vectrex skrev:
Jo jag förstod konstruktionen. Hävdar dock fortfarande att 45x45 skulle funka men det känns vekt. Kör du på 45x70 eller 45x95, enklare att bygga med 45x95. C14 räcker alla gånger till väggarna. Skippa kortlingarna dom behövs inte med tanke på alla skivor, gå hellre upp till 45x95 i så fall!
Gött!

Kortlingarna är tänka att göra konstruktionen så stum som möjligt, så att det inte vibrerar (och därmed skickar ljudet vidare) när ljudtrycket är som högst i lägre frekvenser.

Kanske Björn har någon tanke kring det. Är det "nödvändigt" med kortlingar? Ska man i så fall köra som Auralex rekommenderar, dvs i helt olika cc-intervaller eller, som andra rekommenderar, i cc600? Ska jag i så fall köra med kortlingar även i taket? Ingen stor kostnad med kortlingar, men det tar ju en hel del tid i anspråk att sätta dit dem.
 
Jag håller med vectrex vad gäller dimensioneringen. Kommer funka finfint. Förstod nästan att du hade kikat på Auralex hemsida när jag såg din ritning med kortlingar och så. Du får dock ta deras mätdata och koncept med en nypa salt. Deras produkter kan räknas som "low-end" när det gäller studio och så. Kortlingar bör undvikas eftersom det förhindrar gipset att flexa (gipset har både en resonansfrekvens i det låga registret och en koincidensfrekvens högre upp i frekvens).

När professionella studios byggs kan i stort sett allt material inhandlas (förutom där avvibrerande element förekommer) på en vanlig brädgård. Undvik skumgummiplattor osv. när du sedan ska akustikreglera rummet.
 
Strålande, tackar!

Jag blandar friskt mellan olika tips, tillverkares anvisningar och olika handböcker. Kommer resultera i en mid-priced-low-end-hi-risk-studio, men jag kommer nog bli nöjd oavsett vad i slutändan. Jag är en sån där "idiot" som gärna tycker att man kanske gör det bäst själv ändå. På gott och ont. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.