Vi är i gång med renovering av vårt kök.
Vi blev rekommenderade en elektriker från ett byggföretag.
Min man ringde honom och han skulle komma hit och kolla.
Han kommer hit och vi visar vad vi vill ha gjort. Han kunde inte just då säga ett pris på det.
Vi ritar upp exakta platserna och skriver ut en ritning på hur köket kommer se ut.
Han ringer upp min man och vill komma och kolla igen. Tur är att mannen jobbar 5 minuter hemifrån så han åker och låser upp på direkten.
Min man påtalar igen att vi vill ha en offert.
Senare på eftermiddagen skickar han ett sms med ett totalpris på vad det kommer kosta efter ROT-avdrag. Vi tycker det verkar väldigt mycket men kanske ändå inte. Vi har ingen jättekoll på vad material kostar. Hur som helst, visst kan jag betala det han vill ha men jag vill ju veta vad de olika delarna kostar. Tex kanske vi vill strunta i spotar om det känns onödigt mycket pengar. Sen vill jag ju veta hur stor del av priset som är arbetskostnad.
Min man ringde honom förut igen men han var mitt uppe i ett arbete och hade inte riktigt tid att prata men han menade på att visst kunde han skriva en offert men att allt arbete med att åka fram och tillbaka och skriva en offert och räkna o räkna snart skulle äta upp avdraget på arbetskostnaden.
Jag blir förbannad när jag hör det.

Är han inte skyldig att ge oss svart på vitt vad som kostar vad i stora drag?
Det är ju ett antal tusen vi ska betala för det.
 
Han är troligen inte så intresserad av jobbet, orsaken är att det brukar bli mycket ställtid som är svårt att få kunder att godta. Det brukar vara svårt att få någon ekonomi i mindre renoveringsarbeten, det blir helt enkelt för mycket tid som är svårt att ta betalt för. Och han måste ju naturligtvis ta så mycket betalt att han även har intäkter för den tid han lägger ner på offerter och kundkontakter. Dessutom är det helt upp till honom att lämna det pris han vill sedan är det upp till dig att endera godta eller förkasta priset.
 
Klart du har rätt att få en ordentlig offert. Elektrikern behöver inte åka fram o tillbaka för att ge dig en offert utan den kan mailas eller skickas på posten.

Kontakta en annan elektriker så du har något att jämföra med.
 
Kom på en annan grej med det här med ROT-avdrag. Arbetskostnaden måste han väl ändå vara skyldig att redovisa så vi vet hur mycket vi använt av ROT-avdraget. Man är ju inte fri att använda hur mycket som helst.
 
Om inte annat får du ett brev från skattemyndigheten där det står att dom har betalat ut rot pengar. Om den summan inte stämmer mot arbetskostnaden ska du ta kontakt med skattemyndigheten för att "rätta till" beloppet. Får du ett fast pris ska arbetskostnaden specas, har du ett arbete på löpande räkning ska arbetskostnaden stämma mot summan på fakturan, där arbetskostnaden ska vara specad.
 
Fast jag vill ju veta dessa siffror innan arbetet är utfört och jag får fakturan. Han gav oss en total slutsumma på arbetet inklusive material på sms:et
 
Om du inte är nöjd med priset vänd dig till någon annan, lämnar han ett fast pris ska han även lämna priset på arbetet. i kronor och ören eller som en procentsats. OCH få priset skriftligt.
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Jag har svårt att förstå vad problemet är:
Begär man in en offert på ett jobb förväntar man sig väl en exakt summa på vad allt kostar likt elektrikern har lämnat.
Offert är bra för båda parter är överens, även om hantverkaren skulle skriva ett timpris på fakturan på 1000kr/ h
är ju priset redan förut bestämt.

Vill man ha en prislista på jobbet får man fråga efter det. Exempelvis Ahlsells bruttoprislista - XX % eller liknande.
Men då blir jobbet löpande mot en eventuellt uppskattad tidsangivelse till ett timpris
Alternativet är att få ett fastpris på materialet och ett pris på tiden.

Ta in fler offerter.... men man får ofta det man betalar för
 
Oseriös elektriker...man lämnar en offert skriftligen inte via sms!
Mtr och arbetskostnad skall redovisas i offerten.
Det skall tydligt stå att det är ett fast pris om det är ett fast pris.
Tips... Att fixa lite el i ett kök är inget jättejobb, att räkna ett fastpris på ett litet jobb tjänar elektrikern mest på.
Hitta en annan elektriker och ta det löpande.
 
Hur man skriver en offert är lite olika, ibland skriver jag vad arbetskostnaden är och ibland en klumpsumma för den färdiga anläggningen vad det nu må vara.

Men en seriös elfirma ska det inte vara några problem att ta en köksrenovering på löpande, det SKA bli billigare om han inte räknat bort sig totalt!
För det är svårt att räkna på såna här jobb, man tar i lite extra för man vet inte vad man stöter på...
Men av alla kök jag gjort så har då alla varit löpande.

Vil man ha fast pris, ja då är det bara att ta in några offerter och ta den man tycker känns bäst, billigast är inte alltid bäst! Sen kan ett tips vara att speca vad man vill ha för uttag och material, annars KAN man få nån billig skit.
 
lenaalm skrev:
Är han inte skyldig att ge oss svart på vitt vad som kostar vad i stora drag?
Nä varför skulle han vara det?? Han kanske inte vill blotta sina delar i en offert baserad på fast pris.
Däremot kan man kanske diskutera hur seriöst det är, men nej, han är inte skyldig till det.

Däremot måste han ju kunna tala om för er hur stor arbetskostnaden er om inte annat för att bedöma huruvida man kan nyttja ROT-avdraget......
 
Redigerat:
Tack för era inputs. Det blev en totalvändning idag. Elektrikern skickade ett nytt sms till min man där han tackade för visat intresse men att han avstår arbetet hos oss. Så nu har en ny varit och tittat och lämnar offert på måndag. Vi ska även ringa en annan som förhoppningsvis vill kolla.
 
Även elektriker läser detta forum.. :)
Men lycka till i jakten på en ny och förhoppningsvis mer tillmötesgående elektriker.
 
Det finns struliga kunder som vägrar lyssna på vad man föreslår. Man känner det det direkt om det känns som en strulig kund. Brukar sluta med att man lämnar ett högt pris alternativt att man har tid om ca 4-5 veckor.

Dvs det finns dåliga hantverkare och dåliga kunder...

(Vill understryka att jag inte påstår att TS är det)
 
  • Gilla
Eyeball och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.