Stödjer ovanstående fullt ut, straffvärdet på ovanstående brott bör ligga i den övre delen, alltså 8-10 års fängelse samt livstids utvisning oavsett om man är född i Sverige sedan generationer tillbaka.
 
injonil skrev:
Var hittar du information om det?
Var tvungen att läsa på lite.
Jag hade för mig att skyldigheten att betala in de sociala avgifterna kunde överföras på mottagaren, men det var ett inte så, om inte utbetalaren är en fysisk person (eller om mottagaren har f-skatt, då kan man också göra det), så jag hade fel.
Frågan är väl om vinster här på sajten delas ut av fysisk eller juridisk person. I fallet tv4 verkar det som att den ändrade skrivelsen i tävlingsvillkoren bara betyder att tv4 övertagit den skyldigheten från produktionsbolaget.
Intressant nog ska utbetalaren betala sociala avgifter om värdet är över 1000 sek, men mottagaren betalar skatt om det överstiger 1300...

Så om mottagaren av vinsten tar upp den i sin deklaration, riskerar utbetalaren att få en fråga från skattemyndigheten. (Och vice versa)
 
injonil skrev:
Jag jobbade mycket när jag pluggade. Det som händer är att man får mindre och mindre studiemedel ju högre inkomst man har, men man tjänar alltid på att jobba.
Nu kan jag inte dagens regler och lite beror det väl på hur man definierar "tjänar", men...

Vid vissa tillfällen när jag var student betydde en extra "intjänad" hundralapp ca 30 kr i skatt, 50 kr i minskade studiemedel och 25 kr i minskat bostadsbidrag. Alltså 100 kr in orsakade 105 kr ut. Inte direkt det jag kallar "att tjäna på att jobba". :confused:
 
Alfredo skrev:
Nu kan jag inte dagens regler och lite beror det väl på hur man definierar "tjänar", men...

Vid vissa tillfällen när jag var student betydde en extra "intjänad" hundralapp ca 30 kr i skatt, 50 kr i minskade studiemedel och 25 kr i minskat bostadsbidrag. Alltså 100 kr in orsakade 105 kr ut. Inte direkt det jag kallar "att tjäna på att jobba". :confused:
Pomeripossa effekten kallade Astrid Lindgren detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.