Hej är det någon som har erfarenhet av att använda Sälg vid möbel snickeri förutom svepaskar.
I dag används den mera i konsthantverk, slöjd, leksaker, och framföralt till ved.
Den rödare kärnveden är så fantastiskt fin och kontrasten mellan den nästan vita splintveden och kärnveden är strålande.

Mvh Pär H
 
Jag har gjort smörknivar av sälg, funkade lika bra som något annat träslag :cool:.
 
Ja sälg används ofta till bruksföremål ett mjukt och bra matreal att tälja i men jag undrar mera om någon har lite mera erfarenhet av att tillverka möbler tex vackra dörrar till skåp
Pär
 
Lyfter denna fråga.

Fick besök av Herr Bäver och han tyckte vi hade minst ett Sälg-träd för mycket på tomten så det fixade han så det föll inatt. Har hållit på hela dagen med att kvistat av och fått bort kronan som hamnade uppe på vägen.

ImageUploadedByTapatalk1382899386.151626.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByTapatalk1382899402.452321.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByTapatalk1382899434.655750.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Han fixade också så att jag fick lov att ta ner två äldre körsbärsträd med. Bägge av äldre slag.

Sälgen var fullvuxen, ca 40år. Tjock stam första 2m. Sedan två kraftiga stam/gren som är ca 2m de med. Hade tänkt försöka göra något med de bitarna, resten av grenarna får bli ved. Men vad/hur ska jag göra med dem?
Samma sak med körsbären, sparar stamen, men hur?
 
Bengt Andersson sammanfattar sälgens egenskaper så här, enligt bifogad bild, i sitt examensarbete "Gott virke" från 1987

ur gott virke om sälg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack sven snickare
 
Så det är inte mycket Sälg duger till om man inte skall göra svepaskar eller knivhandtag?
Tänkte eftersom den verkar vara tålig mot vätska om man kanske kunde göra skärbräda? Eller är den för mjuk?
Även svarvade skålar, men det kanske inte håller?
 
Jo det går att svarva div saker i sälg. Det är inte så dugligt till möbler som utsätts för stora påfrestningar tex en stol. Men ett skåp eller små lådor går utmärkt att tillverka.

Pär
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Tack Pär H.

Då kommer jag spara de tjockaste/finaste bitarna så kanske det blir lite saker framöver.
 
Lyfter igen.
Skulle det funka att göra en skärbräda av sälg? Eller är den för ömtålig tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.