätt) vilket för mig är viktiga decimeter - skuggning av solfångare..
ingen instans tar någon notis om detta då planen säger Max 30 grader...
I mina ögon har han verkligen gjort vad han kan för att maximera sitt hus och i samma veva det värsta han kunnat mot sin närmaste granne. Egoistisk är ordet.

nåväl, fr.o.m. Idag är 3 M höga thujor på plats, så jag räknar med att slippa ha någon kontakt.. och dessutom min häck att effektivt ta bort ljus från hans kök.. :) hämden är lite ljuv också! Men framförallt slipper jag den mesta av insynen.. Hans andra våning har dock 2 fönster från vilka han ser rakt in i mitt sovrum och ner på min altan. Thujorna måste bli ca 5-6 M innan dom tar bort den insynen - blåkorn o vatten i sommar!

Vad ad hände med hänsyn.... o rättvisa..? Alla grannar i området är mer eller mindre chockade över att man som granne inte har något att säga till om.. Det finns några som har tätare mellan sina hus och höjdskillnad.. Permafrost är att vänta den olycklige!
 
Nu förstår jag inte riktigt. Dina tujor måste väl stjäla mer av ditt ljus än hans (vad det verkar) fullständigt reglementsenliga tillbyggnad. Eller är det viktigare att hämnas än att det ska bli så bra som möjligt för dig?
 
Nej det blir ingen skugga för mig från Thujorna fören de är ca 5-6 meter... Han har dock tagit sol från 14-18.30 från min altan.. Kalla det vad du vill, jag vill inte se dom - alls.

jag förstår vad intentionen med att mäta fasad parallellt med gatan var... Det förstår man när man går i området. Min grannes utbyggnad ligger mitt framför mitt hus, ett hus med långsidan mot gatan har sin egen tomt inåt sas.. Logiskt tycker jag - om hänsyn alls spelar någon roll... :/
 
Orginalfrågan kvarstår - någon som någonsin hört talas om NÄR man mätt parallellt med gatan?
 
Det står husets höjd i planen.. Från 1946..
 
Då tolkar jag det som att det är 6,5 meter till brytning mellan fasad och tak.
Om det så inte finns någon bestmmelse som t.ex. "gavelfasad får inte vara mot gata" tror jag din grannes bygglov följer planen.
 
Vad är läget? Är påbyggnaden byggd, eller har de bara fått bygglov? Dvs. har du faktiskt sett den här försämringen, eller är det bara en beräknad försämring?

Jag förstår heller inte argumentet att tujorna inte blir problem förrän de är 5 -6 meter höga. Avståndet mellan husen var 9m, Om vi antar att grannens nock (9,5m hög) ligger ytterligare 4m bort (8m brett hus, i mitt antagande). Då är avståndet till högsta skuggande punkt 13m. Om vi antar att dina tujor står 4m från ditt hus, dvs. på ca 1/3 del av avståndet. Då kommer dina tujor att vara skuggande vid din husvägg när de blir mer än ca 3m höga. Går du ut lite längre på din altan så kommer de att skugga vid ännu lägre höjd. Med reservation för att jag bara resonerar, jag har inte ritat upp det, så jag kanske tänker helt fel.
 
Vad är rättvisa skrev:
Orginalfrågan kvarstår - någon som någonsin hört talas om NÄR man mätt parallellt med gatan?
Om du menar beräkningsgrundande fasad ang byggandshöjd är det normala att man utgår från gatufasaden men BN kan besluta om annan beräkningsgrundande fasad beroende på husets utseende och omgivningspåverkan.
Så ibland kan nockhöjd vara beräkningsgrundande och då är bygghöjd = nockhöjd. Läs boken om lov och tillsyn, finns på nätet och kontrollera hur BN har resonerat och om du finner konstigheter är det kanske ditt bästa kort i en överklagan.
Att överklag kräver god motivering för att det skall prövas och kunna ge bifall, speciellt om grannen till synes följer DP.

Tujerna förtår jag somett sätt att hämnas och kommer säkert vara effektiva för de är normalt gräsliga enligt mig.
 
Mikael_L
@Vad är rättvisa
Jag tycker du ska vara jättelycklig.

Att det är tillåtet att byggas en våning till på ditt hus (eller rivas och byggas nytt större) har ju ökat din fastighets värde enormt.
Du har plötsligt tjänat en miljon eller något sådant på detta.

Ta en dag ledig från jobbet och ta med dig din käresta eller någon du håller av och gå och ät riktigt gott på något fint ställe och fira det hela.
 
