Hej!

För en stund sen löste JFB och säkringen för en grupp i min lägenhet. Strömmen är återställd på den gruppen, men en annan grupp är strömlös.

Min gissning är att jag har tappat en fas i elskåpet i källaren, detta är låst.

Jag har trefas-uttag till spisen. Kan jag på ett enkelt sätt mäta i det uttaget för att se om en fas är borta? Isf, hur?

MVH

Jonas
 
Du kan testa startade ugnen och mecka lite och se om några konstiga fenomen dyker upp som att t.ex. hallampan börjar lysa svagt när du vrider på värmen m.m

//Patrik
 
Tack för svar.

Nej, inga sådana konstigheter uppstår. Glömde ju skriva att spisen är enfas, men uttaget på väggen är fullkopplat. Tänkte att jag kanske kunde mäta på uttaget om en fas saknas, och isf hur?

MVH

Jonas
 
Har du något mätinstrument? vad har du förelcentral? automatsäkringar eller porslin? I Porslinssäkringar är inte alltid den lilla färgmarkeringen trillar bort vid utlöst säkring. Har du dessa så bör det dessutom finnas ett litet testhål i varje propphuv som man kan mäta om man har ström. bara mäta mot central kapslingen tex en skruv i kåpan utan färg över sig etc.

Annars ring bovärden eller securitas eller vilka som har jouren hos dig om du inte kommer åt elcentralen/mätarblocket i källaren. Inget annat som inte fungerar i bostaden?

Tipset med spisen fungerar bara med 3 fas spis. (eller andra 3 fas laster tex värme element.)
 
Ja, jag har mätinstrument. Dvärgbrytare i centralen. Min första tanke var att öppna centralen och mäta där. Men det är ju betydligt enklare att komma åt i spisuttaget, därför frågade jag om jag kan se där om en fas är borta.

Allt förutom en grupp fungerar i lägenheten.

Vill kolla så mycket som möjligt i lägenheten innan jag ringer jouren. Elen i lägenheten är mitt ansvar, så ringer jag jouren och det visar sig att felet är hos mig får jag en saftig räkning.

MVH

Jonas
 
Är det ett sånt här
uploadfromtaptalk1383247064568.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller ett sånt här uttag du har?
uploadfromtaptalk1383247122797.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trefasuttaget överst har jord i mittstiftet, nolla nere till höger, och faser på de tre övriga hålen.

Låter konstigt att du har en enfasspis om du skulle ha fullt bestyckat perilexuttag....
 
Släng upp en bild på centralen,. Skruvar du försiktigt bort kåpan så kan du se om du har en fas eller 3 fas matning. Mät på alla skruvar på säkringarna. OBS!! äldre automatsäkringar är inte alls pet skyddade som dagens så rör inget med händerna. Har du testat slå av och på den berörda gruppen som inte fungerar? Går säkringen återställa? Överlast? kortis? kanske är säkringen av äldre årgång och har således gått sönder.
 
Mest troligt att en säkring gått längre bak, lös akuta elproblem med förlängningssladd och ring under kontorstid i morgon annars lär det bli dyrt.
Kolla om du kan hitta var felet uppstått och försök avlägsna det. Klämt en sladd i dörren eller liknande kanske?
 
Jag har perilex. Mäter jag mellan faserna och nollan för att se om någon är död?

Inte så konstigt egentligen, ny el i lägenheten och jag behöll min gamla spis.

MVH

Jonas
 
Slugge skrev:
Mest troligt att en säkring gått längre bak, lös akuta elproblem med förlängningssladd och ring under kontorstid i morgon annars lär det bli dyrt.
Kolla om du kan hitta var felet uppstått och försök avlägsna det. Klämt en sladd i dörren eller liknande kanske?
Jag gissar att en huvudsäkring har gått i källaren.

Det var brödrosten som löste JFB:n.

Visar det sig att en huvudsäkring har gått ringer jag jouren, så får dom fixa det ikväll. Den kostnaden får föreningen ta, då vi medlemmar inte har bestämt att våra huvudsäkringar ska vara inlåsta i källaren.

MVH

Jonas
 
Lilak skrev:
Jag har perilex. Mäter jag mellan faserna och nollan för att se om någon är död?

Inte så konstigt egentligen, ny el i lägenheten och jag behöll min gamla spis.

MVH

Jonas
400V mellan faserna
230V mellan fas och nolla eller jord.
Mellan jord och nolla ska det vara 0.
 
Du kan mäta i ditt perilex. mellan faserna ska du ha 400 V, alltså L1-L2, L1-L3 samt L2-L3, 3 gånger ska det visa detta alltså om du mäter i alla hål.
 
Kopparkullen skrev:
Trefasuttaget överst har jord i mittstiftet, nolla nere till höger, och faser på de tre övriga hålen.
Nollan ska vara uppe till vänster i perilexuttaget.
250px-Perilex_box_diagram.svg.png
 
Tror att han höll uttaget upp och ned. Därför nollan på fel sida.
 
Hej igen!

Nu har jag mätt.

L1-N 230 v
L2-N 230 V
L3-N 0 v

L1-L2 400 v
L1-L3 180 v
L2-L3 180 v

Bekräftar dessa resultat att min misstanke, att en fas fallit bort, stämmer?

Såg att det på elmätarens (Iprobe M31-1) display står: fel:1. Kan det också betyda att 1 fas är borta?
MVH

Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.