hej!

Jag är ny på detta med renovering men tänkte att detta var ett bra forum att få hjälp i.
Skall riva ner tapeter i hall och vardagsrum och måla väggarna i grå färg.
Har kommit så långt att jag har rivit ner tapeterna så endast den sista tapeten är kvar på vissa ställen och börjat bredspackla väggarna.
Skulle jag ha grundmålat med oljebaserad färg innan jag började bredspackla för att slippa få bubblor när spacklet torkar?
Nu har bubblorna försvunnit när spacklet har torkat och tänkte om jag skall lägga på ett lager grundfärg innan jag målar på färgen som jag skall ha sist?

Hoppas någon kan hjälpa mig med dessa frågor.
 
På tapet är det alltid en fördel med spärrmålning. Alternativet är att ta ner tapeter för att slippa blåsor.
Men har blåsorna lagt sig så mycket att det inte syns längre kanske du kan få till det ändå?
 
hej!

Jo blåsorna syns inte alls längre och tänkte då att efter slipning av spackel sätta på ett lager med spärr så färgen därefter inte får blåsor, kan det vara okej tillvägagångssätt? Tapeten som finns kvar är alltså mest ludd från sista lagret som inte ville släppa.
 
Ja, en bra grundfärg bör man alltid ha innan slutfärgen.
 
Har du några bra tips på färg som är hållbar och som går att torka av om små barn skulle "råka" rita på väggen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.