Har precis rivit hundkojan dit det var värme utdraget. Har planer på att i framtiden om X antal år bygga växthus där och kanske ha nytta av ett element där, hur som helst vill jag inte ha rören stående mitt på gräsmattan.

Jag trodde innan att det var plaströr och något mjukt skum i som isolering men är kopparrör (tror jag) och hårt skum. Vet ju att kopparrör är ganska mjuka och böjbara men är rädd för att göra sönder det om jag börjar böja.

Hur hade ni löst detta?



IMG_0394.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ställ en stor kruka med hål i botten ovanpå, fyll med jord och plantera en blomma. Klart!:p
 
Antar att du kunnat dränera rören...

Är det inte enklast att gräva ned en brunn och kapa rören där i? Sen lägga ett lock på. Då kan du sen koppla nya rör från brunnen.
 
Ja jag har dränerat rören.

Varför en brunn? Hade tänkt bara vika ner dom för att sen böja upp dom men det kanske är uteslutet.

Känner inte för att ha ytterligare en brunn på gräsmattan helst. Kanske kapa rören i marken och... hmm ja typ som du sa iofs. Fast jag hade tänkt bara ha dom i jorden fast det kanske inte är bra?
 
Sätt en spalje och en rejäl klätterväxt där och låt röret vara som det är.
 
Jag hade inte vågat böja ned och sen senare böja upp dom. Du ser ju inte ens om det blir veck/brott.

Klart att det går att kapa, plugga och kräva ned, men för att förenkla för dig själv i framtiden hade jag byggt ngn typ av brunn, den kan ju vara helt nedgrävd (locket under gräsmattan). Glöm inte bort var den var ;-)
 
Tack för era svar.

Men varför just brunn? Kan jag inte kapa rören och plugga igen och bara låta ligga i marken. Kanske en cementplatta eller nåt över för att skydda när man ska gräva upp då.
 
Krilleman
Men vänta här nu! Kulverten tillverkas i plant tillstånd, men kommer levererad i rulle från fabrik, så varför inte gräva dig ner, och täta till änden så den inte suger fukt, och bara "rulla ut" änden plant? Vad är det fysiskt som skulle kunna vika sig då när man åter-monterar änden rakt uppåt?

I min mening inget som helst problem!
 
Det var så jag kände också, men röret med skum känns så stelt så blev osäker på om jag vågade böja ner det. Sen som någon skrev OM det blir läckage så syns det ju inte.
 
Plasten är värmekänslig så värm lite med en elfläkt så blir den mjukare.
Böj sedan ner den i en grop. Lägg en tegelsten över ändan så du kan hita den igen när du vill.
 
Jag behöver inte vara orolig för läckage då som bl a Larsa nämnde?
 
Redigerat:
Krilleman
Läck på vad? Missar jag något här?
 
Jag tänker på kopparröret, går det böja hur som helst utan att det går sönder?
 
Men varför böja, gör som krilleman_215 säger fortsätt gräv i rörens riktning och räta ut rören i rörgraven, då behöver du endast försiktigt böja tillbaka dem om du bygger ditt växthus. Men se till att dom ät tömda på vatten och väl pluggade samt skydda ändan av isoleringen.
 
Jag tror vi tänker på samma sätt eller om det är jag som inte förstår. Men jag har ju tänkt gräva vidare för att få röret rakt eller under marken så smidigt som möjligt. Men detta är böja för mig, jag ska ju inte böja det tillbaka som ett U.

Är det så ni menar?

Har än så länge bara satt över silvertejp men ska köpa "rörplugg" eller vad det kallas.

Hur skulle ni skydda isoleringen? Tejpa fast en plastpåse runt eller behövs det bättre. Har ju stått oskyddat utanför hundkojan så kan ju inte va känsligt för fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.