  • Gilla
woodchuck och 3 till
  • Laddar…
Bygget är byggt, trots att jag processat det med expertis inom fastighetsrätt, och som tycker att just påverkan på området är förödande, liksom jag tycker! Så det känns överspelat, för EU domstolen - nä där går gränsen.
thujorna är främst för att skärma av oss, vi kan nog sägas hata varandra numer.. och jag vill inte ha någon insyn.
att hans kök nog blir betydligt mörkare framöver, ser jag som en stor bonus.
han tyckte att jag bara behövde vänja mig med en vägg till utsikt istället för blå himmel.. rättvist då att han slipper se något mer en en grön mur :)

Jag tittar ut genom sovrummet och ser att thujorna behöver bli ca 5.5m för att hans fönster på övervåningen inte ska ha insyn... Det är det som gäller i praktiken. Dom måste nogmupt 7-8 M innan jag får skugga från dom..

Mitt hus har garanterat förlorat en hel del i värde pga av skuggning, och det ger som sagt en hel del i direkt försämring av effekten från mina solfångare, som från september för reducerad effekt från ca 15.00. Tror att dom ligger i hel skugga i några månader från 14.30... Men dessa månader är iof effekten ändå relativt låg.. Mer stödvärme..

oavsett - jag tycker att opinion och hänsyn borde spela en mycket mer central roll när bygglov behandlas... Speciellt när det gäller just ljuspåverkande åtgärder. Kan också tycka att det är ologiskt att jag helt lagligt kan ha 7 M höga thujor, men bara 1.8m högt staket!
 
Jag fattar inte hur samma häck kan skugga för honom, samtidigt som hans hus skuggar dina solfångare.

Visst, du är förbannad, det har vi förstått, men för att vi ska ha någon aning om hur ditt problem ser ut bör du åtminstone visa oss någon form av "karta" över hur det ser ut. Sen kan man tycka att hämnd är ett barnsligt sätt att gå, åtminstone utan att veta mer om problemet.
 
Jag ser värdet på mitt hus försämras, då hans hus ligger i sydväst, 9 M från mig. Jag har en fasad som utsikt från mitt vardagsrum och min altan får skugga från sent augusti kl 15...

Min häck ger honom skugga på morgon och fram till ca kl 11..

Kalla det vad du vill... Han bygger ut påse tt sätt som han vet skulle vara det värsta som kunde hända mig. Det visste han då jag bokstavligen sagt så.. Han väljer att göra det, med maximal takvinkeln, tom högre en han byggritning, på ett arrogant och fruktansvärt otrevligt sätt. speciellt då jag överklagade... Jag var då säker på att jag som närmaste granne var det i miljön som påverkades mest, och därmed skulle fasad parallellt med gata mätas som husets höjd... Men det gäller inte, utan man "väljer" godtyckligt längsgående fasad... Fan hur svårt kan det vara! Det är ju de 9.5-10m som spelar roll, inte någon teoretisk skärningspunkt!!!

Att ha en grön mur mellan oss är ju bara bra, jag ser hellre den en detta fula hus, och de människor jag föraktar undviker jag all kontakt med. Är det barnsligt så ok.
 
Så här ser problemet ut.... Solen försvann just bakom hans tak... image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Vad är rättvisa skrev:
oavsett - jag tycker att opinion och hänsyn borde spela en mycket mer central roll när bygglov behandlas... Speciellt när det gäller just ljuspåverkande åtgärder.
Nej varför då.
Det är just själva skälet till att det skapas detaljplaner. Alla kan snabbt och enkelt se vad man har tillåtelse att göra på sin egen fastighet samt vad grannar kan komma att ta sig till på sin fastighet.
Helt perfekt enligt mig. Inget dravel med hänsyn och att den som argumenterar bäst vinner. Utan svart på vitt, rättvist och bra.
Allt annat öppnar för en fantastisk mängd godtycke och kommer garanterat generera en oerhörd mängd "överkörda" grannar.

Och att kolla detaljplanen är faktiskt din jävla skyldighet när du köper hus eller tomt, om du anser att vissa saker i din omgivning inte ska vara tillåtna.

Så mitt tips när du köper hus nästa gång är att studera detaljplanen och se till att du förstår vad som menas. Och sen tänker du dig att alla grannar gör det "värsta" dom kan enligt plan, och så avgör du om du kan leva med det eller inte.
Annars köper du ett annat hus, alternativt köper du så många tomter runt omkring dig som du anser dig behöva för att freda din "hemfridszon".


Jag skulle varit fullkomligt galen på dig om du varit min granne och hållt på så envetet att stoppa allt det som jag har laglig och detaljplanenlig rätt till att göra.
Det hade faktiskt varit du som stulit min rätt, och min tid, och min sinnesfrid.
 
  • Gilla
Cujo och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.