Vill först säga att det smärtar ända in i benmärgen att läsa era hemska upplevelser och erfarenheter och allt det enorma strul ni råkat ut för med era byggare. :'(

Jag verkligen känner med dig Tiny och det är otroligt hur rättlös man kan vara i dagens moderna sverige.

Av en massa dåliga val hade jag valt det minst dåliga tror jag. Släpp in byggaren igen så att han får åtgärda felen om det erbjudandet finns. Tolkar jag det rätt att det isåfall skall ske på byggarens bekostnad? Alla åtgärderna alltså??

Även om du inte har förtroende för honom. Dokumentera sen dagligen vad som gjorts. Före och efter bilder för att dokumentera att kvaliteten upprätthålls. DAGLIGEN!!! Se till att någon KOMPETENT person besiktigar arbetet fortlöpande allt eftersom det fortlöper.

Samtidigt belyser hela denna diskussionen ett allverligare problem. HUR skall man våga investera i något så omvälvande och dyrt som ett hus utan att ha en trygghet och säkerhet om arbetet inte utförs på rätt sätt. Varför fungerar inte dagens lagar och regler och försäkringar.

Jag och min tjej står själva i tagen att kanske bygga nytt hus men jag blir ärligt skrämd och oroad och avskräckt när man kan hamna i sådana här problem alltså.

Frågan är om man idag vågar göra en sådan investering. Jag sitter iallafall inte på ett överskott av miljoner som kan täcka upp ev. tvister och advokatkostnader och reparationer av fel som fackmannen inte klarar av.

Jag är uppriktigt skrajj alltså när jag läser allt elände man kan drabbas av!
 
Hej medmänniska Mahler,
Avseende:
"Av en massa dåliga val hade jag valt det minst dåliga tror jag. Släpp in byggaren igen så att han får åtgärda felen om det erbjudandet finns. Tolkar jag det rätt att det isåfall skall ske på byggarens bekostnad? Alla åtgärderna alltså??
Även om du inte har förtroende för honom. Dokumentera sen dagligen vad som gjorts. Före och efter bilder för att dokumentera att kvaliteten upprätthålls. DAGLIGEN!!! Se till att någon KOMPETENT person besiktigar arbetet fortlöpande allt eftersom det fortlöper."

Vi håller på en, under omständigheterna blygsam, summa pengar, vilka Den Onde vill ha. Till precis vilket pris som helst verkar det som; han har upprepade gånger ljugit vår advokat rätt i ansiktet utan att så mycket som blinka.

Att vi ska komma överens om vad som ska utföras (och inte!! rör inte mitt kök!!), vad som ska inköpas, hur jobb ska utföras (= INTE bara latex), vilka som ska utföra jobbet (INTE de som varit där tidigare) samt att de ska godkänna våra viten för olika saker som inte kan åtgärdas samt att vår Master får hålla efter dem med befogenhet att domdera - vilket är mina förutsättningar för att utsätta mig för detta - känns ju inte så sannolikt...

Ju längre dagen går desto mer lockande blir det att ta fighten; jag skulle vilja se honom stå o ljuga i en domstol så att vi kan få visa hela världen vilket fegt kräk han är.
:(

Jag uppskattar, verkligen, omtanken. Min omgivning orkar liksom inte stötta längre, det har gått för lång tid, nu är de mest frustrerade för att det inte "händer" någonting.
/Tiny
 
martintimell skrev:
Varför inte hänga ut företagen!!! Så länge man presenterar fakta kan det väl inte spela nån roll eller??
Håller med dig så länge det är fakta så bara ut med namnen, hur ska det annars bli stopp på det. Ta till exempel familjen som proccesat med en byggfirma i 4 1/2 år.
Och ännu inte fått rätt fast att det finns besiktnings protokoll och massor av foto!
Kolla själva deras hemsida: www.hemskahus.se


Jag tycker synd om dem.
 
E
Jag känner verkligen med er, Tiny, och håller alla tummar och tår att ni ska orka ta er igenom det här och få rätt! Det är rent förj*vligt hur en del missköter sina jobb. Vi(jag) har själva slängt ut "hantverkare" från vårt hus och även om det kommer att ta väldigt mycket längre tid att färdigställa kök och matrum själva, så vet vi iaf att det blir riktigt gjort. Tack och lov har vi fått tag på en bra elektriker, den som finns i byn har vi valt att inte ens fråga efter att ha hört om andra som anlitat honom. :cool:
 
Senaste nytt från twilightzone:

Vårt badrum på övervåningen är för tungt för huset.
(Fast vi har fått särskilda skriftliga dokument som intygar motsatsen.)

Nu är det på väg ner i köket á la Gevalia....
(Krävs inte mycket fantasi för att fråga sig vad ett gemensamt bad skulle resulterat i...)

