I beskrivningen till vår studsmatta så rekommenderades att man skall förankra denna då stor risk fanns att den skulle flyga iväg vid kraftig blåst. Misstänker att detta står i de flesta bruksanvisningar, har man inte följt dessa så får man nog skylla sig själv. Hade min granne var så korkad och inte förankrat sin studsmatta och det vid storm (med många varningar) och vi hade fått skador på egendom eller än värre personskador så hade jag iallafall blivit flyförbannad!
 
Ec1 skrev:
I beskrivningen till vår studsmatta så rekommenderades att man skall förankra denna då stor risk fanns att den skulle flyga iväg vid kraftig blåst. Misstänker att detta står i de flesta bruksanvisningar, har man inte följt dessa så får man nog skylla sig själv. Hade min granne var så korkad och inte förankrat sin studsmatta och det vid storm (med många varningar) och vi hade fått skador på egendom eller än värre personskador så hade jag iallafall blivit flyförbannad!
Visst är det klart lämpligt att plocka undan studsmattan vid blåst, eller förankra den. Men frågan är om man rent juridiskt är skyldig till det. Vid normala vindar står den ju stabilt utan förankring. Upp till vilken nivå är man skyldig att förankra studsmattan?
(Eller bilen, skottkärran, bilen, cyklar, altanen, taket, krattan etc)
 
C
mikael_thn skrev:
Visst är det klart lämpligt att plocka undan studsmattan vid blåst, eller förankra den. Men frågan är om man rent juridiskt är skyldig till det.
Det är skillnad på att vara skyldig att göra något och att kunna betraktas som oaktsam om man undlåter att göra det. Det är s.a.s inte förbjudet att vara ansvarslös men man kan få stå till svars för det om det händer något. Oaktsamhet är ju också en bedömningsfråga, det går inte att sätta en absolut gräns.

Bilar, skottkärror, krattor m.m är en fånig jämförelse. Det blåser ju inte inte iväg med de vindstyrkor vi har i Sverige. Inte några längre sträckor iallafall. En studsmatta är ju däremot ett ganska uppenbart vindfång. En båt är väl mer relevant att jämföra med. Alla båtägare vet att man måste förtöja ordentligt när det blåser.
 
Redigerat:
C
ion skrev:
Såvida man inte har en ansvarsförsäkring, då tages väl allt på den, med egen självrisk.
Ansvar ingår väl i alla hemförsäkringar?
 
I
cpalm skrev:
Ansvar ingår väl i alla hemförsäkringar?
Vet inte, men det är möjligt.
 
C
Ansvar ingår alltid I hemförsäkringen
 
De juridiska diskussionerna åsido, om det var min vägg som hade fått en skada av grannens studsmatta som inte var demonterad eller surrad så hade jag givetvis krävt att väggen återställes. Om det fungerar med en klickfärg så är det ju bra, men om det inte går att få väggen snygg pga nyansskillnad så givetvis en ommålning av hela väggen, om dess skick nu inte är så pass risigt att färgen redan torkat och flagnar. Jag förutsätter att väggen är i nyskick då grannen gör så stort väsen av det. Är det en risig vägg och grannen fikar efter "gratis ommålning" är saken helt annan, men den informationen har vi inte i tråden. Finns ju ingen chans att jag tänker lida för att grannen inte tar ansvar för sina leksaker. Man varnade på radion specifikt för studsmattor, så det var ju inget som kom från klar himmel.
 
Vad är "ansvar" i detta fallet, en "ansvarsförsäkring" om det är det som menas är ju något som företag brukar ha ifall något händer i verksamheten.
 
Jag tycker är skönt att studsmattan träffade väggen och inte ett barn....
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Det är väl klart att TS, som har orsakat en skada på grannhuset genom sin försumlighet, skall ersätta eller åtgärda skadan.

Det jag vänder mig emot är att en hel vägg skall behöva målas om för att det har blivit lite skavmärken.
Det borde ju kunna bättringsmålas lokalt till kostnaden av en liter färg och en pensel.

Eller vad är det för ett fantastiskt hus som är så perfekt i sin finish att en hel fasad måste målas om för lite skav?


Eller förresten, en liter färg, en pensel och en flarra whisky då som plåster på såren :)
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Man skaffar försäkringar för sådant man är rädd om, alltså det är grannen som kontaktar sitt försäkringsbolag och begär ersättning för den skada han har råkat ut för. Skulle det vara så att hans försäkringsbolag har krav på TS så vänder sig dess till TS försäkringsbolag. Sedan kan man alltid värdera grannsämjan och är den god så gör man som man tycker själv är den redan körd så låt försäkringsbolagen sköta allt snack. Det är därför man har försäkringar, för att få ersättning om något händer. Det är tydligen en vanligt förekommande uppfattning att det är andra som skall ersätta skador man råkar ut för,frågan är då hur dessa tänker angående sina egna försäkringar, men det kanske är därför en del jagar billigaste premien utan att läsa vad den innehåller.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
C
cecar.Njae så fungerar det inte försäkringsbolagen mellan.

För att styra upp det hela vad avser försäkring, om ni har för avsikt att utnyttja försäkringen(arna.,) Anmäl till respektive försäkringsbolag, så talar de om vad ni skall göra...
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
cpalm skrev:
Bilar, skottkärror, krattor m.m är en fånig jämförelse. Det blåser ju inte inte iväg med de vindstyrkor vi har i Sverige. Inte några längre sträckor iallafall. En studsmatta är ju däremot ett ganska uppenbart vindfång.
Menar bara att det inte alls är självklart att man måste förstå vad som kan blåsa bort och förstöra saker. Ett plastbord från balkongen är svårt att förankra, men kan orsaka stor skada.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.