Det vore komiskt om det inte var för att det är så förbannat tragiskt.
 
Tiny>Ehh, vad tusan är det för bjälklag om ett badrum håller på att rasa ner? Är det gamla skador inblandade eller vad? Det låter mer än absurt minst sagt.

/Kent

 
malmo skrev:
Håller med dig så länge det är fakta så bara ut med namnen, hur ska det annars bli stopp på det. Ta till exempel familjen som proccesat med en byggfirma i  4 1/2 år.
Och ännu inte fått rätt fast  att det finns besiktnings protokoll och massor av foto!
Kolla själva deras hemsida: www.hemskahus.se


   Jag tycker synd om dem.
Ja fy tusan, dem är det synd om. Vilka lallare som byggt familjens hus.. Hur kan man utföra en grund på det viset de gjort. Särskilt de staplade tegelstenen igrunden får en att häpna...
 
Tiny skrev:
Ju längre dagen går desto mer lockande blir det att ta fighten; jag skulle vilja se honom stå o ljuga i en domstol så att vi kan få visa hela världen vilket fegt kräk han är.
:(
Jag har svarat ditt PM nu Tiny. Fyllde hela PMet med berättelsen om mitt eget elände - sorry! Vill bara säga till dig, som jag också skrev i mitt PM, att det är en sak att ha rätt och en helt annan att få rätt! Man vet liksom aldrig hur det går om man tar sina chanser i rätten! Och det kostar pengar! En sådan här situation är så kaotisk (man vet inte hur man ska klara ekonomin, familjen har ingenstans att bo, man känner sig kränkt och har ingenstans att vända sig med sin frustration etc) så det gäller att dela in problemet i små hanterbara delar. Prio ett för er kanske måste bli att göra huset beboligt. Skaffa en bra advokat (kolla först att ansvarsförsäkringen täcker det) och låt henne/honom slåss mot entreprenören ett tag medan ni bygger klart! Prio två att slutföra allt med entreprenören. Tiden läker faktiskt såren efter den kränkning ni blivit utsatta för även om ni inte tror det just nu. Och som sagt det är en sak att ha rätt men en annan att få rätt och det inser ni kanske om ni får distans och tid för eftertanke. Äh vad fasen vad jag försöker säga är ju egentligen bara håll ut för det finns ett ljus i änden på tunneln och fy f-n för alla entreprenörer som förstör folks drömmar om att bygga sitt eget hus!
 
Snickarboden skrev:
Tiny>Ehh, vad tusan är det för bjälklag om ett badrum håller på att rasa ner? Är det gamla skador inblandade eller vad? Det låter mer än absurt minst sagt.

/Kent
Jaa...
Gamla skador? Det är ett nybyggt hus - vi skulle ha flyttat in i påskas!

Fakta om badrummet:
2 golvbrunnar, 1 duschhörna 1 badkar. Helt plötsligt kom man på att vi har fel golvfall i duschen (något i a f vi inte märkt), så man lägger på ett till lager klinkers. Resultat: det är fel golvfall till badkaret nu; plattis orkade inte göra ett lika snyggt jobb i duschen igen; allt i hela rummet är på fel höjd. (Plattis får f ö inte tala med oss har det visat sig...)
Vi har 60 cc mellan balkarna i golvet i badrummet (ovan köket).
Man har borrat i dessa balkar på ett sätt som inte är OK o dragit ledningar o rör igenom (detta finns det foton på av en ren slump).
Taket i köket har satt sig, vilket dels visar sig i form av sprickor här (både i skarvar o övrigt), men än tydligare är hur det tynger på krönlisten ovan köksskåpen (tidigare ej dikt mot tak) där ett hörn t om har "vidgat" sig o inte går att trycka ihop eftersom utrymmet helt enkelt inte finns längre.

Okänt:
Det är möjligt att vi har fel fuktspärr.
Det är möjligt att det är helt "öppet" ut mot kattvind bakom en list.
Man påstår sig ha förstärkt golvet för att klara kaklat på 60 cc.
Ingen vet om någon form av förstärkningar har gjorts för att man borrat sönder bärande baklar.

Så: rekomenderat för ett kaklat badrum är 30-40 cc, oborrat förstås. Vi har 60 cc vilket ska vara förstärkt, men är borrat i. På detta läggs sedan TVÅ lager...

Och detta vill man naturligtvis inte göra något åt, så man ger oss ett intyg från konstruktören som säger att huset ska kunna bära vikten. Man frågar sig då hur frågan ställdes till konstruktören...

Och det spelar i min mening ingen roll: vi har fortfarande odiskutabelt fel fall till badkaret. Och rummet ser inte ut som det vi har beställt. Och oavsett vad de skriver under på så spricker taket. Det känns som att resonera med en treåring.
/Tiny

 
Tiny>Som sagt, jag fattar inte hur de kan ha försvagat bjälkarna så till den grad så att de inte bär upp ett badkar. Där har du ett rejält problem om jag skall vara ärlig.

De har nog inte förstärkt golvet däremot så lägger man golvgips på för att få det stumt och för att eventuellt bygga korrekt fall, golvspån sviktar nämligen lite och sätter man klinker på det så spricker plattorna.

Oavsett vilket så är det viktigaste nu att se till att bjälklaget repareras och är det ett nybyggt hus med badrum på ovanvåning så skall bjälklaget dimensioneras för detta. Allt annat är ju ren idioti och bevisligen har de inte räknat rätt om klantarslena sen inte har nästintill lyckats borra och hugga sönder bjälkarna. Men de måste väl ha gått själva där och känt hur det sviktar?

Vad då två lager klinker förresten? Vägde de inte av innan de började? Var de nyktra? Det hela låter som sagt absurt och det verkar ungefär som ett gäng lärlingar som aldrig varit ute hos någon har varit på och fibblat.

Kunde vara kul att se bilderna, ja eller inte direkt kul men intressant. Tyvärr så kan ni nog räkna med att riva ut hela badrummet och göra om det och en hel del annat.

Det verkar lite som om den ena bara försöker göra sitt jobb (fast jäkligt dåligt) och sen skyller på den andre och det där är ett problem men KA skulle ha gjort sitt jobb och kontrollerat bättre, det är lite sådant man skall ha en sådan för.

I och för sig så förvånar det mig inte så mycket för tyvärr så är det idag så att snickarna gör sitt, plattläggarna sitt o s v och ingen kommunicerar med varandra, det är nämligen inte deras problem *suck* Jag gillar inte riktigt det arbetssättet men det blir ofta så med ackorden tyvärr och när folk mestadels går på storbyggen. Man kan inte jobba på samma sätt när det gäller villor. Nåja, det är min syn.

Ni har lite pyssel med advokat men att några har gjort dundertabbar är helt klart, jag hade gått på KA i första hand.

/Kent
 
Snickarboden skrev:
Tiny> jag hade gått på KA i första hand.

/Kent
Om Tiny ursäktar att jag kapar tråden lite; Hur är det med KA är de ansvariga personligen eller via sitt företag eg om KA företag är konkursat finns det då någon möjlighet att ställa KA till ansvar???
 
Asså Tiny....det där är bland det sjukaste jag har hört.

Låter som att det kommer att behövas kraftiga åtgärder för det där. Man tror att sådant inte händer.

Faktum är att vi håller på i en kåk nu där dem har kapat i bjälklaget för avluftningen till avloppet och sedan fått göra en avväxling. Helt sjukt att inte planera huset utan att bygga allt, sedan tänker man "ajusdet man måste ju dra rör också, vi kapar och avväxlar"
 
Sjukt ja men inte ovanligt. Jag har varit på en del byggen och på ett så kunde man inte komma åt ett kryputrymme på något sätt. Det var nyproduktion *suck*

Hur det huset mår idag vågar jag inte gissa med tanke på att det var många hundra liter vatten som låg inne i det utrymmet. Det var bara ett bygge på sisådär en fem mille så klart man fuskar då *morr*

/Kent

 
Ja fy satan vilken mardröm! Jag kanske är en aning naiv men vad är det för jävla klåpare, lallare mm som överhuvudtaget gör såhär? Inte säger man att jag kan det o det osv o sen har man inte en jävla aning om hur man gör? Ja jag är hjärnkirurg, inga problem det fixar vi! (Ok inget bra exempel kanske men ni förstår poängen) Var ända in i h*vete är yrkestoltheten ngn stans? Tänk om man på sitt jobb skulle säga att ja då gör vi såhär o såhär och sen är det helt käpprätt åt skogen och kunden har förlorat en jäkla massa pengar, jag skulle få sparken direkt och förmodligen bli personligen skadeståndskyldig eller så skulle min försäkring täcka det. Vad är det för avskum som finns i byggbranschen? Var är, som sagt, ykesstoltheten? Är hantverkare inte intresserade av att göra ett bra jobb? Visst det finns miffon i alla branscher men varför känns det som om byggbranschen är överrepresenterad på minuskontot? Är det månne Byggnads som, trots att ingen vill ha ackord har det ändå, för då utgår ju ackordstillägg som Byggnads tjänar på. VArför är Byggnads det "rikaste" fackförbundet?
 
Tiny, berätta mer om ditt badrum. Jag är journalist och söker en liknande berättelse till en ny tidning för hantverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.